Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته همزمان با رشد شاخص دلار، قیمت نفت، طلا و اکثر فلزات پایه کاهش یافت و شاخص ها در بسیاری از بازارهای مالی بزرگ از جمله بورس آمریکا کاهش پیدا کردند. دو هفته دیگر سال جدید میلادی آغاز ..

انبوه داده ها و میزان پایین ریسک پذیری!

بورس24 : هفته گذشته همزمان با رشد شاخص دلار، قیمت نفت، طلا و اکثر فلزات پایه کاهش یافت و شاخص ها در بسیاری از بازارهای مالی بزرگ از جمله بورس آمریکا کاهش پیدا کردند. دو هفته دیگر سال جدید میلادی آغاز می شود و عملکرد امسال بازارهای مالی، مواد خام و برخی ارزها در سال جاری منفی بوده است. نکته نگران کننده تر این است که انتظار می رود سال آینده وضعیت اقتصادهای بزرگ چندان مطلوب نباشد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان و چند پیش‌بینی که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی و شاخص فعالیت های تولیدی امپایر استیت در آمریکا مربوط به ماه جاری مشخص می شود. بعید نیست نرخ تورم در منطقه یورو کاهش یافته باشد زیرا شرایط اقتصادی و سیاسی در این منطقه اخیرا چندان خوب نبوده و این در حالی است که بانک مرکزی اروپا قصد دارد از ابتدای سال جدید میلادی خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را متوقف کند. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در پایان نشست هفته پیش شورای سیاستگذاری این نهاد به ضعف هایی که در اقتصاد منطقه یورو وجود دارد و ریسک‌ها اشاره کرد و تحت تاثیر سخنان او ارزش یورو در برابر دلار و پوند کاهش یافت. پیش بینی شده این هفته نیز شاخص دلار رشد خواهد کرد و اگر چنین شود فشار بر قیمت مواد ها بیشتر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد آلمان و وضعیت بخش مسکن در آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص می شود. همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. هفته گذشته قیمت نفت تحت تاثیر رشد شاخص دلار، اخبار منفی از اقتصاد چین و پیش‌بینی ناکافی بودن کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه کاهش یافت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند کاهش 1.2 میلیون بشکه ای عرضه نفت از ابتدای سال جدید میلادی تاثیری بر بازار نخواهد داشت و ممکن است قیمت ها باز هم کاهش یابد. قیمت نفت از اوایل ماه اکتبر تاکنون بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و اگر نشانه های جدید از ضعف در اقتصادهای بزرگ جهان نمایان شود اوپک مجبور است عرضه را بیشتر کاهش دهد تا از افت قیمت ها جلوگیری شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود. به رغم بحران بر سر برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، وضعیت شاخص های اقتصادی این کشور نگران‌کننده نیست اما دولت باید هرچه سریعتر به این بحران خاتمه دهد زیرا هرچه زمان می گذرد اثرات منفی آن بیشتر خواهد شد. ابهام درباره آینده لطمات بزرگ به اقتصاد انگلستان وارد می کند. روز چهارشنبه همچنین نتیجه نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود. به احتمال زیاد در این نشست برای چهارمین بار در سال جاری میلادی نرخ های بهره بالا برده می شود. درباره تعداد موارد افزایش نرخ ها در سال آینده میلادی اختلاف نظر وجود دارد اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند حداقل ۳ بار این اقدام انجام خواهد شد. برخی نهادهای تحلیلگران می گویند شاخص دلار سال آینده کاهش می یابد اما اگر شرایط اقتصادی و سیاسی در منطقه یورو و انگلستان بهبود نیابد ارزش یورو و پوند پایین باقی خواهد ماند و این به معنای رشد شاخص دلار است. سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست کمیته سیاست گذاری و بیانیه پایانی نشست تاثیر بزرگ بر بازار های مختلف خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می شود. بعید است تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود و ارزش پوند عمدتاً تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار خواهد داشت. در این روز همچنین وزارت کار آمریکا وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. نرخ بیکاری در آمریکا در سطح 3.7 درصد یعنی پایین‌ترین میزان در ۵۰ سال اخیر قرار دارد اما اگر ضعف ها در اقتصاد این کشور تداوم یابد ممکن است این نرخ رشد کند. البته پیش بینی تحلیلگران این است که سال آینده نیز وضعیت بازار کار مثبت باقی خواهد ماند.

روز جمعه نرخ رشد اقتصاد انگلستان و آمریکا در سه ماهه سوم امسال اعلام می شود. نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال 4.2 درصد بود اما در سه ماهه سوم به 3.5 درصد کاهش یافته و این کاهش ادامه پیدا خواهد کرد. تغییرات درآمد و مصرف شخصی در آمریکا در ماه گذشته و نیز تغییرات سفارش کالاهای بادوام در این کشور خبرهای مهم دیگری هستند که از آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا سبب رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا می شود. در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه‌گذاران و تحلیلگران درباره جهت حرکت قیمت طلا در هفته پیش رو اتفاق نظر نداشتند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24