Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن رشد کرده و به محدوده ٧۵ دلار در هر تن رسیده است. فعالان بازار این ماده خام نسبت به جهت قیمت ها در آینده تردیدهایی دارند. کارشناسان دو بانک بزرگ معتقدند ..

افزایش قیمت سنگ آهن سیگنال ورود است؟

بورس24 : در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین رشد کرده و به محدوده ۷۵ دلار در هر تن رسیده است. قیمت دیگر عیارهای این ماده خام نیز افزایش یافته و عامل اصلی این رشد، اقدام کارخانه های تولیدکننده فولاد در چین به پر کردن انبارهای خود از سنگ آهن در آستانه فصل افزایش تولید در بهار است.

در زمستان دولت چین محدودیت هایی برای تولید فولاد در استان های شمالی این کشور در نظر گرفته است البته این محدودیت ها نسبت به محدودیت های سال قبل بسیار کمتر است. سال گذشته تولید فولاد در استان های یاد شده به نصف یا کمتر کاهش پیدا کرد و هدف از این سیاست جلوگیری از آلودگی هوا بود. امسال تصمیم گیری درباره میزان کاهش تولید فولاد به دولت های محلی سپرده شده و برخی تحلیلگران معتقدند میزان کاهش اندک بوده است. از سوی دیگر بسیاری از کارخانه ها برای رعایت قوانین زیست محیطی و ایجاد آلودگی کمتر، از عیارهای بالاتر سنگ آهن استفاده کردند و همین امر به رشد قیمت این گونه سنگ آهن منجر شده است.

قیمت سنگ آهن سال گذشته میلادی در اوج خود به نزدیکی ۸۰ دلار در هر تن رسید اما در اکثر ماه ها قیمت ها در محدوده ۶۵ دلار نوسان کرد. درباره افق قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد دیدگاه های مختلف مطرح شده و در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران معتقدند امسال قیمت های پایین تر از سال گذشته خواهد بود. سال پیش متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد ۷۰ دلار بود و پیش‌بینی شده امسال این رقم به سمت ۶۰ دلار می رود. برای پیش بینی تغییرات قیمت ها باید عوامل موثر بر بازار توجه کنیم. نرخ رشد اقتصادی چین، سیاست های این کشور در حوزه تولید فولاد و عرضه سنگ آهن سه عامل مهم هستند که بر قیمت‌ها اثر می‌گذارند.

نرخ رشد کاهش می یابد

از اواسط سال گذشته میلادی تنش های تجاری بین چین و آمریکا آغاز شد و در سه ماهه پایانی سال قبل بر شدت این تنش‌ها افزوده شد زیرا دو طرف بر میزان بسیار بالا از کالاهای صادراتی طرف مقابل تعرفه اعمال کردند. ابتدای ماه گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، ترامپ و رئیس جمهوری چین توافق کردند به مدت سه ماه بر تعرفه ها افزوده نشود و مذاکرات تجاری انجام گیرد. این مذاکرات این هفته دنبال شد و اخبار منتشر شده از آن حاکیست پیشرفت هایی در برخی حوزه‌های مورد اختلاف صورت گرفته است. تنش های تجاری در ماه های اخیر لطماتی به اقتصاد دو کشور و جهان وارد کرده و انتظار می رود همین میزان تعرفه اگر باقی بماند زیان های بیشتری به اقتصاد جهان وارد کند. امسال اقتصاد آمریکا چین و بسیاری از کشورها رشد کمتری نسبت به سال قبل خواهد داشت و این یک عامل فشار بر قیمت مواد خام از جمله سنگ آهن است.

سیاست های اصلاحی دولت چین

دومین عامل که بر قیمت سنگ آهن اثر می گذارد سیاست های دولت چین در حوزه تولید فولاد است. دولت چین در دو سال اخیر سیاست های اصلاحی اجرا کرده و هدف از این سیاست ها این بوده که نقایص ساختار بخش تولید رفع شود. کاهش مازاد ظرفیت تولید و تقویت مصرف داخلی جزء مهم‌ترین بخش های این سیاست ها هستند البته از زمانی که تنش های تجاری آغاز شده دولت چین برای حفظ ثبات اقتصادی تدابیر حمایتی اتخاذ کرده است اما در هر حال نرخ رشد اقتصادی این کشور امسال کاهش می یابد و احتمالاً تا سه سال آینده به ۶ درصد می رسد.

عرضه افزایش خواهد یافت

در نهایت باید به این نکته اشاره شود که عرضه سنگ آهن در حال افزایش است. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ریو تینتو، بی اچ پی بیلیتون، ول اس ای و فورتسکیو بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و این روند افزایش ادامه پیدا خواهد کرد. دو بانک بزرگ سرمایه گذاری یعنی گلدمن ساکس و مورگان استنلی در گزارش جدید خود با اشاره به پایدار نبودن عوامل رشد اخیر قیمت ها پیش بینی کرده اند قیمت سنگ آهن امسال به زیر 70 دلار و احتمالا نزدیکی 60 دلار خواهد رسید. تحلیلگر بانک گلدمن ساکس می گوید: "با آنکه شاخص های بنیادی بازار سنگ آهن بهتر شده اما قیمت های کنونی پایدار نیستند و در شش ماهه نخست سال جاری متوسط قیمت ها ۶۰ دلار خواهد بود. امسال عرضه سنگ آهن افزایش می یابد و نیز رشد اخیر قیمت ها حاصل اقدام کارخانه های فولادسازی چین به پر کردن انبارها قبل از رشد تولید فولاد در بهار است." تحلیلگر بانک مورگان استنلی می‌گوید: "احتمالا برای مدتی کوتاه قیمت ها در سطوح کنونی باقی می ماند اما پس از آن، روند کاهش آغاز خواهد شد. رشد عرضه و کاهش تولید فولاد در چین دو علت افت قیمت ها هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در چین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24