Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته پیش رو گزارش های مختلف از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و انتظار می رود شاخص دلار مانند هفته قبل کاهش یابد. بازارهای مختلف عموما تحت تاثیر دو عامل حمایت کننده یعنی ..

منتظر کمی رونق، امیدواری و احتیاط سرمایه گذاران هستیم!

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا، نفت و شاخص های مالی در برخی بورس ها رشد کردند البته شاخص دلار اندکی کاهش یافت. به نظر می رسد بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شده زیرا این باور وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا برای مدتی نسبتاً طولانی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد و نیز مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا به توافق هایی منجر خواهد شد. این باورها سبب شده سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری به آینده داشته باشند البته هنوز سوالات متعددی وجود دارد که پاسخ آنها تنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی و تغییرات تولید صنعتی در ماه نوامبر در منطقه یورو اعلام می شود. در ماه های اخیر برخی شاخص های اقتصادی چین در شرایط مثبت قرار نداشته و تحلیلگران معتقدند این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد زیرا هنوز سرنوشت مذاکرات تجاری بین این کشور و آمریکا مشخص نشده و تنش های تجاری ادامه پیدا خواهد کرد. با آنکه فعلا بر تنش های تجاری افزوده نمی شود اما فعالان اقتصادی با احتیاط رفتار می کنند. قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر نوسان های بزرگ نداشته و تا وقتی تحولی قابل ملاحظه در مذاکرات تجاری چین و آمریکا رخ ندهد بعید است شاهد رشد قیمت فلزات پایه باشیم. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می دانند که نرخ رشد اقتصاد جهان امسال کاهش می یابد در نتیجه فعلا دلیلی برای رونق بازار این فلزات وجود ندارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه تراز تجاری منطقه یورو در ماه نوامبر و در آمریکا، شاخص تولید کارخانه ای امپایر استیت نیویورک، شاخص بهای تولیدکننده در ماه گذشته میلادی و تغییرات ذخیره نفت در هفته قبل اعلام می شود. البته رئیس بانک مرکزی اروپا نیز سخنرانی خواهد کرد. در آمریکا نیز مانند چین، طی ماه های اخیر ضعف هایی در شاخص های اقتصادی مشاهده شده و اگر توافقی بر سر موارد اختلاف نظر تجاری بین دو کشور حاصل نشود شرایط در ماه های آینده بدتر خواهد شد. در حال حاضر سرمایه گذاران امیدوارند توافق هایی در حوزه مسائل تجاری به وجود آید اما روند رسیدن به توافق فراگیر زمان‌بر خواهد بود. تا پایان ماه آینده مذاکرات ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد بر سر یک مجموعه موضوعات توافق می شود. همین احتمال به رونق نسبی بورس آمریکا منجر شده اما هنوز هم سرمایه‌گذاران با احتیاط رفتار می کنند.

در یر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه نرخ تورم مسکن در چین در ماه گذشته میلادی، نرخ تورم در آلمان، تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان مربوط به ماه گذشته، تغییرات خرده فروشی در آمریکا و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام می شود. قیمت نفت اخیرا رشد کرده زیرا از یک سو عرضه نفت اوپک و روسیه 1.2 میلیون بشکه کاهش یافته و از سوی دیگر احتمال داده شده توافق تجاری بین چین و آمریکا صورت گیرد و در این حالت کاهش نرخ رشد اقتصاد این دو کشور که بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان هستند کمتر خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند رسیدن قیمت نفت به سطوح بسیار بالا فعلاً غیر ممکن است. امسال و سال آینده نرخ رشد اقتصادی جهان به تدریج کاهش پیدا می کند و میزان عرضه کافی است. عربستان، روسیه و آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار نفت دارند زیرا بزرگترین تولیدکنندگان این ماده خام هستند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد قیمت نفت امسال اندکی رشد خواهد کرد. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی خود از متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی را کاهش داده اند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی و وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. رشد محدوده قیمت کالاهای مصرفی در منطقه یورو عامل نگرانی است زیرا نشان می دهد شرایط اقتصادی هنوز مطلوب نشده است. بانک مرکزی اروپا سال‌هاست برنامه های حمایتی اجرا کرده اما وضعیت مالی اعضای منطقه یورو به ثبات نرسیده و نرخ رشد اقتصاد آلمان در حال کاهش است. این در حالی است که بانک مرکزی اروپا قصد دارد در ماه های آینده نرخ های بهره را بالا ببرد و بدون شک اگر چنین شود نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو به میزان قابل ملاحظه کاهش خواهد یافت. در حال حاضر احتمال توقف برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب شده ارزش دلار در برابر یورو کاهش یابد. اخبار مثبت از بازار کار آمریکا سبب رشد ارزش دلار نشده و پیش بینی می شود در هفته پیش رو نیز شاخص دلار کاهش یابد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه تغییرات تولید صنعتی و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه جاری میلادی در آمریکا اعلام می شود. هفته قبل ارزش دلار و رفتار سرمایه گذاران عموماً تحت تاثیر احتمال توقف برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا و نیز امید به حصول توافق تجاری بین چین و آمریکا قرار داشت. احتمالاً در هفته پیش رو نیز همین دو عامل بر رفتار سرمایه گذاران اثر خواهد گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24