Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بازار معاملات خرید مسکن در کشور طی یکسال و نیم گذشته دچار حرکت زیگزاگی بوده است. نموداری که مرکز آمار از خرید و فروش خانه در شهرهای کشور در فاصله بهار سال ٩۶ تا پایان تابستان امسال منتشر کرده است افت و خیز فصلی پی در پی در حجم معاملات را طی این مدت بازگو می کند.

بازار مسکن زیگزاگی شد!

بورس24 : بازار معاملات خرید مسکن در کشور طی یکسال و نیم گذشته دچار حرکت زیگزاگی بوده است.

نموداری که مرکز آمار از خرید و فروش خانه در شهرهای کشور در فاصله بهار سال 96 تا پایان تابستان امسال منتشر کرده است افت و خیز فصلی پی در پی در حجم معاملات را طی این مدت بازگو می کند.

این حرکت زیگزاگی البته یک جهت کلی رو به افزایش دارد. بهار سال گذشته کمتر از 90 هزار واحد مسکونی در کشور بین خریداران و فروشندگان مسکن معامله شده است و در فصل بعد یعنی تابستان 96 به دلیل رونق فصلی معاملات خرید خانه، حجم معاملات به 115 هزار واحد افزایش پیدا می کند. در پاییز پارسال مجدداً معاملات خرید خانه نزولی می شود و خرید و فروش خانه در کشور به کمتر از 108 هزار واحد می رسد. اما در زمستان پارسال در شرایطی که بازار معاملات مسکن در تهران از پیش رونق وارد دوره رونق می شود، تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در کشور نیز افزایش چشمگیر پیدا می کند و به نزدیک 130 هزار واحد می رسید. در اولین فصل امسال طبیعی است که بخاطر تعطیل بودن بازار معاملات ملک در اولین ماه هر سال، تعداد معاملات نسبت به زمستان کمتر شود بنابراین در بهار امسال براساس اطلاعات مرکز آمار ایران حدود 120 هزار واحد مسکونی در کشور (مجموع شهرها) فروخته می شود. بیشترین میزان رشد فروش مسکن طی این مدت (رشد فصلی) مربوط به معاملات در تابستان 97 است که حدود 135 هزار واحد مسکونی در کل شهرهای ایران خرید و فروش شده است.

معاملات خرید خانه در کشور در تابستان امسال 11 درصد نسبت به بهار 97 افزایش پیدا کرده است. میزان رشد معاملات خرید مسکن در تابستان 97 نسبت به تابستان 96 نیز برابر با 16 درصد بوده است.

اما افت و خیز معاملات خرید مسکن در کشور آن هم در مسیر افزایشی –اگر چه یک فصل کاهش و یک فصل افزایش پیدا کرده اما میزان افزایش معاملات از کاهش آن در فصل قبل بیشتر بوده است- چرا اتفاق افتاده است؟

کارشناسان در تحلیل این رفتار بازار کشوری معاملات مسکن می گویند، طی یکسال و نیم اخیر چون بازار ملک مابین رکود و رونق گرفتار بود و به نوعی موتور بازار در حال روشن شدن بوده در نتیجه امکانات لازم برای صعود ممتد را نداشته است. یک تحلیل دیگری که کارشناسان مطرح می کنند به عوامل خارجی موثر بر رفتار خریداران و فروشندگان خانه به خصوص در شهرهای با توان اقتصادی پایین خانوارهای ساکن در آنها مربوط می شود. طی یکسال و نیم اخیر شرایط اقتصادی بسیار متشنج توام با گرانی سبد هزینه خانوار باعث شد خانواده ها تا حد امکان هزینه های خود را به جزء در موارد ضروری همچون خوراک و بهداشت و آموزش، محدود کنند. در چنین شرایطی بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن بخاطر از دست دادن قدرت مالی خود از خرید خانه انصراف دادند تا بتوانند برای بخش های ضروری دیگر هزینه کنند. بنابراین افت و خیزهای پی در پی معاملات خرید مسکن در کشور طی این مدت از این منظر قابل تحلیل است. البته نوسانات ارزی نیز در خروج فروشنده های مسکن طی یک فصل و ورود دوباره آنها به بازار معاملات در فصل بعد موثر بوده است.

تابستان امسال متوسط قیمت هر مترمربع خانه (ملک مسکونی) در کشور به 2 میلیون و 226 هزار تومان افزایش پیدا کرد که 15 درصد نسبت به بهار امسال و 44 درصد نسبت به تابستان پارسال رشد از خود نشان می دهد.

گرانترین خانه ای که در تابستان امسال در کل کشور فروخته شده مربوط به یک واحد مسکونی در منطقه یک تهران با قیمتی برابر 38 میلیون و 80 هزار تومان است. ارزانترین خانه هم در استان کهگیلویه و بویراحمد با قیمت مترمربعی 86 هزار تومان معامله شده است.

در تابستان امسال بیشترین رشد قیمت مسکن در تهران با نرخ 58 درصد و کمترین آن در کهگیلویه و بویراحمد با نرخ 17 درصد به ثبت رسید. در این استان هر مترمربع خانه با میانگین قیمت 217 هزار تومان خرید و فروش می شود و در تهران نیز هر مترمربع بنای مسکونی در تابستان با قیمت نزدیک به 6 میلیون تومان فروخته شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24