Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وضعیت بازار مس یک معیار از شرایط آتی اقتصاد جهان است و نگاه به نمودار تغییرات قیمت این فلز مهم خبری امیدوارکننده درباره آینده ..

دو روایت درباره افق بازار مس و اقتصاد جهان

بورس24 : اقتصاددان ها معتقدند قیمت مس معیاری برای پیش بینی وضعیت کلی اقتصاد جهان است زیرا از این فلز در اکثر صنایع و بخش های اقتصادی استفاده می شود در نتیجه هنگامی که قیمت ها کاهش می یابد و در سطح پایین باقی می ماند بدین معناست که تقاضا کم است و معامله‌گران معتقدند در آینده قابل پیش بینی این شرایط حفظ خواهد شد.

قیمت مس در هفته های اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده البته گاه شاهد رشد زودگذر آن بوده ایم. رونق اقتصاد به معنای افزایش فعالیت های صنعتی و ساخت و ساز و رشد تقاضا برای فلزات مختلف نظیر مس، نقره، روی، فولاد و غیره است و این رشد به افزایش قیمت ها منجر می شود. با نگاه به نمودار هفتگی تغییرات قیمت مس نمی توانیم دیدگاه مثبت در باره وضعیت اقتصاد جهان ارائه دهیم.

اواخر سال گذشته میلادی قیمت مس یک مثلث بزرگ تشکیل داد و اندکی بعد شاهد کاهش قیمت ها بودیم. همین وضعیت اکنون در حال تکرار است یعنی قیمت مس در حال تشکیل یک الگوی مثلث است و قیمت ها در سطح پایینی این مثلث قرار گرفته اند. اگر الگوی پایان سال گذشته تکرار شود فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد و قیمت هدف بعدی، متوسط متحرک ۲۰۰ هفته ای یعنی محدوده ۵۷۵۰ دلار است و اگر این رقم مشاهده شود قیمت ها یک پله پایین‌تر خواهد رفت.

در زیر نمودار تکنیکال قیمت مس در ماه های اخیر نشان داده شده است:

وجود یک چنین تصویر منفی از قیمت مس خبری نگران کننده برای اقتصاد جهان است و بسیاری از نهادهای تحلیلگر و اقتصاددن ها معتقدند حداقل در دو فصل آینده نرخ رشد اقتصادی جهان کاهش خواهد یافت. همچنین شرکت کاترپیلار آمریکا که ماشین آلات ساخت و ساز تولید می کند نسبت به ضعف اقتصاد جهان در آینده نزدیک هشدار داده و پیش بینی سود خود در سال آینده را کاهش داده است.

در دوران های کاهش قیمت مس و ضعف اقتصاد جهان معمولا انتظارات تورمی پایین می آید و فشار قیمت ها کمتر می شودو این بدان معناست که بانک های مرکزی می توانند سیاست های پولی خود را به شکل انبساطی در آورند تا به رونق اقتصاد کمک کنند.

اکنون این سوال مطرح است که تغییرات قیمت مس چه پیامی درباره وضعیت اقتصادی جهان دارد؟ اگر الگوی مثلثی اخیر به سمت پایین متمایل شود در آینده شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان خواهیم بود اما اگر قیمت ها برای مدتی ثابت بماند و سپس به سمت ۶۳۰۰ دلار حرکت کند افق اقتصاد جهان امیدوار کننده خواهد بود.

در ماه های اخیر شدت یافتن تنش های تجاری بین آمریکا و چین یکی از عوامل مهم نگرانی سرمایه‌گذاران و ضعف در برخی شاخص های اقتصادی جهان بوده است و از آنجا که بعید است این تنش ها در آینده نزدیک رفع شود اثرات آن در آینده واضح تر خواهد بود. در واقع به زودی اقدام آمریکا در خصوص اعمال تعرفه بر ۲۶۰ میلیارد دلار از کالای صادراتی چین بر قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا اثر می گذارد و سبب بالا رفتن نرخ تورم می شود. افزایش این نرخ در آمریکا سبب خواهد شد بانک مرکزی در مسیر بالا بردن نرخ های بهره به حرکت خود ادامه دهد و این عاملی برای کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور است.

همچنین تنش های تجاری به کاهش تقاضای داخلی در چین منجر می شود در نتیجه نرخ رشد اقتصادی این کشور پایین خواهد آمد و یک نکته مهم این است که ضعف اقتصاد چین به معنای کاهش نرخ رشد اقتصادهای صادرکننده کالا به این کشور به ویژه اقتصادهای آسیایی است. قیمت اکثر فلزات پایه در ماه های اخیر کاهش یافته و اگر تغییری در شرایط حاکم بر بازار این فلزات ایجاد نشود نمی توان به رشد قیمت ها امیدوار بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر پوند مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24