Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

تا چندی پیش همه می دانستند که ارزش دلار به رشد خود ادامه خواهد داد اما اخیرا اظهارنظرها درباره وضعیت اقتصادی سبب شده دیدگاه فعالان بازارهای مختلف ..

تمرکز سرمایه گذاران بر شاخص دلار؛ شرایط واقعا در حال تغییر است؟

بورس24 : ابتدای سال جاری میلادی شاخص دلار در محدوده ۹۲ قرار داشت اما در ماه های اخیر تحت تاثیر عوامل گوناگون شاهد رشد آن بوده ایم و این روند ممکن است ادامه پیدا کند. مسلم است که افزایش ارزش دلار در هفته ها و ماهه ای آینده اثرات منفی بر بازارهای مختلف دارد و بر همین مبنا ضروری است جهت حرکت شاخص دلار پیش بینی شود. البته این کار آسانی نیست اما سرمایه‌گذاران به جهت حرکت ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر توجه خاص دارند. در ادامه به عوامل موثر بر ارزش دلار و پیش بینی هایی که در این زمینه مطرح شده اشاره می‌کنیم.

نخستین عامل موثر بر ارزش دلار سیاست های پولی بانک مرکزی آمریکاست. این نهاد در دو سال اخیر نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در این مسیر به حرکت خود ادامه دهد. پیش بینی شده در نشست ماه آینده میلادی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بار دیگر بالا برده شود و به احتمال زیاد سال آینده ۳ بار این اقدام انجام می شود. از دید مقامات بانک مرکزی آمریکا، شرایط اقتصادی این کشور خوب است و نیازی به حفظ سیاست های حمایتی پولی نیست. افزایش نرخ های بهره به رشد شاخص دلار منجر می‌شود.

ترامپ در ماه های اخیر بارها از بانک مرکزی انتقاد کرده و گفته است سرعت افزایش نرخ های بهره بیش از حد زیاد است اما بانک مرکزی صرفاً برمبنای وضعیت شاخص های اقتصادی و پیش بینی آینده درباره نرخ های بهره تصمیم‌گیری می‌کند در نتیجه انتظار می رود تا وقتی نشانه های جدی ضعف در اقتصاد آمریکا مشاهده نشود نرخ های بهره بالا برده شود.

هفته قبل شاخص دلار کاهش یافت و سه عامل در این کاهش تاثیر گذاشت: سخنان جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، گزارش نرخ تورم این کشور و سخنان معاون بانک مرکزی سه عاملی بود که سبب شد سرمایه‌گذاران به این نتیجه برسند که بانک مرکزی آمریکا سرعت بالا بردن نرخ های بهره را کم خواهد کرد و طبیعی است که این پیش بینی به کاهش ارزش دلار منجر شد.

اگر این هفته شاخص دلار کاهش یابد احتمال آنکه در دو هفته بعد از آن نیز چنین شود وجود دارد. البته در نظرسنجی از کارشناسان پیش بینی شده است این هفته شاخص دلار رشد می کند. تضاد سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ یعنی حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن سیاست های پولی و تداوم برنامه های حمایتی بانک های مرکزی اروپا، ژاپن و انگلستان به رشد شاخص دلار منجر می شود و اکنون چنین وضعیتی وجود دارد.

عامل دیگر رشد ارزش دلار در سال جاری میلادی، حرکت سرمایه‌گذاران به سمت دلار به عنوان حوزه امن سرمایه‌گذاری است. امسال نوسان های بزرگ در شاخص های مالی، ابهام ها درباره تصمیم های دولت آمریکا و تنش های ژئوپلیتیک در اثر برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و به قدرت رسیدن دولت پوپولیست در ایتالیا سبب شده دلار برای سرمایه گذاران جذاب شود و یک عامل مهم دیگر جذابیت دلار تنش های تجاری بین چین و آمریکا است که احتمالاً ادامه پیدا خواهد کرد.

اما هفته قبل شاخص دلار کاهش یافت و این کاهش سه علت داشت. رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود گفت در حال حاضر شرایط اقتصادی خوب است اما ریسک های بالقوه مشاهده می شود. از جمله کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان، از میان رفتن تأثیر برنامه کاهش مالیات در آمریکا و اثرگذاری افزایش نرخ های بهره سه ریسک بزرگ هستند. از سوی دیگر یکی از مقامات بانک مرکزی یعنی معاون این نهاد به تاثیرات منفی کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان بر اقتصاد آمریکا اشاره کرد و گفت بانک مرکزی در حال نزدیک شدن به سیاست‌های پولی خنثی است بدین معنا که نرخ های بهره به سرعت بالا برده نخواهد شد و در نهایت، به نظر می‌رسد نرخ تورم رشد سریع نخواهد داشت در نتیجه ضروری نیست بانک مرکزی نرخ بهره را به سرعت بالا ببرد.

به این ترتیب سه عامل یاد شده بر ارزش دلار فشار وارد کرده اما تغییرات ارزش یورو و ین و پوند نیز بر شاخص دلار اثر می گذارد بدین معنا که اگر به هر دلیل ارزش ارزهای یاد شده تحت فشار قرار گیرد شاخص دلار به رغم وجود آن سه عامل رشد خواهد کرد. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف در هفته‌های آینده توجه خاص به تغییرات ارزش دلار خواهد داشت. قبلا مشخص بود شاخص دلار رشد می کند اما اکنون شرایط تغییر کرده است. این هفته تعدادی گزارش از وضعیت بخش های خدمات، تولید کارخانه ای، بازار کار و سفارش کالاهای بادوام در آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد در این حالت دلار حمایت خواهد شد. تنش های سیاسی در انگلستان بر سر پیش نویس برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا و اختلافات بر سر بودجه دولت ایتالیا بر ارزش پوند و یور فشار وارد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24