Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران مدت ها منتظر اظهارنظرهایی بودند که روز جمعه از سوی رییس بانک مرکزی آمریکا انجام شد. برخی تحلیلگران می گویند با آنکه ریسک هایی رونق اقتصادهای بزرگ را تهدید می کند اما ..

شرایط در حال تغییر است اما سرخوش نشوید!

بورس24 : بانک مرکزی آمریکا سال گذشته میلادی ۴ بار نرخ های بهره را بالا برد و این درحالیستکه از مدت ها پیش نشانه هایی از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور نمایان شده است. افزایش نرخ ها یکی از عوامل نگرانی سرمایه گذاران بوده و ترامپ در هفته های اخیر بارها از بانک مرکزی به دلیل بالا بردن نرخ های بهره انتقاد کرده است.

اما به نظر می رسد تغییراتی در سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکا در حال وقوع است. روز جمعه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا برای از بین بردن نگرانی سرمایه‌گذاران گفت: "بانک مرکزی از ریسک های موجود آگاه است و در تصمیم‌گیری‌های آینده با حوصله رفتار خواهد شد و انعطاف وجود خواهد داشت." او که پس از ماه ها نوسان های بزرگ در بازار مالی آمریکا سخن می گفت قصد ندارد از سمت خود کناره‌گیری کند حتی اگر ترامپ چنین چیزی را از او بخواهد.

سخنان آقای پاول سبب اطمینان نسبی سرمایه گذاران شد و شاخص های مالی روز جمعه به میزان قابل ملاحظه افزایش یافتند. اعضای کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا نیز در روزهای اخیر تلاش کردند به سرمایه گذاران اطمینان دهند که از ریسک ها آگاه هستند و اقدامات غیر منتظره و اشتباه انجام نخواهد شد.

ماه گذشته میلادی عملکرد بازارهای مالی آمریکا منفی بود زیرا در آن زمان سرمایه گذاران معتقد بودند تنش های تجاری بین چین و آمریکا و قصد بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره سرعت کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور را بیشتر می کند و سبب زیان شرکت ها خواهد شد. مهمترین نکته ای که آقای پاول به آن اشاره کرد این بود که بانک مرکزی در سیاست های پولی خود در یک مسیر از پیش تعیین شده قرار ندارد و آماده است در صورت نیاز مسیر خود را تغییر دهد.

در واقع سرمایه گذاران منتظر همین سخنان بودند و اکنون درباره انعطاف بانک مرکزی اطمینان دارد. آقای پاول در سخنان خود همچنین تاکید کرد وضعیت اقتصاد آمریکا خوب است. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته سخنان او را تایید می‌کند. ماه گذشته ۳۱۲ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا ایجاد شده که بسیار بالاتر از پیش بینی ها بود. به نظر می رسد طرز تفکر بانک مرکزی تغییر کرده و این یک خبر خوب برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی است. احتمال کم افزایش نرخ های بهره در سال جاری میلادی یکی از عوامل نگرانی سرمایه گذاران را از میان می برد.

تغییر مثبت کنونی به کاهش ارزش دلار منجر می شود و سود شرکت های بورسی را بالا می برد. همچنین فشارهای ترامپ بر بانک مرکزی کمتر می شود. لازم به ذکر است که رئیس بانک مرکزی آمریکا هنگامی که مورد تایید مجلس سنا قرار گرفت صرفاً به دلایل موجه و نه به خاطر اختلاف نظر بین او و رئیس جمهوری قابل برکناری است. اطمینان نسبت به باقی ماندن آقای پاول در سمت خود عامل دیگر اطمینان نسبت به آینده است.

نوسان های شدید اخیر در شاخص های بورس آمریکا نشان‌دهنده نگرانی سرمایه گذاران در باره آینده است. اما بانک مرکزی در یک وضعیت دشوار قرار گرفته است: از یک سو داده های اقتصادی مثبت است و از سوی دیگر سرمایه گذاران اطمینان خود را به آینده از دست داده اند. اقتصاد آمریکا سال گذشته رشد قابل ملاحظه داشت و انتظار می رود در سال جاری نرخ رشد اقتصادی این کشور بالاتر از منطقه یورو باشد اما ریسک های مهم رونق اقتصاد آمریکا را تهدید می کند.

نخستین ریسک تنش های تجاری بین چین و آمریکا است که سرنوشت آن مشخص نیست. مذاکرات تجاری دو کشور آغاز شده و قرار است تا دو ماه آینده به نتیجه برسد اما این باور وجود دارد که توافق بر سر تمام موضوعات مورد اختلاف حاصل نخواهد شد و مذاکرات برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد. سرمایه گذاران می دانند که تنش های کنونی حتی اگر شدت پیدا نکند بر اقتصاد دو کشور و جهان تاثیران منفی خواهد داشت. از پیش سود برخی شرکت های بورسی در آمریکا و چین به دلیل همین تنش ها کاهش یافته است. از سوی دیگر امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال قبل خواهد بود و در اروپا ضعف هایی مشاهده می شود. بدین ترتیب درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاری تردیدی وجود ندارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

موضع گیری های جدید مقامات بانک مرکزی آمریکا این پیام را به بازار ارسال کرده که بانک مرکزی حامی اقتصاد خواهد بود و اجازه نمی دهد رکود رخ دهد. اکنون این سوال مهم مطرح است که با توجه به تحولات اخیر، سرنوشت بازار مالی آمریکا و شاخص دلار چه خواهد شد؟ در حال حاضر به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد محدود کردن سیاست های حمایتی را متوقف کند و ممکن است پایان سال نرخ های بهره کاهش پیدا کند. این عامل به افت شاخص دلار و رونق نسبی بورس منجر می شود اما ریسک هایی نیز وجود دارد که اجازه نخواهد داد عملکرد مثبت سال گذشته در بورس آمریکا امسال تکرار شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24