Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای پیش بینی شرایط بازار فلزات پایه از جمله روی باید به عواملی که بر این بازار اثر می گذارند توجه کرد. در شماره جدید نشریه متال بولتن به نکاتی در همین زمینه اشاره شده و بهتر است ..

حالا ماییم و اما و اگرها درباره افق بازار فلزات پایه!

بورس24 : در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه اندکی افزایش یافته و قیمت مس و روی به محدوده ۶ هزار دلار و 2550 دلار در هر تن رسیده است. مذاکرات تجاری چین و آمریکا که از ابتدای ماه گذشته میلادی آغاز شده تا پایان ماه آینده یعنی فوریه ادامه پیدا خواهد کرد و اخیرا بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده اند دو طرف به توافق هایی خواهند رسید البته مسلما توافق فراگیر به زمان طولانی نیاز دارد.

ابتدای ماه گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، جلسه ای بین ترامپ و رئیس جمهوری چین برگزار شد و در آن دو طرف توافق کردند تا سه ماه تعرفه جدیدی بر کالاهای صادراتی طرف مقابل اعمال نکنند. آتش‌بس تعرفه ای نتوانسته به رشد پایدار قیمت فلزات پایه منجر شود زیرا همین میزان تعرفه زیان هایی بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور وارد کرده و تاثیر این تعرفه ها در آینده افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر عوامل مختلف سبب کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و آمریکا شده است. در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی جهان کاهش پیدا می کند و بازار فلزات پایه از این کاهش اثر خواهد پذیرفت. به این ترتیب فعالان بازار فلزات پایه ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند. در شماره جدید نشریه متال بولتن درباره وضعیت بازار فلزات یاد شده به نکاتی اشاره شده است. در ادامه به شرایط بازار سه فلز پایه یعنی نیکل، قلع و روی اشاره می کنیم.

نیکل. قیمت این فلز سال گذشته میلادی کاهش یافت و از محدوده 12800 دلار به ۱۱ هزار دلار رسید. البته اواسط سال قبل قیمت این فلز در محدوده ۱۵۸۰۰ دلار قرار گرفت اما به دلایل مختلف از جمله نگرانی‌ها درباره تنش های تجاری بین چین و آمریکا و نیز رشد شاخص دلار، قیمت ها پیوسته پایین آمد. وضعیت بازار فولاد ضدزنگ و تولید خودروهای برقی بر قیمت نیکل تاثیر مستقیم دارد. اگر در چین شاهد رونق بخش فولاد باشیم و تولیدکنندگان خودروهای برقی بر تولید خود بیافزایند می توان انتظار داشت قیمت نیکل امسال رشد کند.

در زیر تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال گذشته میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

قلع. سال گذشته میلادی قیمت قلع کاهش یافت و از ۲۰۱۵۰ دلار در ابتدای سال به ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار رسید البته سال قبل قیمت این فلز پایه به نزدیکی ۲۲ هزار دلار هم رسید اما مانند قیمت نیکل، در نیمه دوم سال قیمت ها پیوسته کاهش یافت. بازار قلع نسبت به بازار دیگر فلزات پایه کوچکتر است در نتیجه نوسان های قیمت در آن بزرگ نیست. اختلال‌ها در عرضه از سوی چین و اندونزی همواره عامل حمایت از قیمت ها بوده است. این دو کشور بزرگ ترین تولید کنندگان قلع در جهان هستند. البته تاثیر اختلال ها بر قیمت قلع معمولاً فوری نیست و نیز شرایط کلی اقتصاد جهان بر بازار این فلز تاثیر می گذارد. طی سال جاری میلادی این عامل در کنار تغییرات ذخیره قلع در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و وضعیت عرضه بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. بعید نیست قیمت ها در محدوده ۱۹ هزار دلار تا ۲۲ هزار دلار باقی بماند

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع از ابتدای سال گذشته میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

روی. قیمت روی سال گذشته میلادی از 3۳۵۰ دلار به ۲۵۰۰ دلار کاهش یافت البته در روزهای اخیر جهت تغییر قیمت ها صعودی بوده است. تحلیلگران معتقدند برای رشد قیمت ها به سطوح بالاتر باید ابتدا به قیمت روی به سطح ۲۷۲۰ دلار برسد. در سه ماهه پایانی سال قبل متوسط قیمت‌ها ۲۶۵۰ دلار بود. تغییرات قیمت روی از وضعیت اقتصاد چین و بخش تولید فولاد ضدزنگ تاثیر می پذیرد. ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی کاهش یافته و اگر شاهد کاهش تنش های تجاری بین چین و آمریکا و افت شاخص دلار باشیم قیمت ها رشد خواهند کرد. البته به دلیل ضعف کلی اقتصاد جهان و کاهش نرخ رشد اقتصاد چین بعید است قیمت روی به سطوح بسیار بالا برسد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال گذشته میلادی تا روز گذشته در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

در هفته های آینده تغییرات شاخص دلار، نتیجه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و وضعیت ذخیره فلزات پایه در بورس های فلزی مهمترین عوامل موثر بر قیمت این فلزات هستند. اگر پیش بینی کارشناسان صحیح باشد و در پایان دوره رونق اقتصاد جهان قرار داشته باشیم نمی توان انتظار داشت قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه رشد قابل ملاحظه داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24