Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدتی است رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام متوقف شده و این پرسش مهم مطرح است که در چه بازه زمانی شاهد رونق دوباره خواهیم بود. تحلیلگران سیتی گروپ ..

نگاه تحلیلگران به افق بازارها مثبت است البته در ..

بورس24 : در هفته های اخیر شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کرده اند و این باور در بین سرمایه‌گذاران وجود داشته که اگر حبابی در قیمت ها بوده در سه ماهه پایانی سال گذشته از میان رفته و نیز احتمال توافق بر سر اختلافات تجاری بین چین و آمریکا وجود دارد. از سوی دیگر به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا فعلاً قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد.

نظرسنجی از مدیران تعدادی از شرکت ها حاکیست آنها درباره رفع تنش های تجاری خوشبین هستند. چین آمریکا در ماه های پایانی سال قبل بر میزانی بالا از کالاهای صادراتی طرف مقابل تعرفه اعمال کردند و قبل از آغاز مذاکرات سه ماهه که از ابتدای ماه گذشته آغاز شده هراس درباره تداوم تنش ها به کاهش قابل ملاحظه شاخص های مالی در بورس های بزرگ و قیمت مواد خام منجر شد. نشانه های ضعف در شاخص های اقتصادی دو کشور و جهان نمایان شده است.

اما در هفته های اخیر یعنی همزمان با مذاکرات هیئت های تجاری چین و آمریکا جو بازارها مثبت شده و شاخص های مالی رشد کرده اند. این در حالی است که قیمت مواد خام افزایش قابل ملاحظه نداشته زیرا به نظر می رسد سرمایه‌گذاران ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند و نیز درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان اطمینان وجود دارد. در نخستین روز نشست چهار روزه اقتصاد جهان که در داووس سوئیس در حال برگزاری است صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را کاهش داد و علت این اقدام را ضعف در شاخص های اقتصادی جهان در اثر تنش های سیاسی و تجاری اعلام کرد. این نهاد از ماه ها پیش درباره اثرات این تنش ها بر اقتصاد جهان هشدار داده بود. در گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول آمده است امسال و سال آینده میلادی نرخ رشد اقتصاد جهان به ترتیب 3.5 درصد و 3.6 درصد خواهد بود. رقم رشد پیش بینی شده برای امسال 0.2 درصد پایین تر از پیش بینی قبلی است.

تنش های تجاری بین چین و آمریکا، بحران سیاسی در فرانسه، ایتالیا و نیز آشوب سیاسی در انگلستان بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در کنار ضعف در اقتصادهای نوظهور علل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان هستند. شش ماه پیش این ریسک ها در حد تهدید بودند اما اکنون شاهد اثرگذاری عوامل یاد شده هستیم. در حال حاضر درباره زمان رفع شدن این ریسک هیچ قطعیتی وجود ندارد و همین ابهام لطمات بزرگ به اعتماد مصرف کنندگان، شرکت ها و سرمایه گذاران وارد می کند.

از سوی دیگر رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ به ابهام‌ها افزوده است. این احتمال وجود دارد که حتی با امتیاز دهی چین ترامپ به اعمال فشار بر این کشور ادامه دهد و حصول توافق به تعویق افتد. البته ترامپ برای حفظ محبوبیت خود در بین سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان نمی تواند به شکلی عمل کند که ضعف اقتصاد آمریکا بیشتر شود و به همین دلیل عده ای از کارشناسان معتقدند در نهایت اواخر سال جاری میلادی تنش های تجاری بین چین و آمریکا به میزان قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت.

پایان سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود و ترامپ باید بتواند مواردی از موفقیت خود را در مبارزات انتخاباتی ارائه کند. سال گذشته عملکرد بورس آمریکا به دلیل نگرانی سرمایه گذاران درباره اثرات تنش های تجاری و افزایش مکرر نرخ های بهره خوب نبود و اکنون ترامپ شاهد کاهش نرخ رشد اقتصاد و کسب اکثریت از سوی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا است که می تواند در آینده دردسرهای بزرگ برای او به وجود آورد. همچنین پرونده کره شمالی هنوز به نتیجه نرسیده و ترامپ در داخل آمریکا با مشکلات بزرگ روبروست.

بدین ترتیب در ماه های آینده او مجبور است مذاکرات تجاری را به نتیجه برساند و واقعیت این است که تنش های تجاری بیش از عوامل دیگر سبب هراس سرمایه گذاران شده است. اگر این ریسک رفع شود اوضاع بسیار بهتر خواهد شد. البته سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند خیلی سریع اوضاع به سامان رسد. اثرات تنش های تجاری برای مدت ها باقی خواهد ماند اما بحران را شوک در بازارهای مشاهده نخواهد شد. تحلیلگران سیتی گروپ معتقدند اواخر سال جاری میلادی خبر های خوب از آسیا منتشر می شود که حصول توافق تجاری در صدر این اخبار قرار دارد. ضعف اقتصاد چین و فشارهای داخلی بر ترامپ سبب می شود دو طرف مجبور شوندبه توافق برسند و این خبر مثبت است. روز گذشته قیمت فلزات پایه رشد کرد اما تا وقتی تکلیف مذاکرات تجاری مشخص نشود و بحران های سیاسی در اروپا کاهش نیابد اعتماد به آینده در سرمایه گذاران مشاهده نخواهد شد و تحقق این شروط به ماه ها زمان نیاز دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24