Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عده ای از سرمایه گذاران از خبر تعویق در افزایش نرخ های بهره در آمریکا خوشحال شده اند و به همین دلیل شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کرده اند اما واقعیت می تواند ..

دو نگاه درباره آینده؛ اوضاع می تواند بسیار بد شود؟

بورس24 : با آنکه اعلام توقف برنامه افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا سبب رشد شاخص های مالی در بورس های بزرگ و خوش بینی سرمایه گذاران شده اما عده ای از کارشناسان و سرمایه گذاران نگران آن هستند که وعده بانک مرکزی یعنی بالا نبردن نرخ ها یک شمشیر دولبه باشد و نشان دهد که این نهاد نگران کاهش قابل ملاحظه نرخ رشد اقتصاد آمریکاست.

هفته گذشته در پایان نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، آقای جروم پاول رئیس این نهاد گفت وضعیت اقتصاد آمریکا خوب است و رشد ادامه پیدا خواهد کرد. اما او در تغییری بزرگ نسبت به شش هفته پیش اضافه کرد بانک مرکزی برای تصمیم‌گیری درباره بالا بردن نرخ های بهره صبر خواهد کرد.

این سخنان و اظهار نظرهای قبلی او سبب شد شاخص های مالی از جمله شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا طی هفته های اخیر رشد قابل ملاحظه داشته باشند اما سرمایه‌گذاران به این موضوع فکر می کنند که تغییر موضع بانک مرکزی و احتمال توقف برنامه بالا بردن نرخ های بهره نشان دهنده ضعف اقتصاد آمریکاست.

برخی کارشناسان می‌گویند واضح است که بانک مرکزی درباره آینده بسیار نگران است و طبیعی است که سرمایه‌گذاران هم نگران باشند. یکی از نشانه‌های این گرانی آن است که نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله بالا باقی مانده و نرخ سود اوراق سه و پنج ساله در حال کاهش است و این نخستین بار از سال ۲۰۰۶ یعنی قبل از رکود سال ۲۰۰۸ است که چنین تغییراتی رخ می دهد.

آقای پاول گفت سیگنال های متناقض از اقتصاد آمریکا و جهان مشاهده می شود. این سیگنال‌ها عموما منفی هستند. برای مثال کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و اروپا، بحران در انگلستان و تنش های تجاری بین چین و آمریکا همگی نشانه های منفی هستند. همچنین برخی معیارهای تورم در آمریکا در ماه های اخیر کاهش یافته و این روندی است که در دوران کاهش نرخ رشد مشاهده می‌شود.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد امسال و سال آینده اقتصاد جهان به ترتیب 3.5 درصد و 3.7 درصد رشد می کند و هر دو رقم اعلام شده نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر پایین‌تر هستند. این نهاد ضعف در اقتصاد اروپا و اقتصادهای نوظهور را دو علل کاهش رقم پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی اعلام کرده است. از دید این نهاد، اقتصاد آمریکا امسال و سال آینده به ترتیب 2.5 درصد و 1.8 درصد رشد خواهد کرد که پایین تر از رقم مربوط به سال گذشته است.

از سوی دیگر نهادهای تحلیلگر معتقدند بازده شرکت های بورسی در سال جاری میلادی بسیار پایین تر از سال قبل و حدود ۵ درصد خواهد بود. اگر شرکت ها از سرمایه گذاری و مصرف کنندگان از مصرف خود بکاهند شرایط اقتصادی در ماه های آینده دشوارتر خواهد شد. تولیدکنندگان نفت در حال تلاش برای تثبیت قیمت‌ها هستند و دولت چین تدابیر حمایتی اتخاذ کرده است. همچنین بانک مرکزی آمریکا نشان داده به حمایت از بازار پایبند است در نتیجه نباید نسبت به آینده خیلی بدبین بود با این حال ریسک های مختلف در سال جاری بر اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ فشار وارد خواهد کرد.

برای مثال بعید است اختلافات تجاری بین چین و آمریکا به طور کامل رفع شود و نیز دموکرات‌ها طی دو سال آینده به مخالفت های خود با ترامپ ادامه خواهند داد. به باور کارشناسان اگر ترامپ می‌توانست دومین برنامه کاهش مالیات‌ها را اجرا کند امسال نیز رونق اقتصادی ادامه پیدا می‌کرد البته رشد کسری بودجه و بدهی ملی در نهایت لطمات بزرگ اقتصاد آمریکا وارد می کند. در نشست های بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد این نهاد چه دیدگاهی درباره افق اقتصاد این کشور دارد.

تا دو ماه پیش تصور می شد بانک مرکزی قصد دارد امسال نیز بارها نرخ های بهره را بالا ببرد اما اکنون این باور در بین سرمایه‌گذاران وجود دارد که در سال جاری حداقل یک بار نرخ ها به آیین برده می شود. اگر نشانه های جدید منفی از اقتصادهای بزرگ نمایان نشود و بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را پایین ببرد شرایط بازار مالی خوب خواهد بود. انتظار می رود برای مدتی سرمایه‌گذاران ریسک بالاتری بپذیرند به ویژه اگر اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر شود. این مذاکرات قرار است تا پایان ماه جاری ادامه پیدا کند و بعید نیست دو طرف بر سر برخی موضوعات به توافق برسند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24