Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدتی است قیمت سنگ آهن با عیار ۶٢ درصد رشد کرده و اخیرا قیمت ها در محدوده ٧۵ دلار تا ٧٧ دلار نوسان داشته است. برای بررسی افق بازار این ماده خام باید به تحولات بازار فولاد ..

ثبات در بازار سنگ آهن؛ حرکت بعدی صعودی است؟

بورس24 : قیمت سنگ آهن در ۳ ماه اخیر رشد کرده و این در حالی است که نهادهای تحلیلگر چند ماه قبل پیش بینی کرده بودند قیمت ها در آستانه زمستان و محدود شدن تولید فولاد در چین کاهش خواهد یافت. قیمت هر تن سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین در محدوده ۷۶ دلار در نوسان است و اکنون که در آستانه ماه های سرد سال قرار داریم گمانه زنی های مختلف درباره افق بازار این ماده خام مطرح شده است.

قیمت سنگ آهن با عیار ۵۸ درصد و ۶۵ درصد به ترتیب در سطح ۴۵ دلار و ۹۵ دلار در هر تن قرار گرفته است. اوایل سال جاری میلادی قیمت سنگ آهن به نزدیکی ۸۰ دلار رسیده بود اما سه ماه بعد یعنی در ماه آوریل قیمت ها به ۶۳ دلار کاهش یافت. برای مدتی قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد بین ۶۴ دلار تا ۶۸ دلار نوسان کرد و اخیراً افزایش یافته است.

شاخص های اقتصادی چین مهمترین عوامل موثر بر قیمت فولاد و سنگ آهن است. در هفته های اخیر نشانه های ضعف در برخی شاخص های اقتصادی این کشور نمایان شده و احتمال داده شده این وضع ادامه پیدا خواهد کرد زیرا عامل آن یعنی تنش های تجاری بین چین و آمریکا شدت یافته و در آینده اثرات بزرگتری بر اقتصاد دو کشور و جهان خواهد داشت. البته دولت چین ابزارهایی برای حفظ ثبات اقتصاد خود در اختیار دارد اما در هر حال نرخ رشد اقتصادی این کشور در فصول آینده کاهش خواهد داد.

نکته مهم، رشد کمتر از انتظار خرده فروشی در ماه گذشته میلادی در چین است. اگر مصرف داخلی رشد مورد نظر را نداشته باشد، حتی اگر بازده صنعتی و سرمایه گذاری ثابت رشد کنند نمی توان به استحکام اقتصاد چین مطمئن بود. اقتصاددان ها معتقدند مجموعه گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین نشان می دهد در فصول آینده نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش خواهد یافت.

دولت چین بر سرعت اجرای پروژه های زیرساختی افزوده و بانک ها وام بیشتری به متقاضیان می دهند اما این نوع اقدامات برای حفظ رونق اقتصاد کافی نیست. هنوز مشخص نیست جنگ تعرفه ای آمریکا علیه چین تا چه حد بر اقتصاد این کشور اثر خواهد گذاشت. این احتمال وجود دارد که مصرف داخلی کاهش بیشتری پیدا کند و این یک ریسک بزرگ است. نگرانی درباره آینده می تواند از رشد مصرف و سرمایه گذاری شرکت ها بکاهد.

در مجموع، تنش های تجاری عامل فشار بر قیمت سنگ آهن است. عامل دیگری که در بازار سنگ آهن موثر است برنامه دولت چین برای کاستن از آلودگی هوا در ماه های سرد سال است. انتظار می رود تولید فولاد در چین در ماه های آینده کاهش پیدا کند و این به معنای پایین آمدن تقاضا برای سنگ آهن است. البته امسال سختگیری دولت چین در حوزه کاهش تولید فولاد کمتر شده اما در هر حال تولید فولاد کمتر خواهد شد. چین بزرگ ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد جهان است و نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند.

درباره افق تنش های تجاری بین چین و آمریکا دیدگاه ها عموما این است که این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد و تاثیرات منفی آن در آینده آشکارتر خواهد شد. البته از پیش دولت چین قصد داشت از نرخ رشد اقتصاد این کشور بکاهد و اصلاحات مالی و اقتصادی را با سرعت ادامه دهد. برخی اقتصاددان ها معتقدند در سال 2020 احتمال بروز رکود در اقتصاد آمریکا بسیار بالاست.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائو چین در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24