Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز قیمت فلزات پایه تحت تاثیر افت ارزش دلار و توافق تجاری شنبه شب بین چین و آمریکا رشد کرده و اکنون فعالان بازار این فلزات سوالاتی درباره آینده دارند. برای شفاف شدن ..

چقدر به رونق پایدار بازار فلزات پایه امیدوار باشیم؟

بورس24 : ماه گذشته میلادی که روز جمعه پایان یافت، همزمان با افزایش شاخص دلار قیمت اکثر فلزات پایه کاهش پیدا کرد البته این کاهش علل دیگری هم داشته است. در چند ماه اخیر تنش های تجاری بین چین و آمریکا شدت یافته و تاثیر منفی این تنش ها بر شاخص های اقتصادی چین که بزرگترین مصرف کننده فلزات پایه است از پیش مشاهده شده است.

شنبه شب در شام کاری ترامپ و رئیس جمهوری چین، توافق هایی درباره مسائل تجاری حاصل شد. از پیش انتظار می رفت در این مذاکرات دو طرف بر سر برخی موضوعات توافق کنند اما ابهام درباره محتوای توافق سبب شده بود فعالان بازار فلزات پایه با احتیاط رفتار کنند. حال سوالی که برای سرمایه‌گذاران مطرح است این است که افق بازار فلزات پایه با توجه به توافق یاد شده چیست و آیا رونق پایدار به بازار این فلزات باز خواهد گشت یا نه؟

برای پاسخ به این سوالات باید به محتوای توافق و نیز عوامل مختلفی که بر قیمت فلزات پایه اثر می گذارد اشاره کنیم. طبق توافق حاصل طی سه ماه آینده فشار بیشتری بر چین وارد نخواهد شد بدین معنا که تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی این کشور به آمریکا در سطح ۱۰ دلار درصد باقی می ماند. قرار بود از اول ژانویه این رقم به ۲۵ درصد افزایش یابد. طی سه ماه آینده هیئت های تجاری دو طرف بر سر موضوعات مورد اختلاف که گسترده و متنوع هستند مذاکره خواهند کرد.

تحلیلگران خوشبین می‌گویند پکن و واشنگتن به ریسک بزرگ تشدید تنش های تجاری پی برده‌اند و در مسیر توافق حرکت خواهند کرد و این بدان معناست که شاهد شدت پیدا کردن تنش‌ها نخواهیم بود و این امر هم سبب کاهش ارزش دلار می شود و هم اثرات منفی بر اقتصاد و تجارت جهان کمتر خواهد بود و هر دو عامل به رونق بازار فلزات پایه کمک می کند.

این استدلال تا اندازه صحیح است اما سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند که نرخ رشد اقتصادی جهان به تدریج در حال کاهش است و نیز برنامه های اصلاحی دولت چین ادامه پیدا خواهد کرد. دولت چین قصد دارد نرخ رشد اقتصادی کشور را کاهش و به وضعیت بدهی های دولت های محلی سامان دهد. افت نرخ رشد اقتصاد چین عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه است.

عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه اثر می گذارد تغییرات شاخص دلار است. شاخص دلار امسال رشد کرده و انتظار می رود این رشد ادامه یابد البته با سرعت کمتر. با آنکه رئیس بانک مرکزی آمریکا اخیرا تاکید کمتری بر لزوم افزایش سریع نرخ های بهره داشته اما بانک مقامات این نهاد معتقدند اگر نرخ های بهره همچنان بالا برده نشود نرخ تورم رشد قابل ملاحظه خواهد داشت و نیز اگر بحرانی رخ دهد بانک مرکزی ابزاری برای کمک به ثبات اقتصاد در اختیار ندارد.

جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی اخیر خود گفت نرخ‌های بهره در حال نزدیک شدن به سطح خنثی است بدین معنا که در آینده نزدیک افزایش نرخ ها متوقف می شود. اگر چنین شود ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت و این به نفع بازار فلزات پایه است اما ارزش دلار در مقایسه با دیگر ارزها سنجیده می شود. اگر به هر دلیل ارزش یورو و پوند کاهش یابد دلار حمایت خواهد شد.

مصرف فلزات پایه از جمله مس در چین به پروژه‌های زیرساختی و توسعه این کشور وابسته است. برای مثال ۴۶ درصد مس در چین در خطوط انتقال برق مصرف می شود. امسال و سال آینده بازار مس با اندکی کسری مواجه است و اگر آنطور که پیش بینی شده سال آینده مصرف مس در بخش ساخت و ساز چین بالا رود افق بازار این فلز مثبت خواهد بود. البته باید به تغییرات ارزش یوان در برابر دلار هم توجه شود. اگر ارزش یوآن کاهش یابد اثرات منفی بر بازار مس و دیگر فلزات پایه گذاشته خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که کسری محدود عرضه مس در سال آینده ممکن است به راحتی به مازاد تبدیل شود. امسال و سال آینده کسری عرضه مس حدود ۱۰۰ هزار تن است که در مقایسه با مصرف جهانی این فلز که حدود ۲۴ میلیون تن است بسیار اندک محسوب می‌شود و به راحتی قابل جبران و حتی تبدیل شدن به مازاد عرضه است.

بر مبنای آنچه بیان شد توافق تجاری شنبه شب بین چین و آمریکا به تنهایی نمی تواند به رونق پایدار بازار فلزات پایه منجر شود. در هفته ها و ماه های آینده بسیاری از عوامل بر قیمت ها تاثیر خواهند گذاشت. امروز قیمت فلزات پایه بطور متوسط 1.5 درصد افزایش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز جمعه نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24