Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افق کوروش بر روی سرعت گسترش شعب خود به صورت محله محور برنامه ریزی کرده است. به طوری که براساس پیش بینی انجام شده تعداد فروشگاه های افق کوروش از ۸۵ شعبه در سال ۹۳ به ۱۹۰۰ شعبه خواهد رسید. اما در بازه بلند مدت براساس پیش بینی های افق کوروش به ۴۰۰۰ شعبه در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید که افزایش سهم فرانچایز می تواند به بلوغ شرکت کمک بسزایی کند...

افق کوروش و چشم انداز تجارتی به نام «خرده فروشی»

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون ریال تاسیس شد.افق کوروش متعلق به شرکت مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش است و  شرکت پاکشو سهامدار ۱۸ درصدی این شرکت است .شرکت پاکشو سهامدار ۱۸ درصدی این شرکت است .

سهامداران عمده شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

تغییرات سرمایه شرکت افق کوروش

درباره هلدینگ گلرنگ

افق کوروش در واقع زیر مجموعه هلدینگ چند رشته ای گلرنگ است . شاید نام گلرنگ برای مردم یادآور شرکتی است که تولید مواد شوینده و بهداشتی میکند اما جالب است بدانید هلدینگ گلرنگ در حوزه های متعددی فعالیت میکند که از جمله آن : نفت و انرژی، خودرو، مواد اولیه، صنایع، خدمات مالی، کالاهای مصرفی، دارو و سلامت، تکنولوژی و خدمات مصرف کننده است.لرنگ مالک و سرمایه گذار مستقیم بیش از ۱۰۰ شرکت تجاری و خدماتی است که بیش از ۱۸۰۰۰ نفر کارمند به صورت مستقیم در بخش های مختلف این شرکت مشغول به کار هستند.

افق کوروش در واقع حلقه تکمیل زنجیره ارزش آفرینی هلدینگ گلرنگ است و میتوان آن را ویترینی از محصولات تولیدی شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ دانست.

اما نکته جالب توجه این است که گروه صنعتی گلرنگ به جز افق کوروش مالک برندی دیگر با نام هایپر فمیلی است که در بازار خرده فروشی اما در وسعت یک هایپر مارکت فعالیت میکند و اقلام بسیار بیشتری را در فضای بزرگتری ارائه میدهد.

نگاهی به صنعت خرده فروشی در جهان

نام صنعت خرده فروشی در دنیا با فروشگاه وال مارت گره خورده است.

وال مارت بزرگترین فروشگاه خرده فروشی جهان با بیش از ۶۲۰۰ شعبه در سراسر دنیا و ۸ میلیون کارمند است. ابعاد فعالیت این شرکت حالا دیگر به خرده فروشی محدود نمیشود. آنها در تمامی حوزه هایی که بتواند بهای تمام شده فروش را کاهش دهد سرمایه گذاری کرده اند.

از ساخت سیستم ارتباطی اختصاصی تا ناوگان حمل و نقل برای حمل ارزان تر محصولات، تمامی ارکان وال مارت در تلاش برای کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری شرکت هستند.

ارزش سهام وال مارت در بورس آمریکا ۹۳ دلار است و برخی کارشناسان برای این شرکت ارزشی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار قائل هستند.

فروشگاه وال مارت

تحول دیجیتالی

مانند تمامی حوزه های کسب و کار، خرده فروشی نیز تحت تاثیر انقلاب دیجیتالی جهانی قرار گرفته است! امروزه خرده فروشی در جهان به دو بخش آنلاین و فیزیکی تقسیم میشود که آمازون در جهان معروف ترین فروشگاه آنلاین جهان است و میتوان گفت دنیای اینترنت به قدری وسعت و نفوذ دارد که شرکت ثروتمند و معتبری همچون وال مارت بقای خود را در ارائه فروش آنلاین می بیند!

بخش فروش آنلاین فروشگاه وال مارت نیز از سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد ولی رقبای بسیار قوی و با سابقه ای همچون آمازون، ای بی و علی بابا را بر سر راه خود دارد.

صنعت خرده فروشی در ایران

به طور خلاصه می توان گفت هر جا جمعتی انسانی متمرکز باشد خرده فروشی هم فعال است.

خرده فروشی شامل رشته های متعدد و گسترده میشود اما خرده فروشی مواد غذایی و مایحتاج خانوار ها در کشور ما از جمله مشاغل محبوب محسوب میشود در هر محله فروشگاه های کوچک سوپرمارکت دیده میشود به طوری که در ایران به ازای هر ۳۸ نفر یک واحد خرده فروشی وجود دارد که از این حیث رتبه اول در جهان را داریم و از نظر تعداد رتبه سوم را دارا هستیم .

اما در دهه ۸۰ شرکت های متعددی سعی در ورود به این بازار بزرگ داشته اند و صنعت خرده فروشی مواد غذایی و خاروبار مرحله ی گذار از حالت سنتی و اولیه را به سازکار صنعتی و پیشرفته ای شروع کرد.

این بازار به اندازه کافی بزرگ و پر تقاضا هست که برای همه سرمایه گذاران بهره ای داشته باشد اما سرمایه گذاران بزرگتر و پرقدرت تر توانستند با بهره گیری از تکمیل زنجیره های ارزش، بهره وری و امکانات پیشرفته تر سهم بازار خود را به صورت افزایش دهند به طوری که امروز برند های فعالی در حوزه خرده فروشی مواد غذایی در کشور فعالیت میکنند و این بازار بزرگ و جذاب با افزایش جمعیت میتواند توسعه پیدا کند.

خرده فروشی نوین در ایران

بنابراین شرکت هایی در این بازار موفق تر خواهند بود که بتوانند از تولید تا فروش را در یک سازمان متمرکز کنند شاید هلدینگ گلرنگ از معدود شرکت هایی است که میتواند تنوع گسترده ای از محصولات را تولید کند و در فروشگاه های خود به فروش برساند و طبیعتا از حضور در هر کدام از این مراحل کسب سود میکند.

اما نکته مهمی که افق کوروش را از دیگر برند های فعال در این زمینه متمایز میکند این است که شرکت زیر مجموعه ی هلدینگی است که میتواند بسیاری از اقلام مورد نیاز فروشگاه را تولید کند بنابراین دغدغه تامین جنس برای این فروشگاه کم رنگ تر از دیگر رقیبان است .

بنابر اطلاعات منتشر شده، شرکت افق کوروش خود را فعال در بازار FMCG میداند که به دسته ای از کالاهای تند مصرف (Fast Moving Consumer Goods) یا به اختصار FMCG گفته می‌شود. شامل مواد غذایی، مواد شوینده و برخی داروهای معمولی جزو کالاهای تند مصرف به شمار می‌روند .

آمار های متفاوتی از بزرگی بازار FMCG در ایران منتشر میشود! اما برخی آمار ها از بازار بیش از ۳۰۰ هزار میلیاردی در سال حکایت دارد که با جمعیت ۸۱ میلیونی ایران غیر منطقی به نظر نمیرسد.

نکته دیگر فروش آنلاین محصولات است که از این حیث دیجی کالا در کشور سرآمد است! افق کوروش نیز در بستر اوکالا ( OKALA) سعی در ورود به کسب و کار خرده فروشی آنلاین دارد.

جایگاه شرکت در صنعت

افق کوروش اولین شرکت از صنعت خرده فروشی است که در بورس عرضه می شود و طبیعتا از رقبا و دیگر شرکت های فعال در این صنعت اطلاعاتی در دسترس نیست. همچنین صنعت خرده فروشی در بورس تهران یک صنعت تازه وارد محسوب میشود و اطلاعات شفاف و منتشر شده ای از این صنعت در کشور دیده نمی شود.

بنابراین شرکت افق کوروش را تنها میتوان با خودش مورد مقایسه قرار داد اما شرکت های دیگر حاضر در این صنعت مانند فروشگاه های زنجیره ای رفاه، جانبو، هفت و دیگر هایپر های بزرگ رقابتی تنگاتنگ برای جذب و حفظ مشتری با یکدیگر دارند. در این میان شاید دیجیکالا رقیبی بلند مدت برای این شرکت ها محسوب شود.

اندازه بازار FMCG در ایران و جایگاه افق کوروش

ویژگی های افق کوروش :

  • بیش از ۲۵۰ هزار متر مربع فضای فروشگاهی
  • بیش از ۱۱۰۰ فروشگاه فعال در ۲۴۵ شهر
  • ۶۰۰ کامیونت ناوگان پخش
  • ۹۵ هزار متر فضای انبار و سردخانه
  • عرضه ۲۷۰۰ قلم کالا
  • سهم ۱۰٫۶ درصدی از بازار فروشگاه های زنجیره ای در سال ۹
  • ۱۸ منطقه توزیع کشوری

وضعیت سودآوری افق کوروش

وضعیت سودآوری افق کوروش از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶

درآمد شرکت از ۵۵۳ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده شده است که یک جهش بزرگ محسوب میشود!

حاشیه سود این صنعت پایین است به طوری که در سال ۱۳۹۶ پس از کسر هزینه ها فروش ۲۹۰۰ میلیاردی به سود خالص ۶۸ میلیاردی رسیده است که در واقع حاشیه سود ۳٫۵ درصدی را برای افق کوروش داشته است.

شرکت به سبب نوع فعالیت خود دارایی های ثابت زیادی نمی تواند داشته باشد و بدهی های شرکت عموما به صورت حساب بدهکار به شبکه های تامین کننده و اجاره بهای فروشگاه های استیجاری است!

وضعیت سودآوری شرکت در سال ۱۳۹۷

وضعیت سود و زیان شرکت در سال ۹۷

شرکت در پیش بینی خود اعلام کرد برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۲٫۷۴۸ ریال سود محقق خواهد کرد که در مقایسه با ۶۸۴ ریال سال قبل افزایش ۳۰۰ درصدی دارد.

همچنین شرکت پیش بینی فروش ۵۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ و کسب سود ۲۷۴ میلیاردی را داشته است. که البته تحقق این میزان با انتشار گزارش های حسابرسی شده ۶ ماهه از شرکت روشن تر میشود.

در برنامه های شرکت در مراسم معارفه، کاهش بهای تمام شده با استقرار سیستم های بهره وری در افق کوروش به عنوان یک اصل مطرح گردیده که توسعه شعب فرانچایز ( اعطای نمایندگی ) میتواند نقش به سزایی در این زمینه ایفا کند.

پیش بینی توسعه شعب

نمودار تعداد شعب فروشگاه افق کوروش از سال ۹۳ تا ۹۷ و پیش بینی افزایش شعب تا سال ۱۳۹۹

افق کوروش بر روی سرعت گسترش شعب خود به صورت محله محور برنامه ریزی کرده است. به طوری که براساس پیش بینی انجام شده تعداد فروشگاه های افق کوروش از ۸۵ شعبه در سال ۹۳ به ۱۹۰۰ شعبه خواهد رسید. اما در بازه بلند مدت براساس پیش بینی های افق کوروش به ۴۰۰۰ شعبه در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید که افزایش سهم فرانچایز میتواند به بلوغ شرکت کمک بسزایی کند.

در برنامه های شرکت عنوان شده افق کوروش سعی در کسب رتبه بین ۲۵۰ خرده فروش برتر جهان تا سال ۲۰۲۵ باشد که به طور یقین این مهم بدون حضور در کشور های خارجی امکان پذیر نیست و شرکت در حال مطالعه در این زمینه است.

نتیجه گیری

در مجموع می توان گفت صنعت خرده فروشی در ایران آینده ای بسیار روشن در پیش خواهد داشت. افزایش جمعیت و نیاز روزافزون کشور به تامین، توزیع و فروش منظم و علمی کالاهای تند مصرف در کشور بازاری بکر را پیش روی فعالان این حوزه گذاشته است .

همانطور که ذکر شد افق کوروش اولین شرکت از این صنعت است که در بازار بورس عرضه خواهد شد. و اطلاعات ترازنامه و صورت مالی شرکت میتواند ابعاد دیگر و دقیق تر افق کوروش را مشخص کند اما به طور کلی توسعه مدل کسب و کار افق کوروش در بلند مدت میتواند تضمین کننده درآمد و فروش آن باشد اما در این مسیر نباید سایر رقبا را نادیده گرفت.

بنابراین تحلیل نهایی را به بعد از انتشار صورت های مالی و قیمت گذاری شرکت منوط خواهیم کرد. لازم به ذکر است که اطلاعات مالی منتشر شده از شرکت در این تحلیل برگرفته است کاتالوگ شرکت افق کوروش در مراسم معارفه بوده است .

منبع خبر: به روایت تحلیل گران آزاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • حسین همدانی
    حسین همدانی

    عالی بود

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24