Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دلیل این فراز و فرودها چیست؟ اوضاع تولید و فروش چگونه است؟ چه خبر از افزایش سرمایه؟

شرح حال غول فولادسازی ایران در گفت و گو با مدیرعامل جدید

بورس24 : صحبت از فولاد مبارکه اصفهان است. شرکتی که با 7 هزار و 500 تومان سرمایه ثبت شده؛ عنوان بزرگترین شرکت بورس و البته غول فولاد سازی ایران را یدک می کشد. ارزش فولاد مبارکه اصفهان که حالا در بورس تهران به 36 هزار و 500 تومان رسیده در مقطعی تا 40 هزار میلیارد تومان نیز پیش رفت، اما شرایط رکودی بازار فولاد و به طبع آن افت های اخیر بازار سرمایه سبب شد تا این غول خفته برای مدتی حاشیه نشین شود.

هفته گذشته فولاد مبارکه از فروش 2 هزار و 230 میلیارد تومان محصول در آذر ماه خبر داد که یک رکورد جدید به شمار می رود. به این ترتیب فولاد مبارکه در 9 ماه سپری شده از سال 16 هزار و 152 میلیارد تومان فروش را ثبت کرد تا نشان دهد با حاشیه نشینی حتی در شرایط رکودی میانه خوبی ندارد.

آن طور که مدیرعامل جدید فولاد مبارکه می گوید:« این غول فولاد سازی در حال سپری کردن سالی پر فروش و پر تولید است» حمیدرضا عظیمیان در گفت وگو با بورس24 شرح حالی از آخرین وضعیت شرکت داده و آخرین وضعیت پرونده جذاب افزایش 73درصدی شرکت از محل انباشته را نیز تشریح کرده است. این گفت وگو را در ادامه بخوانید:

علت کاهش قیمت سهام شرکت فولاد مبارکه در بازار سرمایه طی هفته های گذشته چه بود؟

همزمان با رشد قیمت دلار تا ۱۸هزار تومان بالطبع بازارهای رقیب همچون بورس هم از رشد برخوردار بود، به گونه ای که به عنوان نمونه شاخص بورس از حدود ۱۲۰٫۰۰۰ واحد در مردادماه سال جاری به ۱۹۵٬۱۰۴ واحد در مهرماه ۹۷ رسید و رشد بالغ بر ۶۳ درصد را در مدت کوتاه تجربه کرد. بالطبع قیمت سهام فولاد مبارکه نیز به عنوان یکی از مهمترین شرکت های تاثیرگذار در شاخص از قیمت حدود ۴۵۰ تومان در مرداد ماه و همزمان با رونق بورس به قیمت ۶۶۳ تومان رسید و رشدی بالغ بر ۵۰ درصد را تجربه کرد.

همزمان با افت قیمت دلار، بورس نیز با افت مواجه شد به طوریکه شاخص از ۱۹۵ هزار به ۱۶۰٬۰۰۰ واحد در 26آذر ماه سال جاری کاهش یافت و ۱۸ درصد نسبت به بالاترین حد خود تنزل یافت؛ بر این اساس قیمت سهام شرکت نیز از ۶۶۳۰ ریال در بالاترین حد خود به ۴۷۶۰ ریال در تاریخ 26آذر ماه سال جاری کاهش یافت و با افت ۲۸ درصدی روبرو شد.

یکی از مهمترین علل افت بازار همبستگی بازار سرمایه با قیمت دلار است. با افزایش قیمت دلار مستقیما سود شرکت های صادراتی افزایش می یابد که این سود عمدتا در تسعیر نرخ ارز نشان داده می شود. اثر دیگر افزایش نرخ ارز افزایش قیمت های داخلی محصولات است که معمولا بر اساس فرمولی از قیمت های جهانی است.

کاهش قیمت نفت خام و فلزات اساسی چه تاثیری در بازار سرمایه ایجاد کرد؟

افزایش نرخ ارز، باعث کاهش واردات و در نتیجه افزایش تقاضای داخلی می شود.پس از افت قیمت دلار از محدوده ۱۸هزار به۱۰ هزار تومان فعلی بخشی از افزایش صورت گرفته ناشی از رشد قیمت دلار مجددا برگشت یافت و قیمت ها بر اساس قیمت جدید دلار اصلاح شدند.

در اثر توافقات انجام شده آمریکا با عربستان قیمت نفت خام به یکباره به حدود ۵۵ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت و این امر افت جهانی فلزات اساسی و از جمله فولاد را به همراه داشت. با کاهش قیمت نفت خام قیمت سهام گروه پالایش و پتروشیمی که یکی از لیدرهای بازار هستند کاهش یافت و بالطبع کل شاخص با افت روبرو شد. کاهش قیمت نفت ، کاهش قیمت کومودیتی ها را به دنبال خواهد داشت به طوریکه قیمت اسلب صادراتی CIS به ۴۳۲ دلار و هر تن ورق گرم صادراتی چین بر اساس فوب دریای سیاه به ۴۷۸ دلار کاهش یافته است.

علت نقدشوندگی بالای سهام شرکت فولاد مبارکه چیست؟

به دلیل بزرگی شرکت و بالا بودن درصد سهام شناور آزاد، نقدشوندگی سهام شرکت بسیار بالا است که البته این امر حسن بزرگی برای سهام شرکت محسوب می شود، اما از دیگر رو به علت عرضه بالای سهم، این موضوع قیمت را بیشتر در معرض نوسانات شدید به ویژه توسط سهامداران حقیقی قرار می دهد.

چه اقداماتی تاکنون در خصوص حمایت از قیمت سهام شرکت صورت گرفته است؟

همانگونه که بیان شد علت اصلی افت قیمت عوامل بیرونی و سیاسی بازار بوده یا اصطلاحا ریسک های سیستماتیک، قیمت را با افت روبرو ساخت، اما به منظور حمایت از قیمت سهام مهمترین اقدام، امضای قرارداد بازارگردانی سهام بود. همانگونه که از نکات فوق الذکر مشخص شد، نوسانات قیمت سهام عمدتا ناشی از عوامل کلان سیاسی و اقتصادی (سیستماتیک) است و ارتباط کمتری به عوامل داخلی شرکت (غیر سیستماتیک) دارد. ضمن این که خوشبختانه در بازار سهام وقوع چند روز مثبت و رشد شاخص سبب شده تا قیمت سهم کمی بهبود پیدا کرده و تا حدود 500 تومان رشد کند.

در مجموع عملکرد شرکت در سال ۹۷ بسیار مثبت است ، به طوری که در آبان ماه که بورس با بیشترین رکود مواجه بود با تولید ۵۵۰ هزار تن محصول و فروش ۶۹۳ هزار تن محصول به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد تومان رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت. گزارش 9 ماهه شرکت هم که اخیرا اعلام شده از فروش بالای 16 هزار میلیارد تومانی حکایت دارد و البته فروش بیش از 2200 میلیارد تومانی در آذرماه.از سوی دیگر افزایش سرمایه جذاب ۷۳ درصدی شرکت از محل انباشته که مجوز حسابرس را اخذ نموده و در مرحله اخذ مجوز از بورس است می تواند محرکی برای افزایش قیمت سهام باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24