Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش بسیاری از سرمایه گذاران امیدوار بودند نشست اوپک به رشد معنادار قیمت نفت منجر شود و کاهش ارزش دلار رونق قابل ملاحظه در بازار فلزات پایه بوجود آورد اما همه شاهد بودیم که ..

نهادینه شدن تدریجی بی ثباتی و یاس در بازارها!

بورس24 : هفته گذشته با آنکه شاخص دلار کاهش یافت، قیمت فلزات پایه عموماً پایین آمد البته قیمت طلا رشد کرد. نگرانی ها درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان به افت شدید شاخص های مالی به ویژه در بورس آمریکا منجر شده است. همچنین با آن که در نشست اوپک توافق شد از عرضه نفت کاسته شود قیمت این ماده خام رشد چشمگیری نداشت. در هفته پیش رو مجموعه ای از داده ها از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز چند رویداد وجود دارد که بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند گذاشت. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان در روزهای آینده و نیز چند پیش بینی که از سوی کارشناسان مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه وضعیت صادرات و واردات آلمان در ماه اکتبر، تغییرات تولید صنعتی در انگلستان و شاخص اعتماد سرمایه گذاران در منطقه یورو اعلام خواهد شد. وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو چندان امیدبخش نیست و بر همین مبنا بعید است بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال جدید میلادی سیاست های حمایتی خود را محدود کند. در سال های اخیر این نهاد از انواع ابزارهای حمایتی برای کمک به رونق منطقه یورو استفاده کرده اما شرایط این منطقه به میزانی که انتظار می رفت بهتر نشده است. ضعف در برخی شاخص های اقتصاد جهان و تنش های تجاری بر اعتماد سرمایه‌گذاران و شرکت ها تاثیر منفی داشته و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. البته هفته پیش شاخص دلار کاهش یافت و پیش بینی شده این هفته نیز روند کاهش ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخض دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد آلمان و شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا در ماه گذشته اعلام می شود. همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. قیمت نفت در دو ماه اخیر به شدت کاهش یافته و عوامل کاهش قیمت ها در آینده قابل پیش بینی بر بازارها اثر خواهد گذاشت. روز جمعه در پایان نشست اوپک و روسیه توافق شد از ابتدای سال جدید میلادی عرضه نفت 1.2 میلیون بشکه کاهش یابد. این امیدواری وجود داشت که با این کاهش، سال آینده بازار دچار مازاد عرضه نشود اما تصمیم یاد شده به رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها منجر نشد زیرا عوامل گوناگون بر قیمت‌ها فشار وارد می کند و نیز تولید نفت آمریکا در حال افزایش است. در واقع کاهش عرضه صرفاً از بدتر شدن شرایط بازار نفت جلوگیری خواهد کرد و رشد قیمت ها را در پی ندارد مگر آن که افق اقتصاد جهان مثبت شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تغییرات تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه اکتبر و نرخ تورم در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. این شاخص اهمیت بالایی دارد زیرا بانک مرکزی آمریکا به دلیل پیش‌بینی رشد تورم در حال بالا بردن نرخ های بهره است. اگر نرخ تورم کاهش یافته باشد بانک مرکزی می تواند نرخ های بهره را با سرعت کمتری بالا ببرد در نتیجه ارزش دلار کاهش خواهد یافت. بر همین مبناست که پیش بینی شده این هفته شاخص دلار کاهش و قیمت طلا رشد خواهد کرد. قیمت فلز زرد هفته گذشته بالا رفت البته عملکرد این فلز در سال جاری میلادی تاکنون در مجموع منفی بوده است. قیمت ها نسبت به ابتدای سال حدود ۷۰ دلار پایین‌تر است. اگر شواهد بیشتری از کند یا متوقف شدن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا نمایان شود رشد قیمت طلا ادامه پیدا خواهد کرد به ویژه آنکه نرخ رشد اقتصاد جهان در حال کاهش است و این یک عامل جذابیت برای طلاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود. بعید است در این نشست سیاست های حمایتی کاهش یابد اما سخنان رییس بانک مرکزی اروپا اهمیت بالایی دارد زیرا در آن، دیدگاه این نهاد درباره وضعیت اقتصادی منطقه یورو مشخص خواهد شد. روز پنجشنبه همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته و شاخص بهای صادرات و واردات در ماه گذشته مشخص می شود. اگر نشانه های جدید از ضعف در شاخص‌های اقتصاد آمریکا نمایان شد شاخص دلار کاهش می یابد. در هفته های اخیر نگرانی های قابل ملاحظه درباره افق اقتصاد آمریکا و جهان به وجود آمده و شاخص های مالی در اکثر بورس های بزرگ کاهش یافته اند و بعید نیست این روند ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه ۳ گزارش مهم از اقتصاد چین منتشر می شود: تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته، تغییرات خرده فروشی و تغییرات سرمایه گذاری ثابت در ۱۱ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل. محتوای این گزارش ها بر قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارد. درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا تردیدهای جدی وجود دارد در نتیجه سرمایه‌گذاران عموماً بر مبنای داده های اقتصادی تصمیم گیری می کنند. در این روز همچنین وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود و تعدادی گزارش مهم دیگر از اقتصاد آمریکا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24