Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت برخی محصولات پتروشیمی در ماه های اخیر به دلایل مختلف از جمله نوسان قیمت ها و ضعف در اقتصاد چین کاهش یافته و برخی معامله گران معتقدند این روند برای مدتی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. در این میان درک علل این ..

چند نکته درباره وضعیت بازار تولوئن و بنزن

بورس24 : هفته گذشته قیمت بنزن با ۱۵ دلار کاهش به حدود ۶۰۰ دلار در هر تن رسید. روز سه شنبه قیمت این محصول به پایین‌ترین میزان در ۲۸ ماه اخیر رسیده بود. همچنین قیمت فوب کره جنوبی عمدتا پایین تر از ۶۰۰ دلار بود. با آنکه قیمت بنزن سی اف آر چین هفته قبل 10 دلار کاهش یافت و به ۶۳۰ دلار در هر تن رسید تقاضا برای آن مناسب بود.

بنزن وارداتی چین ابتدا در مخازن شرق این کشور ذخیره می شود و سپس به یوان به متقاضیان فروخته خواهد شد. با آن که تقاضا برای خرید برای تحویل ماه های ژانویه و فوریه سال آینده خوب بود روز جمعه فروش چندان بالا نبود. اسپرد قیمت نفتا و بنزن از پایین‌ترین میزان در شش سال اخیر یعنی حدود ۱۰۰ دلار به ۱۰۸ دلار افزایش یافت. در ۱۹ مارس اسپرد یاد شده ۹۶ دلار در هر تن بود.

گزارش ها نشان می دهد محموله‌هایی از بنزن از کره جنوبی به سمت آمریکا حرکت کرده اند. در ۱۰ روز نخست ماه جاری میلادی کره جنوبی ۷۶ هزار و ۱۴۱ تن بنزن صادر کرده که ۲۳ درصد آن روانه آمریکا شده است. در ماه نوامبر این سهم حدود هشت درصد بود. به دلیل عملیات های مختلف در واحدهای تولید محصولات آروماتیک در سنگاپور و ویتنام در نیمه نخست سال آینده میلادی، تقاضا برای محموله‌های سی اف ار بنزن کره جنوبی در جنوب شرق آسیا مناسب است.

قیمت تولوئن فوب کره جنوبی هفته قبل 9 دلار کاهش یافت و قیمت سی اف آر چین ۱۰ دلار پایین آمد. اسپرد قیمت فوب کره جنوبی و سی اف آر چین ۳۷ دلار در هر تن بود. قیمت ها در پایان هفته در محدوده ۵۸۵ دلار در هر تن قرار گرفت. اواخر هفته گذشته تعداد قراردادهای خرید تولوئن در شرق چین افزایش یافت البته هنوز جو بازار مثبت نیست.

در ماه اکتبر قیمت تولوئن در مسیر کاهش قرار گرفت و قیمت تولوئن فوب کره جنوبی حدود ۲۵۰ دلار در هر تن پایین آمد. برخی گزارش ها نشان می دهد به دلیل جو منفی حاکم بر بازار، تولیدکنندگان تولوئن در هند، تایوان و چین قیمت های پیشنهادی خود را پایین آورده اند. اگرچه به نظر می رسد فعالیت در بازار این محصول در حال افزایش است، خریداران بسیار با احتیاط رفتار می کنند. در واقع به دلیل نوسان قیمت ها خریداران نمی‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند در نتیجه نقدینگی قابل ملاحظه در بازار به چشم نمی‌خورد.

برخی معامله‌گران معتقدند قیمت‌ها به کف خود رسیده اند اما خریداران هر هفته شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و انتظار می رود جو منفی بازار تولوئن در هفته های آینده باقی بماند. در تایوان نیز جو بازار منفی است و خریداران ترجیح می‌دهند صبر کنند. احتمال کاهش قیمت نفت آمریکا یک دلیل ضعف بازار است.

یکی از معامله‌گران تایوانی می گوید: "قیمت تولوئن کره جنوبی هنوز خیلی بالاست و من معتقدم قیمت ها باید به زیر ۵۵۰ دلار کاهش پیدا کند. تقاضا وجود دارد اما خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند."

وضعیت اقتصادی کشورهای شرق آسیا به دلایل مختلف چندان خوب نیست. افزایش ارزش دلار برخی کشورهای این منطقه را که بدهی‌هایی به دلار دارند دچار مشکل کرده و اگر رشد ارزش دلار ادامه پیدا کند وضعیت بدتر خواهد شد. از سوی دیگر تنش های تجاری بین چین و آمریکا به ضعف در برخی شاخص های اقتصادی چین منجر شده است و ضعف اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است بر اقتصاد تمامی کشورهای شرق آسیا تاثیر منفی می گذارد. همچنین کاهش قیمت نفت در بازار محصولات پتروشیمی تاثیر منفی گذاشته است. قیمت این ماده خام نسبت به ابتدای ماه اکتبر یعنی دو ماه و نیم پیش حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و بعید نیست قیمت ها در محدوده های کنونی باقی بماند یا کاهش یابد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24