Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر قیمت فولاد به سرعت کاهش یافته و سرمایه گذاران مایلند بدانند در هفته ها و ماه های آینده وضعیت بازار این ماده خام و مواد اولیه تولید آن یعنی ..

بررسی افق کوتاه مدت و میان مدت بازار فولاد؛ اندکی صبر ..

بورس24 : در هفته های اخیر جو بازار فولاد در آسیا منفی بوده و فروشندگان تلاش کرده اند محصولات خود را با تخفیف به فروش رسانند. در برخی موارد میزان تخفیف به ۱۵ دلار در هر تن رسیده است. در مقابل، خریداران از وضعیت بازار استفاده کرده و از خرید فولاد با قیمت های بالا اجتناب می کنند. آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند. در این میان کارخانه های تولیدکننده فولاد معتقدند تا چند هفته آینده احتمال افزایش قیمت ها بسیار کم است. آنها می گویند در بازار چین قیمت‌ها همچنان کاهش می‌یابد و این عامل بر قیمت فولاد در کل آسیا تاثیر منفی خواهد داشت. در ادامه به ۷ عامل موثر بر قیمت ها که تا اوایل سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد اشاره می کنیم.

تداوم تولید فولاد در چین. با آنکه حاشیه سود کارخانه های تولیدکننده فولاد در چین به شدت کاهش یافته اما تولید ادامه دارد و این روند تا زمانیکه فعالیت آنها سودده است ادامه پیدا می کند. هنگامیکه قیمت ها به شدت کاهش یابد طوری که تولید زیان ده شود آنگاه از عرضه کاسته خواهد شد و قیمت ها رشد می کند.

تقاضا از فوریه سال آینده به تدریج افزایش می‌یابد. انتظار می رود از ماه فوریه یعنی پس از تعطیلات سال نو قمری در آسیا، تقاضا برای فولاد رشد کند و این یک خبر مثبت برای تولیدکنندگان است. در واقع از ماه فوریه سفارش خرید از سوی فعالان بخش ساخت و ساز بیشتر می شود.

نزدیک شدن به فستیوال های پایان سال. این عامل سبب شده در کشورهایی نظیر تایلند، اندونزی و مالزی خرید فولاد کمتر شود. بسیاری از خریداران در حال بستن دفاتر مالی خود و کاستن از موجودی انبار فولاد هستند در نتیجه خریدها کاهش یافته است. از اواسط ماه آینده میلادی فعالان بازار به تعطیلات می روند و پس از تعطیلات سال نو قمری به سرکار باز خواهم گشت. آنگاه خریدها آغاز می شود. سفارش های کنونی مربوط به ماه ژانویه ایت و ضروریست از فوریه خریدها شروع شود.

میزان عرضه بالاتر از تقاضاست. میزان بالای محموله های فولاد از بازارهای بین المللی به خریداران آسیایی عرضه شده و در اغلب موارد قیمت ها نسبت به قیمت فولاد تولید شده در آسیا پایین‌تر است و انتظار می رود برای مدتی این شرایط ادامه پیدا کند. تعطیلی های مراکز فولادسازی در آسیا و تقاضای قابل ملاحظه در اقتصادهای این قاره سبب نشده بازار به تعادل برسد. در این میان تولیدکنندگان فولاد آسیا مایل هستند به صادرات محصولات خود بپردازند.

ضعف تقاضای داخلی چین. در ماه جاری میلادی قیمت فولاد در چین میزان قابل ملاحظه کاهش یافته و به احتمال زیاد تا سه ماهه نخست سال آینده میلادی این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. کاهش کمتر از انتظار تولید بدین معناست که فشار بر قیمت فولاد زیاد است. زمستان سال ۲۰۱۷ مقامات استان های بزرگ تولیدکننده فولاد در چین محدودیت های شدید بر تولید این ماده خام اعمال کردند اما امسال سختگیری ها برای مقابله با آلودگی هوا کمتر است در نتیجه میزان کاهش تولید فولاد کمتر از انتظار است. سرمای هوا و بارندگی ها نیز از مصرف فولاد می کاهد و تا سه ماهه نخست سال آینده وضعیت به همین شکل خواهد بود. معامله گران اعلام کرده اند تعداد سفارش های خرید زیاد نیست.

دیدگاه منفی معامله گران درباره وضعیت بازار. خریداران فولاد مشاهده می کنند که عرضه کاهش قابل ملاحظه نداشته و تقاضای پایین‌دستی چندان زیاد نیست در نتیجه اجباری برای خرید با قیمت بالا احساس نمی کنند. از آنجا که نرخ رشد اقتصادی چین در حال کاهش است و مشخص نیست تنش های تجاری بین این کشور و آمریکا چه زمان پایان خواهد یافت، شرایط بازار برای مدتی به نفع خریداران است.

ابهام های سیاسی و شرایط اقتصادی. تحولات بین المللی و شرایط سیاسی در کشورهای آسیایی بویژه در جنوب شرق این قاره فشار بر قیمت فولاد را افزایش داده است. در اندونزی که یک خریدار بزرگ محصولات فولادی نیمه آماده است خریداران فولاد منتظر است تا جهت‌گیری قیمت ها مشخص شود. آوریل سال آینده در این کشور انتخابات عمومی برگزار می شود و سیاست های آتی دولت مشخص نیست. از سوی دیگر دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران سبب کاهش قیمت فولادی صادراتی این کشور به شرق آسیا شده است زیرا تحریم ها مشکلاتی در حوزه حمل و امور بانکی برای صادرات محصولات فولادی ایران به وجود آورده اند و نیز خریداران نگران هستند که مورد تحریم آمریکا قرار گیرند. همچنین گفته می شود مصر قصد دارد بر فولادی وارداتی به این کشور تعرفه اعمال کند. در این حالت عرضه از سوی جمهوری های شوروی سابق به بازار این کشور کاهش و به شرق آسیا افزایش می یابد. و نکته دیگر اینکه تنش های تجاری بین چین و آمریکا سبب ضعف بازار فولاد ضد زنگ در آسیا شده است.

مادام که بازار فولاد تحت فشار باشد قیمت مواد اولیه آن از جمله سنگ آهن نیز وضعیت خوبی نخواهد داشت. از سه ماهه دوم سال آینده وضعیت کلی بازار فولاد بهتر خواهد شد البته سرمایه گذاران باید همواره این هفت عامل را زیر نظر داشته باشند.

منبع:متال بولتن

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24