Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر اهمیت بالایی برای تمامی سرمایه گذاران دارد. تا چند هفته قبل، پیش بینی جهت حرکت این شاخص چندان دشوار نبود اما ..

مسیر حرکت شاخص دلار؛ ابهام، هراس و ریسک گریزی

بورس24 : هفته گذشته شاخص دلار کاهش یافت و پیش بینی شده این هفته روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد. اگر این پیش بینی تحقق یابد وضعیت بازار مواد خام بهتر خواهد شد البته قیمت این مواد صرفا تحت تاثیر تغییرات شاخص دلار نیست. در هفته پیش رو داده های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا، اخبار مربوط به مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، روند تصویب برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا عواملی هستند که بر تغییرات ارزش دلارف یورو و پوند تأثیر می‌گذارند. البته مانند قبل برنامه بانک مرکزی آمریکا در خصوص بالا بردن نرخ های بهره نیز بر ارزش دلار اثر می گذارد. مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون سه بار نرخ های بهره را بالا برده و انتظار می رود این برنامه در ماه های آینده دنبال شود. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار منجر می شود.

این هفته روز چهارشنبه نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته اعلام شود و روز پنجشنبه وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل مشخص خواهد شد. همچنین روز جمعه تغییرات خرده فروشی در ماه قبل، وضعیت تولید صنعتی در ماه جاری و تعدادی گزارش دیگر که به بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا مربوط می شود در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

کارشناسان معتقدند اگر در محتوای این گزارش ها نشانه های جدید از ضعف در اقتصاد آمریکا مشاهده شود ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت. رئیس بانک مرکزی آمریکا اخیراً اعلام کرده در آینده عمدتاً بر مبنای داده های اقتصادی درباره بالا بردن نرخ های بهره تصمیم‌گیری خواهد شد. طبیعی است اگر نرخ تورم رشد نکند و شاخص های مختلف ضعیف شوند بالا بردن نرخ های بهره آهسته تر صورت خواهد گرفت و این به معنای کاهش ارزش دلار است اما باید به دو موضوع توجه کرد.

موضوع نخست اینکه حتی اگر ضعف هایی در اقتصاد آمریکا مشاهده شود کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور تدریجی خواهد بود و بانک مرکزی حداقل ۳ بار دیگر نرخ را بالا خواهد برد. موضوع دوم این است که ارزش دلار نسبت به ارزش یورو، پوند و چند ارزهای معتبر دیگر سنجیده می شود در نتیجه اگر ارزش این ارزها کاهش یابد شاخص دلار رشد خواهد کرد.

این هفته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و به احتمال زیاد رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنان خود به ریسک هایی که رونق اقتصاد منطقه یورو را تهدید می کند اشاره خواهد کرد. بسیار بعید است بانک مرکزی اروپا در ماه های آینده اقدامی بزرگ برای محدود کردن سیاست های حمایتی پولی خود انجام دهد و این بدان معناست که ارزش یورو همچنان تحت فشار خواهد بود. همچنین تنش های سیاسی در فرانسه و چند کشور دیگر از ارزش یورو می کاهد.

فردا در انگلستان برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا در مجلس عوام به رای گذاشته می شود و به احتمال زیاد این برنامه رای نخواهد آورد در نتیجه بحران سیاسی جدید آغاز می شود که سبب افت ارزش پوند خواهد شد. از سوی دیگر داده‌های اقتصادی ژاپن به شکلی است که انتظار می رود برنامه های حمایتی پولی بانک مرکزی این کشور ادامه پیدا کند در نتیجه دلیلی وجود ندارد ارزش ین رشد کند.

در روزهای آینده اگر امید به رفع تنش های تجاری بین چین و آمریکا کاهش یابد دلار حمایت خواهد شد. کارشناسانی که معتقدند شاخص دلار در ماه های آینده کاهش پیدا می کند به ضعف اقتصاد آمریکا به عنوان مهمترین دلیل این باور خود اشاره کرده اند و یک نکته مهم، اشاره رئیس بانک مرکزی آمریکا به نزدیک شدن نرخ های بهره به سطح خنثی است. این سخنان سرمایه‌گذاران را به این نتیجه رسانده که پس از افزایش نرخ های بهره در ماه جاری، بانک مرکزی آمریکا رویکرد انتظار در پیش خواهد گرفت تا مشخص شود وضعیت اقتصاد این کشور به چه شکل خواهد بود.

بدین ترتیب سرمایه گذاران در بازارهای مختلف با ابهام های عمیق درباره آینده مواجه هستند و طبیعی است که تصمیم گیری را به آینده موکول کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24