Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد منفی بازار فلزات پایه در سال گذشته میلادی به زیان بسیاری از سرمایه گذاران منجر شد. در روزهای اخیر وضعیت بازار این فلزات بهتر نشده و فعالان بازار سوالات مختلفی در باره ..

نگاه متال بولتن به افق بازار سه فلز مهم پایه

بورس24 : ماه گذشته میلادی عملکرد اکثر فلزات پایه منفی بود و عواملی نظیر رشد شاخص دلار و نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان بر قیمت ها فشار وارد کرده است. این عوامل ممکن است در ماه های آینده نیز وجودداشته باشد در نتیجه سرمایه گذاران باید با دقت تصمیم‌گیری کنند. در شماره ماه دسامبر متال بولتن به وضعیت بازار فلزات پایه و تغییرات احتمالی قیمت ها اشاره شده است. در ادامه به دیدگاه های مطرح شده در این نشریه درباره وضعیت بازار آلومینیوم، سرب و مس اشاره می کنیم.

آلومینیوم. ابتدای ماه گذشته میلادی، پس از مذاکرات ترامپ و رئیس جمهوری چین در اجلاس گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، امیدهایی درباره کاهش تنش های تجاری پدیده آمد و قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرد. این دیدگاه وجود داشت که توافق بر سر سه ماه مذاکره هیئت های تجاری آمریکا و چین سبب می شود فعلا تنش های تجاری شدت پیدا نکند و احتمال تمدید آتش بس تجاری وجود دارد. پایان ماه آینده میلادی این سه ماه پایان می یابد و پیش بینی شده دو طرف به برخی توافق ها دست پیدا می کنند و مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد. این تحول خبری مثبت برای بازار فلزات پایه است اما در بازار آلومینیوم رشد عرضه تاثیر هرگونه افزایش تقاضا را خنثی می کند. چند ماه پیش نگرانی درباره کاهش عرضه به رشد قیمت آلومینیوم منجر شد اما احتمال ورود مجدد محصولات دو شرکت روسال و آلونورت به بازار بر قیمت ها فشار وارد کرده است. از سوی دیگر زمستان امسال موارد تعطیلی کارخانه های تولید آلومینیوم در چین کمتر است و ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای با سرعت کافی در حال کاهش نیست که سبب رشد قیمت ها شود. بدین ترتیب شرایط برای رونق بازار این فرصت فراهم نیست. قیمت هر تن آلومینیوم در بورس لندن در محدوده 1870 دلار قرار گرفته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

سرب. در نخستین هفته ماه دسامبر قیمت هر تن سرب به ۲۰۰۰ دلار رسید در حالی که ماه قبل از آن قیمت ها زیر این رقم تثبیت شده بود. همچنین در ماه اکتبر قیمت سرب به ۱۸۸۰ دلار رسیده بود. ذخیره سرب در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و بورس شانگهای بسیار پایین است و این احتمال مطرح شده که به دلیل ملاحظات زیست محیطی تولید سرب در چین کاهش یابد. این موارد می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند اما درباره سرنوشت تنش های تجاری بین چین و آمریکا که به ضعف اقتصاد دو کشور و جهان منجر می شود قطعیتی وجود ندارد. اخبار مثبت و منفی درباره روند مذاکرات منتشر شده و نیز باید به این واقعیت اشاره کرد که امسال نرخ رشد اقتصادی جهان کاهش خواهد یافت. پیش بینی می شود برای مدتی یعنی تا رفع ابهام ها قیمت سرب در محدوده ۲ هزار دلار باقی بماند. قیمت سرب امروز در سطح 1960 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

مس. سال گذشته میلادی قیمت مس۱۳۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت و در روزهای اخیر نیز وضعیت بازار این فلز مهم پایه که معیاری از وضعیت آینده اقتصاد جهان است خوب نبوده است. می‌توان گفت هراس درباره اثرات جنگ تجاری بین چین و آمریکا بیشترین تأثیر منفی را بر قیمت فلز سرخ داشته است و به همین دلیل طی هفته های آینده اخبار مربوط به مذاکرات تجاری دو کشور مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد داشت. کاهش ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و اختلال های غیرمنتظره در فعالیت کارخانه های تولیدکننده این فلز دو عامل حمایت از قیمت ها هستند. اگر در سال جدید میلادی شاخص دلار کاهش یابد و جنگ تجاری بین چین و آمریکا شدت پیدا نکند قیمت مس می تواند در سطوح بالاتر از اکنون قرار گیرد. قیمت مس امروز در محدوده 5850 دلار نوسان کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

سال پیش رشد شاخص دلار یک عامل مهم کاهش قیمت فلزات پایه بود. پیش بینی شده امسال این شاخص کاهش خواهد یافت. اگر چنین شود می توان به رشد قیمت فلزات پایه امیدوار بود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24