Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با آنکه در هفته های اخیر شاخص های مالی در بورس های بزرگ اندکی رشد کرده اند اما این رشد به معنای از میان رفتن ریسک های خطرناک نیست. واقعیت این است که اقتصاد جهان با تهدیدهای رو به رشد مواجه است و ضروری است سرمایه گذاران ..

شرایط پرریسک باقی می ماند؛ چند توصیه به سرمایه گذاران

بورس24 : گمانه‌زنی ها درباره افق بازارهای مالی و وضعیت اقتصاد جهان در سال جدید میلادی که اکنون در آغاز آن هستیم ادامه دارد و تصویری که نهادهای تحلیلگر از آینده ترسیم کرده اند مثبت نیست. تحلیلگران بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس معتقدند امسال اقتصادهای بزرگ دچار رکود نمی شوند اما نرخ رشد آنها به میزان قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت. در نتیجه عملکرد بازارهای مالی نمی تواند مثبت باشد.

افزایش نرخ های بهره در آمریکا و تنش های تجاری بین این کشور و چین عامل اصلی بدبینی سرمایه‌گذاران، کارشناسان و شرکت ها هستند. در ماه گذشته میلادی نظرسنجی از 500 مدیر سرمایه گذاری نشان داد اکثر آنها معتقدند طولانی ترین دوره رونق بازار مالی آمریکا، امسال پایان می یابد و ۴۱ درصد آنها اعلام کردند سهم دارایی های آمریکا را در سبد دارایی خود کاهش خواهند داد.

در حال حاضر نگرانی ها درباره تنش های تجاری بین چین و آمریکا، کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، بحران سیاسی در اروپا و محدود شدن سیاست های انبساطی در آمریکا عواملی هستند که از ریسک پذیری سرمایه‌گذاران می‌کاهند. سه ماه پیش صندوق بین‌المللی پول پیش بینی خود نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی را کاهش داد و عامل این اقدام را تنش های تجاری بین چین و آمریکا اعلام کرد. به اعتقاد این نهاد، امسال فساد جهان 3.7 درصد رشد می کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص بورس شانگهای در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا همچنان سبب نگرانی سرمایه گذاران است. با آنکه آقای جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده این نهاد عجله ای برای افزایش نرخ ها ندارد و بر مبنای وضعیت اقتصاد آمریکا درباره بالا بردن نرخ های بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد اما پیش بینی شده امسال دو بار دیگر نرخ ها بالا برده می شود. سال پیش ۴ بار نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شد و به محدوده 2.25 درصد تا 2.5 درصد رسید.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند امسال دو بار نرخ ها بالا برده می شود و به محدوده ۳ درصد می رسد. البته اگر نرخ رشد اقتصاد آمریکا با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند ممکن است برنامه افزایش نرخ های بهره متوقف شود.

سرمایه‌گذاران در بورس آمریکا توجهی ویژه به گزارش عملکرد شرکت‌ها دارند. با آنکه طی دو هفته اخیر شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ رشد کرده اند اما افزایش بازده یک معیار مهم برای سرمایه‌گذاران است. به باور کارشناسان بانک گلدمن ساکس، رشد بازده شرکت های بورسی آمریکا امسال بسیار پایین‌تر از سال گذشته خواهد بود. پیش بینی شده امسال به احتمال زیاد این رشد ۶ درصد است در حالی که سال قبل این رقم ۲۳ درصد بود. تاثیر برنامه کاهش مالیات‌ها که سال گذشته اجرا شد از میان رفته و اثرات منفی تنش های تجاری در آینده بیشتر مشاهده خواهد شد حتی اگر بر شدت تنش ها افزوده نشود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بدین ترتیب حتی ممکن است بازده شرکت ها تنها ۴ درصد رشد کند. در نتیجه سرمایه‌گذاران به دنبال حوزه های پرسودتر برای سرمایه گذاری هستند. یکی از این حوزه ها، بازارهای مالی در اقتصادهای نوظهور است. اگر شاخص دلار کاهش یابد وضعیت اقتصادهای نوظهور بهتر می شود و نرخ بالاتر رشد این اقتصاد سبب می شود سرمایه‌ها به سمت بازارهای مالی کشورهای یاد شده حرکت کند. سال گذشته افزایش نرخ های بهره در آمریکا به رشد شاخص دلار منجر شد و اقتصادهای نوظهور از لحاظ ارزی دچار مشکلات بزرگ شدند به ویژه آن دسته از این اقتصادها که بدهی هایی به دلار داشتند با بحران ارزی و کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شدند.

پیش بینی شده امسال موارد افزایش نرخ های بهره در آمریکا کمتر خواهد بود و ممکن است بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را بالا نبرد. این یک خبر خوب برای اقتصادهای نوظهور است اما اگر ارزش یورو و پوند به هر دلیل کاهش یابد شاخص دلار رشد خواهد کرد. سرمایه‌گذاران سال جدید میلادی دورانی دشوار را سپری خواهند کرد و طبیعی است که ترجیح خواهند داد با احتیاط رفتار کنند. در این میان شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کمتری خواهند کرد و مصرف کنندگان از مصرف خواهند کاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24