Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام اخیرا شاهد افزایش ریسک ها هستند و هفته گذشته با آنکه برخی شاخص های مالی رشد کردند اما این رشد ..

تاثیر منفی دلار و ریسک های سیاسی و اقتصادی بر بازارها

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا و نفت کاهش یافت و قیمت فلزات پایه نوسان های محدود داشت. همچنین شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. هفته قبل غیر از گزارش هایی که از وضعیت شاخص های اقتصادی در چین، منطقه یورو و آمریکا منتشر شد انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی این کشور بر عملکرد بازار ها اثر گذاشتند. تاکید بانک مرکزی بر ضرورت تداوم افزایش نرخ های بهره سبب رشد شاخص دلار و فشار بر قیمت مواد خام شد در حالی که کسب اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا از سوی دموکرات‌ها نگرانی هایی درباره آینده پدید آورده و سرمایه گذاران در دو روز پایانی هفته شاهد کاهش شاخص های مالی بودند. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در هفته پیش رو و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می‌کنیم.

روز دوشنبه بازارهای آمریکا تعطیل هستند اما در چین تغییرات عرضه پول، میزان وام های جدید در ماه گذشته و تغییرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ۱۰ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اعلام می شود در ماه های اخیر برخی شاخص های اقتصادی چین دچار ضعف شده اند و بعید نیست در آینده این وضعیت ادامه پیدا کند زیرا تنش های تجاری این کشور با آمریکا ادامه پیدا کرده و این تنش ها اثرات منفی بر اقتصاد چین داشته است. حتی اگر مذاکرات تجاری دو طرف از سر گرفته شود حصول توافق زمان‌بر خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از اقتصاد آلمان منتشر می شود و شاخص اعتماد اقتصادی در منطقه یورو در ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد. در اروپا افزایش ریسک های سیاسی از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران کاسته و نیز بانک مرکزی اروپا قصد دارد برنامه های حمایتی را از ابتدای سال آینده میلادی به تدریج محدود کند. احتمالا ضعف در شاخص های اقتصادی این منطقه افزایش خواهد یافت. پایان هفته قبل، پیش بینی کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان سبب شد شاخص های مالی در بورس های بزرگ کاهش یابند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه روزی بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف است. در این روز سه گزارش اثرگذار از اقتصاد چین منتشر می شود: تغییرات خرده فروشی و تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته در مقیاس سالانه و تغییرات سرمایه گذاری ثابت در ۱۰ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل. گزارش های یاد شده برای فعالان بازار مواد خام اهمیت دارد زیرا مشخص می کند شرایط اقتصادی چین که بزرگترین مصرف کننده فلزات پایه و دیگر مواد خام است ماه قبل چگونه بوده است. نکته جالب توجه این است که در هفته های اخیر قیمت سنگ آهن نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد کرده است. البته قیمت ها ممکن است کاهش یابد زیرا در آینده هم عرضه افزایش می یابد و هم نرخ رشد اقتصادی چین کاهش پیدا خواهد کرد. روز جمعه قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو چین بالاتر از ۷۶ دلار قرار گرفت. روز چهارشنبه همچنین نرخ رشد اقتصادی آلمان و منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام خواهد شد اما گزارش نرخ تورم در آمریکا اهمیت بسیار بالاتری دارد زیرا بر تصمیم بانک مرکزی این کشور درباره بالا بردن نرخ های بهره اثر خواهد گذاشت. هفته پیش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار شد و با آنکه تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد اما تاکید رئیس این نهاد بر لزوم افزایش نرخ های بهره به رشد شاخص دلار کمک کرد و قیمت طلا کاهش یافت. پیش بینی شده در هفته پیش رو نیز شاخص دلار رشد می کند و اگر چنین شود قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه همچنین تغییرات ذخیره نفت و آمریکا در هفته قبل اعلام می شود. رشد این ذخیره در هفته های گذشته یک عامل مهم کاهش قیمت نفت است. در ۱۰ روز کاری اخیر قیمت نفت کاهش یافته و این طولانی‌ترین کاهش مستمر قیمت ها در سه دهه اخیر است. احتمال دارد در نشست بعدی اوپک و روسیه تصمیم‌هایی درباره کاهش عرضه اتخاذ شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه تغییرات قیمت مسکن در چین در ماه گذشته و تغییرات خرده فروشی در انگلستان و آمریکا در ماه گذشته در مقیاس سالانه و ماهانه اعلام می شود و این داده ها بر ارزش پوند و دلار تاثیر خواهد گذاشت. در این روز همچنین وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص می شود و شاخص بهای صادرات و واردات در ماه گذشته اعلام خواهد شد.

روز جمعه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته و تغییرات تولید صنعتی در ماه گذشته مشخص می شود. سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام این هفته بر داده های اقتصادی چین، منطقه یورو و آمریکا تمرکز خواهند کرد. مانند هفته های اخیر اخبار مربوط به تنش های تجاری بین چین و آمریکا و تحلیل‌ها درباره اثرات پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بر رفتار آنها تاثیر خواهد گذاشت.

در زیر تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24