Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت ارزهای دیجیتال در روزهای اخیر به سرعت کاهش یافته و قیمت ها در سطوح پایین باقی مانده است. سرمایه گذارانی که با امید به رشد شدید قیمت ها وارد بازار شده بودند بسیار مایل هستند ..

بررسی وضعیت بازار ارزهای دیجیتال و چند هشدار!

بورس24 : در روزهای گذشته قیمت تمامی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم و لایت کوین به میزان قابل ملاحظه کاهش یافته است و به نظر می رسد سرمایه گذاران در بازار این ارزها تحت‌تاثیر هشدارها درباره افق بازار آنها قرار گرفته اند. قیمت بیت کوین برای نخستین بار در سال جاری میلادی به زیر ۵۰۰۰ دلار رسیده و معمولا تغییرات قیمت این ارز بر قیمت دیگر ارزها اثرات بزرگ دارد.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سقوط اخیر قیمت ها به شدت کاهش یافت و ارزش بازار بیت کوین از بالاتر از ۱۱۰ میلیارد دلار به زیر ۹۰ میلیارد دلار کاهش یافت. دسامبر سال گذشته قیمت بیت کوین به نزدیکی ۲۰ هزار دلار رسیده بود و اکنون قیمت ها نسبت به آن زمان بسیار پایین تر است. از همان ابتدا که قیمت این ارز و دیگر ارزهای دیجیتال رشد کرد کارشناسان نسبت به بی ثباتی ذاتی بازار ارزهای یاد شده هشدار داده بودند.

واقعیت این است که بازار ارزهای رمزنگار در دوران تحول و تغییر قرار دارد و بسیاری از جنبه های آن هنوز مشخص نیست. برای مثال در ماه های اخیر دیدگاه بانک های مرکزی و دولت ها درباره این ارزها دائماً تغییر کرده و نیز مقررات کافی درباره معاملات آنها وجود ندارد. برخی بانک های مرکزی در فکر ایجاد ارزهای رمزنگار خاص خود هستند و برخی دیگر معاملات این ارزها را به رسمیت نشناخته اند.

در درون بازار ارزهای دیجیتال نیز شرایط به ثبات نرسیده است. شرکت بزرگ کی پی ام جی که در زمینه حسابداری فعالیت می کند اخیرا هشدار داده که بیت کوین و دیگر ارزهای رمزنگار برای آنکه ارز واقعی طبقه بندی شوند آماده نیستند و استفاده از آنها به عنوان یک ذخیره ارزش کاری اشتباه است. برای رونق بازار این ارزها ضروریست مقررات لازم برای آن ها تدوین شود و نیز نهادهای بین المللی دیدگاه خود را درباره آنها اعلام کنند. در واقع در دو سال اخیر که بازار ارزهای یاد شده مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است بانک های مرکزی و نهادهای بین المللی بسیار با احتیاط درباره آنها اظهار نظر کرده اند زیرا هنوز مقررات معامله آنها تدوین نشده و امنیت سرمایه گذاران هنگام فعالیت در این بازار تامین نشده است.

رونق این بازار به حضور فراگیر شرکت های فناوری مالی، بانک ها، نهادهای ارائه کننده خدمات پرداخت، بورس ها، کارگزاری ها و دیگر نهادها در آن نیازمند است. هنگامی که چنین حضوری رخ دهد اعتماد به ارزهایی یاد شده بیشتر می شود و بازار رشد باثبات خواهد داشت. برای مثال فرض کنید یک موسسه به ارز دیجیتال به یک فرد یا شرکت وام پرداخت کند. ارزش ارزهای یاد شده به شدت متغیر است و در این شرایط، نه وام دهنده و نه وام گیرنده مایل نیستند ریسک معامله با ارزهای دیجیتال را بپذیرند.

نکته مهم دیگر این است که کارشناسان معتقدند قیمت بیت کوین ممکن است به ۱۵۰۰ دلار کاهش یابد. این بدان معناست که افق بازار این ارز بیش از حد مبهم است. کارشناسان ارز تلاش کردند ابزارهایی برای پیش‌بینی قیمت ها در آینده به وجود آورند. برای مثال از ابزارهای تکنیکال برای این منظور استفاده شده است. اما داده های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال کافی نیست و نیز بازار ارزهای یاد شده دارای بی‌ثباتی ذاتی هستند. در بازارهای دیگر مجموعه ای از عوامل مشخص وجود دارد که بر قیمت آنها تاثیر می گذارند و پیش بینی آینده را ممکن می کنند. همچنین این ویژگی سبب می شود سرمایه‌گذاران با اطمینان وارد بازار شوند اما در مورد ارزهای دیجیتال چنین وضعیتی وجود ندارد و اطمینان به روندهای آینده بسار کم است.

درباره ویژگی های ذاتی بازارهای رمزنگار نیز انتقادهایی مطرح شده است. برای مثال کارشناس ارز در روزنامه فایننشال تایمز می گوید، بنا به قانون عرضه و تقاضا، یک دارایی که همواره بتوان آن را تولید کرده فاقد ارزش ذاتی است. منظور او امکان همیشگی تولید ارزهای دیجیتال است که سبب می‌شود عرضه تا ابد ادامه پیدا کند. البته برخی فعالان بازار این ارزها معتقدند تولید آنها نمی تواند تا همیشه ادامه یابد.

در مجموع، دیدگاه های منفی درباره این ارزها بیش از دیدگاهای مثبت است و این امر حاصل ابهام های عمیق و فراگیر درباره بازار ارزهای یاد شده است. پیش بینی قطعی آینده برای هیچ بازاری امکان پذیر نیست اما ریسک ها در بازارهای متعارف بسیار پایین هستند و عوامل موثر بر قیمت ها تا اندازه زیادی شناسایی شده اند. این ویژگی در بازارهای ارز های دیجیتال وجود ندارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت بیت کوین از ابتدای ایجاد این ارز تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24