Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نوشتاری از محمد حسنی سعدی خبر جالبی هفته قبل منتشر شد مبنی بر اینکه هنوز ٧هزار خانواده در انگلیس از تلویزیون‌های سیاه و سفید استفاده می‌کنند. لابد فکر می‌کنند تلویزیون سیاه و سفید هم نیاز آنان را برطرف می‌کند و نیازی نیست هزینه‌ای بابت خرید مدل رنگی آن صرف کنند. اما در ایران در کمتر جایی دیگر حتی اثری از تلویزیون‌های لامپ تصویری یافت می‌شود. اکثرا با ورود تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و تخت مدل تلویزیون‌های خود را تغییر داده‌ایم. در مورد گوشی و سایر ابزارهای الکترونیک هم به محض ورود فناوری جدید همه تلاش می‌کنیم از آخرین مدل آن بهره‌برداری کنیم و رقابت و چشم و هم‌چشمی هم این حس را تقویت می‌کند.

احساس نیاز کاذب خرید فناوری‌های جدید

محمد حسنی سعدی

خبر جالبی هفته قبل منتشر شد مبنی بر اینکه هنوز 7هزار خانواده در انگلیس از تلویزیون‌های سیاه و سفید استفاده می‌کنند. لابد فکر می‌کنند تلویزیون سیاه و سفید هم نیاز آنان را برطرف می‌کند و نیازی نیست هزینه‌ای بابت خرید مدل رنگی آن صرف کنند.

اما در ایران در کمتر جایی دیگر حتی اثری از تلویزیون‌های لامپ تصویری یافت می‌شود. اکثرا با ورود تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و تخت مدل تلویزیون‌های خود را تغییر داده‌ایم. در مورد گوشی و سایر ابزارهای الکترونیک هم به محض ورود فناوری جدید همه تلاش می‌کنیم از آخرین مدل آن بهره‌برداری کنیم و رقابت و چشم و هم‌چشمی هم این حس را تقویت می‌کند.

اما هیچ به این نکته توجه نمی‌کنیم که وسیله‌ای که می‌خریم در حد رفع نیازهای ما باشد و چه بسا بسیاری از هزینه‌هایی که بابت یک فناوری می‌پردازیم هرگز مورد استفاده ما قرار نمی‌گیرد. بسیاری از ما کالاهای زیادی را در خانه‌مان انباشته کرده‌ایم که هیچ‌گاه استفاده خاصی هم از آن نمی‌کنیم و فقط احساس نیاز کاذب استفاده از آخرین فناوری سبب شده دوست داشته باشیم آن را تصاحب کنیم. شرکت‌های تولید‌کننده هم با ایجاد این احساس نیاز کاذب با استفاده از تبلیغات ما را به خرید وسایل بی‌مصرف خود ترغیب می‌کنند.

براساس پژوهشی که سال گذشته انجام شده است یک خانوار شهری در تهران به‌طور متوسط سالانه 13میلیون تومان خرج کالاهای مصرفی می‌کند و از این مقدار 10میلیون تومان خرج کالاهای غیرخوراکی و مصرفی می‌شود و سالانه مبلغ 26میلیارد تومان فقط در شهر تهران برای کالاهای مصرفی هزینه می‌شود درحالی‌که اگر این مبلغ هزینه صرف پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شود به توسعه کشور خیلی می‌تواند کمک کند.

با توجه به این که اکثر این کالاها وارداتی هستند و باعث خروج ارز از کشور می‌شوند و خصوصا در شرایط فعلی کشور بهتر است در خرید اینگونه کالاها تجدیدنظر اساسی شود و تلاش کنیم هزینه آن را صرف امور مفیدتر و بهتری برای زندگی‌مان کنیم.

منبع : همشهری

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24