Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سه ماه آینده پنج رویداد مهم در جهان رخ خواهد داد که بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی، مواد خام و ارزش ارزهای معتبر دارد. تاثیر تحولات جهانی بر سرمایه گذاران افزایش یافته و ضروری است ..

بررسی رویدادهای مهم سه ماه آینده با بیشترین تاثیر بر بازارها

بورس24 : روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، شاخص های مالی در بورس های بزرگ نوسان های محدود داشتند و سرمایه‌گذاران تلاش کردند به سمت دارایی های امن تر حرکت کنند. در این میان عده ای از تحلیلگران معتقدند در هفته های آینده سرمایه گذاران بسیار با احتیاط رفتار خواهند کرد زیرا نه تنها گزارش های مهم از شاخص های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد بلکه درباره برخی موضوعات بسیار مهم ابهام های عمیق وجود دارد.

هفته گذشته شاخص های مالی نوسان های بزرگ داشتند و در این گونه دوران ها بسیاری از فعالان بازار هیچ اقدامی انجام نمی دهند تا دچار زیان نشوند. در سه ماهه نخست سال جدید میلادی که از روز سه شنبه آغاز می شود تعدادی رویداد رخ خواهد داد که بر رفتار سرمایه گذاران اثر خواهد گذاشت. در ادامه به این رویدادها و اثراتی که بر بازارها خواهند داشت اشاره می کنیم.

در روزهای آینده سرنوشت اختلافات بین ترامپ و کنگره بر سر بودجه مشخص خواهد شد. ترامپ اعلام کرده باید در بودجه هزینه احداث دیوار امنیتی در مرز مکزیک و آمریکا در نظر گرفته شود در غیر این صورت تعطیلی دولت ادامه پیدا خواهد کرد. از شنبه گذشته امضا نشدن بودجه پیشنهاد شده از سوی کنگره به تعطیلی برخی نهادهای دولتی منجر شده و حدود ۸۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت از این تعطیلی تاثیر پذیرفته اند. تاثیرات اقتصادی این تعطیلی بزرگ نیست اما ناتوانی ترامپ و کنگره در حل این موضوع نه چندان مهم سبب نگرانی سرمایه گذاران و مصرف کنندگان شده است. ترامپ مایل است به وعده های انتخاباتی خود عمل کند اما روش او یعنی مقابله و دور شدن از مذاکره اشتباه است و اثرات منفی بر اقتصاد خواهد داشت. به ویژه باید به این موضوع توجه کرد که در کنگره جدید که از سوم ماه جاری یعنی روز پنج شنبه تشکیل می شود دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار خواهند داشت و بدون تردید آنها از این موقعیت برای کارشکنی علیه ترامپ استفاده می کنند.

در واقع رویداد بعدی که در سه ماه آینده بر بازارها اثر می گذارد تشکیل کنگره جدید است. سناریوهای مختلف درباره رفتار دموکرات ها با ترامپ در آینده مطرح شده است و اغلب کارشناسان معتقدند در حوزه های مختلف رویارویی هایی بین دو طرف رخ خواهد داد که اثرات منفی بر اقتصاد دارد. این رویارویی ها بر ابهام ها می افزاید و سبب احتیاط سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و شرکت ها خواهد شد. مصرف ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می دهد و اگر مصرف کنندگان به این نتیجه برسند که باید با احتیاط رفتار کنند نرخ رشد اقتصاد سریع تر از آنچه پیش‌بینی شده کاهش خواهد یافت.

سومین رویداد سه ماه آینده، تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره است. جروم پاول رئیس این نهاد در سخنرانی های اخیر خود تاکید کرده که بانک مرکزی در آینده توجه بیشتری به داده های اقتصادی خواهد کرد و از دید سرمایه گذاران این به معنای کاهش سرعت افزایش نرخ های بهره است اما بعید است بالا بردن نرخ ها متوقف شود. اگرچه افزایش نرخ ها سبب رشد ارزش دلار می شود اما تحلیلگران معتقدند احتمال رشد قابل ملاحظه شاخص دلار در سه ماه آینده بسیار کم است زیرا از یک سو موارد افزایش نرخ های بهره کاهش می یابد و از سوی دیگر برخی ضعف ها در اقتصاد آمریکا سبب می شود ارزش دلار تحت فشار قرار گیرد. شاخص دلار در سال جاری میلادی رشد کرده اما برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند سال آینده این شاخص کاهش خواهد یافت. تحقق این پیش‌بینی به رشد قیمت مواد خام کمک می‌کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

چهارمین رویداد سه ماه آینده، خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست که پایان ماه مارس رخ خواهد داد. با آن که هنوز برنامه خروج به تصویب مجلس عوام این کشور نرسیده اما اگر برنامه یاد شده لغو نشود بدون تصویب مجلس عوام، انگلستان از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و مسلماً این امر لطماتی به اقتصاد این کشور و اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد. تنش های سیاسی در انگلستان از پیش در حال افزایش است. لطمات به اقتصاد انگلستان سبب کاهش ارزش پوند می شود.

پنجمین رویداد، پایان مذاکرات سه ماهه تجاری بین چین و آمریکا است که در پایان ماه فوریه رخ می دهد. دو طرف باید درباره طیفی گسترده از موضوعات به توافق برسند که البته بسیار بعید است چنین شود. به احتمال زیاد آنها صرفاً بر سر ادامه مذاکرات توافق خواهند کرد. تنش های تجاری که به شکل اعمال تعرفه بوده حتی اگر شدت نیابد لطمات بزرگ اقتصادی برای دو کشور و جهان در بر خواهد داشت. یکی از علل کاهش رقم پیش بینی شده برای رشد اقتصاد جهان در سال آینده میلادی، تنش های تجاری بین چین و آمریکا است و اگر تنش ها شدت یابد شرایط با سرعت بیشتر بدتر خواهد شد. این امر سبب نوسان های بزرگ در بازارهای مالی و کاهش شاخص ها می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24