Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیرعامل سیمان هرمزگان : تحریم ها میزان صادرات ما را به کمتر از نصف رساند عمده مشکل شرکت های صادراتی کشتیرانی و مسائل بانکی است

تصاویر بدون برفک از وضعیت صنعت خاکستری

بورس24 : این شرکت سیمانی در سال 97 بیشتر از تمام پنج سال گذشته تولید کلینکر داشته و رتبه سوم را در بین شرکت های سیمانی بازار سرمایه کسب کرده است.

از سیمان هرمزگان حرف می زنیم شرکتی که از امید می گوید و با تمام تحریم ها، محدودیت ها و موانع صادراتی مانند بسیاری از شرکت های دیگر دست و پنجه نرم می کند اما با قوت به مسیر خود ادامه می دهد.

به گفته مهدی باشتی مدیرعامل این شرکت سیمانی موانع متعددی برسر راه صادرات محصولاتشان وجود دارد اما با کمی تیزبینی و هوشمندی امکان دورزدن تحریم ها وجود دارد تا محصولات سیمانی را به مقصد برسانند.

در ادامه متن کامل گفت وگوی مهدی باشتی مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان با خبرنگار بورس24 از نظرتان می گذرد...

شرکت چه میزان از تولیدات خود را صادر می کند؟ و عمده صادرات شرکت به کدام کشورها انجام می شود؟

حدود 40 تا 50درصد محصول تولیدی خود را صادر می کنیم. صادرات ما به کشورهای عمان، حاشیه خلیج فارس شامل کویت، امارات، قطر و کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا، سومالی و کشورهای آسیای شرقی مانند هند و بنگلادش بوده که عمده ترین وارد کننده محصولات ما بنگلادش است. درحقیقت این ها کشورهایی هستند که ما به طور معمول به آن ها صادرات انجام می دهیم.

در سال گذشته هم چیزی حدود 600 هزارتن سیمان و کلینکر صادر کردیم که کشورهای عنوان شده مقصد ما بوده اند. برای سال آینده هم پیش بینی ما چیزی حدود 600 هزار تن صادرات است.

آیا تحریم ها مشکلاتی را برای صادرات این شرکت به وجود آورده اند؟

قاعدتا تحریم ها مشکلاتی را مانند سایر بخش های اقتصادی به وجود آورده اند. بزرگترین مشکلاتی که وجود دارد یکی بحث تحریم های کشتیرانی است کشتی هایی که بار صادراتی انجام می دهند از ترس این که دچار تحریم شوند به سمت ایران نمی آیند. بعضی خریداران نیز به دلیل این که دچار تحریم نشوند از ایران خرید نمی کنند و یک مشکل دیگر هم مشکل بانکی است که قاعدتا بانک ها نیز مراودات بانکی که یک سرش ایران باشد را به راحتی نمی پذیرند و از ترس آن را انجام نمی دهند. این ها عمده مشکلاتی است که در ارتباط با صادرات وجود دارد.

آیا راهکارهایی برای دور زدن تحریم ها در نظر دارید؟

در این خصوص برنامه هایی وجود دارد. ما سعی کردیم که از طریق روش های خلاقانه ای این تحریم ها را دور بزنیم و تلاش می کنیم از روش های دور زدن تحریم ها استفاده کنیم تا همچنان بار خود را صادر کنیم. اما به هر حال در میزان صادرات ما تاثیر گذار بوده است. در حقیقت میزان صادرات ما به کمتر از نصف رسیده است. کاهش صادرات ما به این دلیل بوده است که تحریم ها در ماه های اخیر رخ داده اند و ما هنوز نتوانسته بودیم ارزیابی دقیقی از وضعیت پیش آمده داشته باشیم. از سویی تحریم های ماه های اخیر با تحریم های سال های 90 و 91 تفاوت های اساسی دارند. در واقع با این شدت و سختی که هم اکنون انجام می شود ، واقعا نبود.

در حقیقت در آن زمان راحت تر با تحریم ها مواجه می شدیم و مسائل آسان تر حل و فصل می شدند. اما در حال حاضر مسائل خیلی پیچیده تر شده و شدت تحریم ها واقعا بیشتر شده اند. بنابر این راه حل های گذشته دیگر مورد استفاده نیستند و نیاز است که متناسب با شرایط جدید راه حل های جدیدی نیز پیش بینی شود که ما هم داریم این کار را می کنیم. قاعدتا می دانید که این یک کار کوتاه مدتی نیست ، در حقیقت پیدا کردن راه کار جدید برای دور زدن تحریم ها حداقل 2 تا سه ماه زمان می برد.

هم اکنون در حال یافتن بازارهای جدیدی هستیم که وابسته به تحریم نیستند. از سویی کشتی ها را خودمان چارتر می کنیم که مشکل تحریم نداشته باشند و البته یکسری راه حل های دیگر که بتوانیم از پس مشکلات ناشی از تحریم ها بر بیائیم.

آیا برنامه ای برای افزایش نرخ ندارید که تا حدودی این کاهش صادرات را جبران کند؟

در خصوص سیمان صادراتی امکان افزایش نرخ به این راحتی وجود ندارد ، برعکس باعث کاهش نرخ نیز می شود. چرا که وقتی تقاضا از ایران کم می شود عرضه که کم نشده یعنی شرکت های سیمانی که قبلا صادر می کردند میزان ارزششان همان گونه است. زمانی که تقاضا کم می شود قطعا رقابت منفی ایجاد می شود که سبب کاهش قیمت ها می شود.

از سوی دیگر از آنجا که هزینه های کشتیرانی به دلیل شرایط تحریم و ریسک حمل دریایی آن قدر بالا رفته که هزینه ها را افزایش داده است ما مجبوریم قیمت خود را پایین بیاوریم که مجموع هزینه حمل و هزینه محصول ما در مقصد به همان میزانی باشد که قبلا بوده است.

در بازار داخلی چطور؟

در بازار داخلی خیر. در واقع تاثیر زیادی در بازار داخلی نداشته است. ما متاثر از افزایش قیمت نرخ ارز یکسری افزایش قیمت ها داشته ایم که این طبیعی بوده اما فروش ما تغییر خیلی زیادی نکرده است.

عمده برنامه های شما برای سال مالی 98 چه مواردی هستند؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی که در کشورداریم به دلیل نزدیکی به بزرگترین بندر صادر کننده مواد معدنی، کماکان در خصوص صادرات برنامه هایی داریم که بتوانیم بزرگترین صادر کننده سیمان در کشور باشیم. چرا که در این شرایط بسیاری از شرکت های سیمانی که از بندر دور هستند ممکن است برای صادرات با مشکلاتی مواجه شوند. ما سعی می کنیم این شرایط را به روز نگه داریم و بتوانیم امکانات خود را برای تحویل بار به مشتری افزایش داده و تقویت کنیم تا همچنان درصد بیشتری از بارهای صادراتی را به خودمان اختصاص دهیم.

در خصوص فروش داخلی نیز سعی کرده ایم با یافتن مشتری های عمده و با متمرکز کردنشان به نوعی از کاهش قیمت سیمان رقیبان جلوگیری کنیم و بتوانیم کماکان فروشمان را در داخل بازار ادامه دهیم. قاعدتا متاثر از شرایط ناپایدار فروش در صادرات و در داخل سعی کرده ایم راه کارهای منعطف تری را انتخاب کنیم و داشته باشیم که بتوانیم متناسب با شرایط خیلی سریع تصمیم بگیریم و فروش و صادراتمان را ادامه دهیم.

چشم انداز شما برای سال آینده مثبت است؟

من فکر می کنم انجام این برنامه ها امکان پذیر است و ما می توانیم به هدف هایمان دست یابیم. تاجایی که اگر افزایش فروش هم اگر نداشته باشیم کاهش نیز نداشته باشیم. دلیلش هم این است که ما سخت ترین شرایط تحریم را به نوعی می توان گفت گذرانده ایم. در ماه های آبان، آذر و دی ماه شرایطی بود که هیچکس پیش بینی اش را نکرده بود و این اتفاق تحریم باعث شد که خیلی از شرکت ها به طور غافل گیرانه ای با این شرایط روبه رو شوند. ما وقتی از پس این ماه ها گذشتیم کم کم می توانیم ارزیابی کنیم و راه هایی را پیدا کنیم برای این که این شرایط را پشت سر بگذاریم. بنابر این پیش بینی ما این است که در ماه های آینده با توجه به این که سخت ترین شرایط را پشت سر گذاشته ایم می توانیم از راهکارهای خلاقانه ای که تا به حال پیش بینی کردیم استفاده نموده و به اهداف مورد نظرمان دست یابیم. بنابر این پیش بینی ما این است که علی رغم این که نمی خواهیم خیلی هم افزایش صادرات داشته باشیم اما گمان می کنیم با کاهش خیلی شدید نیز مواجه نباشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24