Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر خبرهای مثبت جدید از وضعیت اقتصاد جهان منتشر شده و بر همین مبنا هفته پیش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و قیمت برخی مواد خام از جمله فلزات پایه و نفت رشد کردند. سرمایه گذاران باید به چند موضوع مهم ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ پیش به سوی تابلوهای سبز!

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازارهای مختلف از جمله فلزات پایه، سنگ آهن و بازارهای مالی مثبت بود و قیمت ها و شاخص ها رشد کردند. قیمت طلا کاهش یافت اما شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده این هفته تغییرات این شاخص محدود خواهد بود. هفته پیش رو هفته ای بسیار مهم است زیرا گزارش های تاثیرگذار از اقتصاد های بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا درباره نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد کرد. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو و چند پیش‌بینی که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می کنیم.

فردا روزی بسیار مهم برای تمامی سرمایه‌گذاران است زیرا تعدادی گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود: تغییرات خرده‌فروشی، تغییرات تولیدات صنعتی، نرخ رشد اقتصادی و تغییرات سرمایه گذاری جزء این گزارش ها هستند. در این روز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و در اروپا شاخص بهای تولیدکننده اعلام خواهد شد. هفته قبل چند خبر مثبت از روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا منتشر شد که زمینه را برای افزایش قیمت فلزات پایه فراهم کرد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر در مذاکرات یاد شده از میزان تعرفه ها کاسته شود ضعف در اقتصاد چین و آمریکا کمتر خواهد شد البته این به معنای رونق نیست. در ماه های اخیر نگرانی های شدید درباره اثرات منفی تنش های تجاری بر اقتصاد دو کشور و جهان وجود داشته و سبب افت قیمت فلزات پایه و کاهش شدید شاخص های مالی در بورس های بزرگ به ویژه بورس چین شده است. این هفته داده های اقتصادی از چین و اخباری که درباره مذاکرات تجاری منتشر می شود بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات پایه خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد انگلستان و آلمان منتشر می شود و در آمریکا وضعیت بازار مسکن در ماه گذشته مشخص خواهد شد. شرایط سیاسی و اقتصادی در اروپا چندان امیدبخش نیست زیرا در انگلستان و فرانسه تنش های سیاسی شدت پیدا کرده و اقتصاد ایتالیا در آستانه رکود قرار دارد. رای منفی مجلس عوام انگلستان به برنامه پیشنهاد شده برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا بر آشوب سیاسی افزوده و جنبش جلیقه زردها در فرانسه ادامه پیدا کرده است. همچنین نرخ رشد اقتصاد آلمان در حال کاهش است. بدین ترتیب فشارها بر ارزش یورو و پوند افزایش یافته است. پیش‌بینی شده در هفته پیش رو شاخص دلار اندکی رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. قیمت نفت هفته پیش به دلیل خوشبینی نسبت به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا رشد کرد البته در خبرها آمده بود که عربستان در ماه گذشته میلادی عرضه نفت خود را بیش از حد انتظار کاهش داده است. بعید نیست در هفته پیش رو نیز قیمت نفت افزایش یابد. اما تحقق این امر مستلزم انتشار اخبار مثبت از مذاکرات تجاری چین و آمریکا، کاهش ذخیره نفت آمریکا و افت شاخص دلار است. از ماه جاری میلادی عرضه نفت اوپک و روسیه در مجموع 1.2 میلیون بشکه در روز کمتر از ماه قبل خواهد بود و برخی تحلیلگران معتقدند اگر لازم باشد عربستان و روسیه برای کاهش بیشتر عرضه نفت مذاکرات را آغاز خواهد کرد. اما در هر حال بازگشت قیمت ها به سطوح سه ماه پیش دور از انتظار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بخش تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود. رشد فعالیت‌ها در این بخش ها اخیراً کم شده و بعید نیست مدتی دیگر این روند ادامه پیدا کند زیرا عوامل متعدد وجود دارد که از ریسک پذیری شرکت ها و مصرف کنندگان می کاهد. حتی اگر توافق تجاری بین چین و آمریکا حاصل شود امسال نرخ رشد اقتصاد جهان کمتر از سال قبل خواهد بود. روز پنجشنبه همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. بخش اشتغال آمریکا در وضعیت خوب قرار دارد بنابراین گزارش ها از این بخش عاملی برای افزایش ارزش دلار هستند. البته به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا فعلا قصد ندارد نرخ‌های بهره را بالا ببرد این نهاد سال گذشته ۴ بار نرخ ها را بالا برد و به دلیل ضعف هایی که در برخی شاخص های اقتصادی آمریکا و جهان مشاهده شده پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حداکثر دو بار نرخ‌ها بالا برده شود. بورس آمریکا تحت تاثیر این احتمال رشد کرده و عملکردها آن در هفته های اخیر مثبت شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه چند گزارش از اقتصاد اروپا منتشر می شود. جمعه آخرین روز نشست امسال اقتصاد جهان در داووس سوییس خواهد بود. در این نشست چهار روزه مانند سال قبل، مسائل مختلف جهانی بررسی می شود. امسال هیئتی از آمریکا به داووس سفر نمی کند. همچنین رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر انگلستان در نشست امسال حضور نخواهند داشت زیرا آقای ماکرون درگیر جنبش جلیقه زردهاست و خانم می باید به اوضاع پرآشوب سیاسی کشورش پس از رد شدن برنامه خروج از اتحادیه اروپا سامان دهد.

تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه می کنند همچنان با احتیاط رفتار کنند زیرا تاثیر تنش های تجاری برای مدتی طولانی بر اقتصاد جهان مشاهده خواهد شد و نیز امسال اقتصاد جهان رشد کمتر از سال قبل خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24