Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر تاثیرات بزرگ بر بازارهای مختلف و سبد دارایی های سرمایه گذاران دارد. شاخص دلار امسال رشد کرده و اکنون در آستانه سال جدید، دیدگاه تحلیلگران ..

وقت نگاه دقیق تر به آینده دلار فرارسیده است!

بورس24 : شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از ۶ ارز معتبر در سال جاری میلادی رشد کرده و یک دلیل کاهش قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه همین بوده است. عوامل گوناگون بر ارزش دلار اثر می گذارند و سرمایه گذاران توجه خاص به تغییرات ارزش دلار دارند زیرا این تغییرات بر بازارهای گوناگون اثر می گذارد.

اکنون در آستانه سال جدید میلادی، نهادهای تحلیلگر به پیش بینی وضعیت بازارهای گوناگون در سال جدید می پردازند. تحلیلگر ارشد بانک مورگان استنلی می گوید سال آینده ارزش دلار کاهش خواهد یافت و این کاهش صرفاً به دلیل کند یا متوقف شدن برنامه افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا نیست. پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد اقتصادی آمریکا کاهش خواهد یافت و انتظار می رود بانک مرکزی این کشور سرعت بالا بردن نرخ های بهره را کاهش دهد یا این برنامه را برای مدتی طولانی متوقف کند. در این حالت ارزش دلار کاهش خواهد یافت.

اما این تنها دلیل کاهش ارزش دلار نیست. واقعیت این است که اقتصادهای بزرگ نظیر اروپا، چین و ژاپن سرمایه گذاری کمتری در بازارهای مالی می کنند و به همین دلیل تقاضا برای دلار آمریکا کاهش می یابد. این یک عامل بسیار مهم است زیرا آمریکا دچار کسری مالی و کسری حساب جاری است بنابراین باید برای اوراق قرضه ای که می فروشد خریدارانی وجود داشته باشد. کسری مالی هنگامی اتفاق می افتد که کل هزینه دولت از درآمدهای آن بیشتر می شود و کسری حساب جاری هنگامی رخ می دهد که واردات یک کشور بیشتر از صادرات آن است.

هنگامیکه یک کشور قصد می کند اوراق قرضه بفروشد باید خریدارانی پیدا کند و این بدان معناست که دولت آمریکا باید به بازارهای بین المللی رجوع کند تا سرمایه های لازم را جذب کند اما سرمایه های در دسترس در بازارهای جهانی در حال کاهش است در نتیجه پول کمتری برای تامین کسری مالی آمریکا وجود خواهد داشت.

سال جاری میلادی افزایش بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا که تا اندازه ای حاصل رشد نرخ های بهره در این کشور بوده و نیز بهبود شرایط اقتصادی، سرمایه گذاران را تشویق کرد منابع مالی خود را به آمریکا ببرند و این یک عامل رشد تقاضا برای دلار و افزایش ارزش آن بود. در سال جاری میلادی تاکنون شاخص دلار حدود ۵ درصد افزایش یافته اما به باور تحلیلگر ارشد بانک مورگان استنلی در سه ماهه چهارم سال آینده شاخص دلار از رقم کنونی یعنی ۹۷ به ۸۵ کاهش خواهد یافت و در پایان سال ۲۰۲۰ این رقم ۸۱ خواهد بود.

سال جاری میلادی ارزش دلار رشد کرده زیرا سرمایه‌ها به سمت این ارز و اقتصاد آمریکا حرکت کرده است اما اگر حوزه های بهتر سرمایه‌گذاری پدید آید احتمال کاهش ارزش دلار زیاد خواهد بود به ویژه اینکه در برخی اقتصادهای نوظهور سود سرمایه گذاری ها در حال افزایش است بعید نیست سرمایه گذاران پول خود را از آمریکا خارج کنند و به سمت این اقتصادها حرکت کنند.

بانک مورگان استنلی ابتدای این هفته افق بازارهای مالی در اقتصادهای نوظهور را خوشبینانه توصیف کرد و افق بورس آمریکا را امیدبخش ندانست. علت آن است که سال آینده میلادی اقتصادهای نوظهور وضعیت با ثبات خواهند داشت در حالی که نرخ رشد اقتصاد آمریکا کاهش می یابد. تحقق آنچه بانک مورگان استنلی پیش بینی کرده به عوامل مختلف بستگی دارد اما درباره برخی عوامل اطمینان وجود دارد و یکی از آنها کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکاست. بعید است تنش های تجاری بین چین و آمریکا به زودی از میان برود و این یک عامل ضعف اقتصاد آمریکا محسوب می شود. از سوی دیگر مخالفت های دموکرات ها با ترامپ در خصوص اجرای برنامه‌های حمایتی جدید بر اقتصاد فشار وارد می کند و این در حالی است که تاثیر برنامه کاهش مالیات ها که از ابتدای امسال آغاز شده تقریباً از میان رفته است.

بدین ترتیب می توان انتظار داشت شاخص دلار در دو سال آینده در مسیر کاهش حرکت کند و این می تواند یک خبر خوب برای بازار مواد خام باشد اما اگر نرخ رشد اقتصاد آمریکا کاهش قابل ملاحظه داشته باشد ضعف در کل اقتصاد جهان مشاهده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24