Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امسال عملکرد بازار فلزات پایه منفی بوده اما برخی نشانه های امید درباره وضعیت بازار این فلزات در ماه های آینده وجود دارد البته سرمایه گذاران باید به برخی نکات توجه خاص داشته باشند.

افق بازار فلزات پایه سال آینده چگونه است؟

بورس24 : عملکرد بازار فلزات پایه در ۱۲ ماه اخیر بسیار منفی بوده و قیمت ها نسبت به ابتدای سال جاری میلادی در سطوح بسیار پایین‌تر قرار دارند. برای مثال قیمت مس ابتدای سال در محدوده هفت هزار و ۳۰۰ دلار قرار داشت و اکنون قیمت هر تن از این فلز مهم پایه زیر ۶ هزار دلار در نوسان است. در آستانه سال جدید میلادی نهادهای تحلیل‌گر به بررسی شرایط بازار‌های مختلف می پردازند و پیش‌بینی‌هایی درباره آینده ارائه می کنند. بررسی عوامل موثر بر بازار فلزات پایه ضروری است. در ادامه به برخی از این عوامل و سناریو های پیش رو اشاره می کنیم.

بدون تردید وضعیت اقتصادی چین بیشترین تاثیر را بر بازار فلزات پایه دارد البته تغییرات شاخص دلار، موجودی انبار این فلزات و افق عرضه نیز بر قیمت ها تاثیر دارد. اقتصاد چین به برنامه های دولت این کشور و نیز تنش های تجاری بین چین و آمریکا وابسته است. نرخ رشد اقتصادی چین امسال در محدوده 6.5 درصد تا 6.7 درصد خواهد بود و سال آینده به زیر 6.5 درصد کاهش خواهد یافت. این کاهش هم به دلیل تنش های تجاری بین چین و آمریکا رخ می دهد و هم دولت چین مایل است به تدریج از نرخ رشد اقتصاد کاسته شود و همزمان اصلاحات ضروری در بخش های مختلف اقتصاد انجام شود.

میزان بدهی های دولت های محلی در چین بسیار بالاست و نیز باید در بخش های تولید و مسکن تغییراتی صورت گیرد. تنش های تجاری بین چین و آمریکا برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد البته به تدریج از شدت آن کاسته می‌شود. در هر حال جنگ تعرفه ای کنونی در بلند مدت اثرات منفی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت. امسال شاخص ترکیبی بورس شانگهای ۲۰ درصد و شاخص اصلی بورس شنژن ۳۰ درصد کاهش یافته است و بورس چین جزو بورس‌های با بدترین عملکرد سالانه قرار گرفته است.

در سه ماهه نخست سال جدید میلادی سرنوشت تنش های تجاری بین چین و آمریکا و نیز سیاست های دولت چین مشخص خواهد شد. هفته پیش رئیس جمهوری چین در سخنرانی مهم خود لحن آشتی جویانه در قبال درخواست های آمریکا نداشت و به همین دلیل بسیار بعید است در مذاکرات تجاری دو کشور در هفته های آینده نتایج مثبت به دست آید. در این شرایط افق بازار فلزات پایه نمی تواند در ماه های آینده خیلی مثبت باشد.

شاخص دلار در سال جاری میلادی رشد کرده و این یک عامل فشار بر قیمت مواد خام است. بانک مرکزی آمریکا همچنان قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد البته با سرعت پایین تر و این بدان معناست که ارزش دلار در برابر یورو، پوند و ین حمایت خواهد شد. گمانه زنی ها درباره جهت حرکت شاخص دلار ادامه دارد اما در خوشبینانه‌ترین حالت این شاخص ثابت باقی خواهد ماند. اگر شرایط اقتصاد جهان نگران کننده شود تقاضا برای دلار افزایش می یابد و ارزش آن بالا می رود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

در سال جاری بانک مرکزی آمریکا ۴ بار نرخ های بهره را بالا برده است و احتمالاً سال بعد دو بار دیگر این اقدام انجام خواهد شد. نکته مهم که سرمایه‌گذاران در بازار فلزات پایه باید به آن توجه کنند این است که اهمیت سیاست های اقتصادی دولت چین به اندازه تنش های تجاری بین این کشور و آمریکاست بنابراین در دو ماه آینده همزمان با تداوم مذاکرات تجاری چین و آمریکا، جهت گیری سیاست های اقتصادی دولت چین باید مورد توجه قرار گیرد.

در سه ماه سوم سال جاری میلادی اقتصادی چین 6.5 درصد رشد کرد و اگر نرخ هدف برای رشد اقتصاد سال آینده همین میزان تعیین شود دولت چین تدابیری برای خنثی کردن تاثیرات منفی تنش های تجاری اتخاذ می‌کند. رهبران چین وعده داده اند که از مالیات ها بکاهند و به اعطای وام ادامه دهند. این سیاست های حمایتی مالی خبری مثبت برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه است البته در هر حال نرخ رشد اقتصاد این کشور به تدریج در حال کاهش است.

سرمایه گذاران امیدوار هستند در نیمه نخست سال جدید میلادی اخبار مثبت از تجارت و سیاست‌های حمایتی دولت بشنوند. نکته مهم دیگر این است که اگر ارزش دلار در برابر یوان رشد کند اثرات منفی جنگ تعرفه ای تااندازه کاهش خواهد یافت البته ضعف یوان از مصرف فلزات پایه می کاهد زیرا قیمت این فلزات را برای چین گران می کند. تصویر کلی اقتصاد چین نگران کننده نیست در نتیجه نباید تصور کرد قیمت فلزات پایه سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت. دولت چین مسلماً اقداماتی برای افزایش مصرف داخلی و حمایت از شرکت‌های خصوصی انجام خواهد داد. بر همین مبنا انتظار می رود عملکرد بازار فلزات پایه سال آینده متعادل باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24