Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در چند هفته اخیر وضعیت بازارهای مالی و مواد خام اندکی بهتر شده و بسیاری از سرمایه گذاران به فکر افزایش حضور در بازارهای یاد شده هستند. بانک گلدمن ساکس ..

توصیه مهم به سرمایه گذاران در بازار مواد خام!

بورس24 : در هفته های اخیر عملکرد بازارهای مالی و مواد خام نسبتاً بهتر شده و شاهد رشد شاخص ها و قیمت برخی مواد خام به ویژه سنگ آهن هستیم اما بسیاری از تحلیلگران می گویند رونق پایدار در بازارها در صورتی که شرایط سیاسی و اقتصادی جهان تغییر نکند بعید است. نوسان های محدوده شاخص های مالی و قیمت مواد خام در هفته های اخیر این دیدگاه را تایید می‌کند و به نظر می رسد سرمایه‌گذاران هنوز دچار ابهام و هراس درباره ریسک هایی هستند که در ماه های آینده رونق اقتصاد جهان را تهدید می کند.

اما این سوال مطرح است که ریسک های یاد شده چه هستند و آیا تغییری در آنها رخ داده است یا نه؟

افزایش نرخ های بهره در آمریکا

تا اواخر ماه نوامبر یعنی ۲ ماه پیش، برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا یکی از عوامل هراس سرمایه‌گذاران بود. بانک مرکزی این کشور در سه سال اخیر نرخ های بهره را بالا برده و تا قبل از ماه دسامبر این باور وجود داشت که در سال جاری سه بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد اما اظهار نظر‌های جروم پاول، رئیس بانک مرکزی و اعضای کمیته سیاستگذاری این نهاد سبب شده از نگرانی ها کاسته شود. آنها اخیراً بر عجله نداشتن برای بالا بردن نرخ های بهره تأکید کرده اند و برخی خبرها حاکی است به زودی برنامه افزایش نرخ های متوقف خواهد شد.

تنش های تجاری

نکته مهم این است که ریسک های دیگر هنوز وجود دارد و نیز ممکن است بر تعداد عوامل فشار بر اقتصاد جهان افزوده شود. بزرگترین ریسک کنونی تنش های تجاری بین آمریکا و چین است که هم بر اقتصاد این دو کشور و هم بر اقتصاد جهان اثرات منفی گذاشته و خواهد گذاشت. در هفته های اخیر مذاکرات هیئت های تجاری دو کشور ادامه پیدا کرده و چین وعده هایی برای کاستن از کسری تجاری آمریکا داده است. فعلا تعرفه جدیدی بر کالاهای صادراتی دو کشور اعمال نمی شود اما واقعیت این است که نه تنها درباره حصول توافق فراگیر تا پایان ماه آینده تردیدهای جدی وجود دارد بلکه همین میزان تعرفه ای که در حال حاضر وجود دارد زمینه ضعف اقتصاد دو کشور را فراهم کرده است. از پیش نشانه های ضعف در شاخص های اقتصادی چین و آمریکا نمایان شده است.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می شود مذاکرات تجاری برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند، بانک گلدمن ساکس اخیرا به مشتریان خود هشدار داده در سرمایه گذاری در سهام شرکت هایی که درآمد بالایی از معاملات با چین دارند با احتیاط رفتار کنند. شرکت های فعال در صنایع فناوری اطلاعات، نیمه هادی ها، تولید و خدمات که بخش قابل ملاحظه از درآمد خود را از فعالیت ها در چین کسب می کنند در معرض آثار منفی کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور هستند.

اخیراً قیمت سهام برخی از این شرکت ها از جمله اپل و کیترپیلار به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته زیرا پیش بینی شده فروش محصولات آنها در چین امسال کاهش خواهد یافت. رشد ناکافی مصرف داخلی در چین که حاصل احتیاط مصرف کنندگان است بر سود شرکت های تولید کننده لوازم مصرفی تاثیر منفی گذاشته است. از یک سو مصرف کنندگان ترجیح می دهند برای مدتی طولانی تر از لوازم خود استفاده کنند و از سوی دیگر درباره کاهش نرخ رشد نگرانی‌هایی وجود دارد.

با آنکه دولت و بانک مرکزی چین تدابیر حمایتی برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کرده اند اما این برنامه ها بزرگ نیستند. در واقع مقامات چین تصمیم گرفته اند سیاست‌های حمایتی را با در نظر گرفتن شرایط موجود اجرا کنند. در حال حاضر اکثر کارشناسان معتقدند سال جاری میلادی سالی دشوار برای اقتصاد جهان است و نرخ رشد اکثر کشورها کاهش خواهد یافت.

به همین دلیل طبیعی است که سرمایه گذاران، شرکت ها و مصرف کنندگان با احتیاط رفتار می کنند. بویژه ضروری است مراقب بازار مواد خام باشیم. بازار این مواد از کاهش نرخ رشد اقتصاد چین و جهان اثر منفی می پذیرد. فعالان بازار مواد خام در حال گمانه زنی درباره آینده هستند و نمی توانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند. انتظار می رود در هفته های آینده برخی ابهام ها رفع شود اما حضور فراگیر سرمایه گذاران در بازار، مستلزم رفع اکثر ریسک هاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24