Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ماه گذشته همزمان با کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر، بازار مواد خام رونق پیدا کرد و شاخص های مالی رشد کردند. هفته پیش برخی اخبار منتشر شد که ..

به تغییرات ارزش دلار بیشتر توجه کنید؛ شرایط در حال تغییر است

بورس24 : در ماه ژانویه شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر کاهش یافته بود اما این روند که علل آن را بیان خواهیم کرد هفته گذشته متوقف و معکوس شد. اگر رشد ارزش دلار ادامه یابد شرایط برای سرمایه گذاران در بازار مواد خام نگران‌کننده می‌شود. سال گذشته میلادی یکی از علل افت قیمت فلزات پایه و نفت رشد ارزش دلار بود. افزایش ارزش دلار همچنین بحران ارزی در اقتصادهای نوظهور را شدت می بخشد.

اما درباره جهت حرکت شاخص دلار چه دیدگاه هایی وجود دارد؟ سال گذشته میلادی در دورانی که هنوز تصور می شد شرایط اقتصاد جهان خوب است، بانک مرکزی آمریکا به دلیل نگرانی درباره رشد سریع نرخ تورم، برنامه افزایش نرخ های بهره را ادامه داد و چهار بار نرخ ها را بالا برد. طبیعی بود که این اقدام به رشد شاخص دلار منجر شود به ویژه از آن جهت که در نیمه دوم سال گذشته، بحران بر سر برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا به کاهش ارزش پوند منجر شد و نیز بحران سیاسی در فرانسه و ایتالیا بر ارزش یورو فشار وارد کرد و نیز نرخ رشد اقتصادی آلمان کاهش یافته است.

به این ترتیب نسبت دلار به پوند و یورو رشد کرد و این رشد یک دلیل کاهش قیمت طلا و فلزات پایه بود. اواخر سال گذشته وضعیت شاخص های اقتصادی در جهان نشان داد تنش های تجاری بین چین و آمریکا اثرات منفی بزرگ در بر داشته و نرخ رشد اقتصادهای بزرگ در سال جاری کاهش خواهد یافت. در واقع در سه ماهه پایانی سال قبل، نهادهای تحلیلگر نسبت به اثرات این تنش ها هشدار دادند و پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده را پایین آورند.

تا ماه دسامبر یعنی آخرین ماه سال قبل، بانک مرکزی آمریکا قصد نداشت برنامه افزایش نرخ‌های بهره را متوقف کند اما به تدریج مشخص شد اگر چنین اقدامی صورت نگیرد اواخر سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا با رکود مواجه می شود. بدین ترتیب در پایان نشست ماه دسامبر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا با آنکه نرخ های بهره برای چهارمین بار بالا برده شد اما آقای جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود تاکید کرد در آینده بانک مرکزی بر مبنای داده های اقتصادی نرخ ها را بالا می برد و عجله ای در این زمینه ندارد. این سخنان زمینه کاهش ارزش دلار را فراهم کرد.

همچنین در نشست ماه قبل کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا به صراحت اعلام شد برای مدتی نسبتاً طولانی نرخ ها بالا برده نمی‌شود. به این ترتیب این باور بوجود آمد که شاخص دلار امسال برخلاف سال قبل کاهش خواهد یافت. از پیش برخی نهادهای سرمایه گذاری از جمله بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده بودند که امسال شاخص دلار کاهش می یابد و به زیر ۸۵ کاهش خواهد رسید.

اما هفته پیش شرایط تغییر کرد زیرا از یک سو درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری چین و آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی تردیدهای جدی وجود دارد و از سوی دیگر ضعف در اقتصاد جهان سبب نگرانی سرمایه گذاران شده و هر دو عامل تقاضا برای دلار به عنوان حوزه امنیت سرمایه‌گذاری را بالا برده است. و یک نکته مهم این است که هفته گذشته کمیسیون اروپا در یک گزارش پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری میلادی را به شدت کاهش داد و علت این اقدام را تاثیر تنش های تجاری بر نرخ رشد اقتصادهای بزرگ منطقه یورو اعلام کرد. البته بدون تردید مسائل داخلی نیز در کاهش نرخ رشد این کشورها اثر دارد.

واقعیت این است که نگرانی ها درباره رشد اقتصاد جهان و مسائل دیگر، بر جذابیت دلار برای سرمایه گذاران افزوده است و آنها منتظر هستند تا مشخص شود چه سیاست هایی می تواند ثبات را به اقتصاد جهان بازگرداند و تا وقتی این سیاست‌ها معرفی و اجرا نشود تقاضا برای دلار بالا خواهد بود. به این ترتیب اکنون دلار بار دیگر در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و احتمال رشد ارزش آن وجود دارد. این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا ببرد. سرمایه گذاران در بازار مواد خام باید از نزدیک به عوامل موثر بر ارزش دلار توجه کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهدی علم خانی
    مهدی علم خانی

    خوب

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24