Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محمد رضا شمس مدیرعامل «غمارگ» در گفت و گوی تفصیلی با بورس ٢۴ : صورت های مالی ٩ماهه منتشر شده بیانگر سود خالص ١١میلیارد تومانی در دوره تابستان ٩٧ می باشد به عبارتی شرکت نقطه سربه سر را پشت سر گذاشته و به سودآوری رسیده است ، اما پیش بینی می شود در صورت عدم وجود هر گونه محدودیت جدید شرکت مارگارین بتواند اثرات زیان ۶ ماهه اول را پوشش داده و تلاش نماید با افزایش تولید و فروش طی ماه های باقیمانده زیان باقیمانده را نیز جبران کند که در صورت تامین این مهم طی ماه های آتی، مراتب سریعاً به اطلاع سهامداران شرکت خواهد رسید.

نتیجه آزمایش چربی در مارگارین ؛ عبور از نقطه سر به سر و احتمال پوشش کامل زیان!!

بورس24 : مارگارین یکی از شرکت های روغنی حاضر در بازار سرمایه است که در برهه های مختلف زمانی ، نگاه بازار به سمت سهام این شرکت جلب شده است، ارزش سهام مارگارین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 70 درصد رشد داشته است و با توجه به استراتژی های جدید در مجموعه و اقدامات توسعه ای ، روند کاهش زیان و حتی برنامه سوددهی تا پایان سال ، افزایش سهم از بازار این شرکت را به احتمال بسیار زیاد شاهد خواهیم بود.

محمد رضا شمس مدیر عامل «غمارگ» در گفت و گو با بورس24 به آخرین اقدامات صورت گرفته در مجموعه مارگارین و برنامه های آتی شرکت اشاره داشته که در ادامه از نظرتان می گذرد...

با توجه به زیان تسعیر ارز 8 میلیارد تومانی در 9 ماهه اخیر، خرید روغن خام و حلبی با نرخ ارز 4200 تومان چقدر هزینه های تولید را برای سال شمسی 98 افزایش خواهد داد. آیا نرخ خوراک و نرخ تسعیر ارز بر همین منوال کنونی پیش بینی خواهد شد؟

زیان تسعیر ارز 8 میلیاردی مربوط به دوره مالی قبل بوده لیکن افزایش نرخ ارز تخصیص یافته به کالای اساسی روغن خام از 3800 تومان به 4200 تومان منجر به افزایش 10 درصدی قیمت تمام شده تولید روغن و افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت سایر نهاده ها گردید و به تبع آن صنعت پس از طی مراحل قانونی مجوز افزایش قیمت ها را در دو نوبت 9درصد در اردیبهشت ماه و 17 درصد در شهریور ماه از سازمان حمایت گرفته است ، لذا با توجه به این که روغن خام عمدتاً از طریق واردات تامین می شود و وابستگی کامل به نرخ ارز دارد هر گونه تغییر در نرخ ارز ، قیمت تمام شده محصولات روغنی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با توجه به ممنوعیت صادرات محصولات، آیا شرکت برای فروش داخلی با توجه به رقابت در میان تولید کنندگان چالش خواهد داشت و اساسا کل مصارف داخلی و تولید روغن در داخل کشور چقدر است؟

پس از ممنوعیت صادرات در مرداد ماه سال 97 شرکت با توسعه فروش در بخش های صنف و صنعت و خانوار به خوبی توانست فروش پیش بینی شده را تحقق بخشد و سهم از بازار خود را حفظ نماید.از مجموع 1.500.000 تن نیاز داخلی مصرف روغن ، شرکت مارگارین با تولید و فروش سالانه 180 هزار تن محصول روغن سهم 12درصدی در تامین روغن مصرفی را دارد و در سال 98 تولید 195 هزارتن پیش بینی شده است. بنابراین چالشی در این حوزه برای این شرکت متصور نخواهد بود.

سود خالص 7 تومانی 9 ماهه سال گذشته در گزارش اخیر به زیان23 تومانی رسیده است که مهم ترین علت آن افزایش نرخ خوراک طی سال جاری می باشد. علیرغم افزایش نرخ های اخیر ، آیا شرکت به نقطه سر به سر رسیده است و این که آیا در سه ماه باقی مانده از سال مالی 97 زیان انباشته 5 میلیارد تومانی در ترازنامه جبران خواهد شد یا شرکت با زیان به مجمع خواهد رفت؟

صورت های مالی 9ماهه منتشر شده بیانگر سود خالص 11میلیارد تومانی در دوره تابستان 97 می باشد به عبارتی شرکت نقطه سربه سر را پشت سر گذاشته و به سودآوری رسیده است ، اما پیش بینی می شود در صورت عدم وجود هر گونه محدودیت جدید شرکت مارگارین بتواند اثرات زیان 6 ماهه اول را پوشش داده و تلاش نماید با افزایش تولید و فروش طی ماه های باقیمانده زیان باقیمانده را نیز جبران کند که در صورت تامین این مهم طی ماه های آتی، مراتب سریعاً به اطلاع سهامداران شرکت خواهد رسید.

بدهی ارزی شرکت برای سال مالی 98 چقدر است؟

شرکت فاقد بدهی ارزی می باشد و عمدتاً خریدهای ارزی مارگارین پس از تامین وجه کامل یا تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی انجام می گردد.

طرح های توسعه شرکت نظیر بی بو سازی یا قوطی سازی چه زمانی راه اندازی خواهد شد و چه تاثیری بر درآمد و هزینه های تولید خواهد داشت؟

طرح های توسعه بی بو سازی وارد مدار شده و با راه اندازی آن گلوگاه تولید در بخش تصفیه روغن خام برطرف شده است ؛ به عبارتی شرکت به توان تولید روزانه 1000تن روغن در بخش تصفیه روغن رسیده است و با راه اندازی دستگاه های جدید قوطی سازی نهایتاً تا پایان آبان ماه گلوگاه های بخش بسته بندی نیز مرتفع شده و شرکت قادر خواهد بود روزانه 1000 تن محصول را تصفیه و بسته بندی و روانه بازار نماید.لازم به ذکر است ، شرکت با اجرای طرح های جدید توسعه نظیر مخازن میانی تولید پلنت (آی ای) سعی در تولید روغن های خاص با کیفیت بالاتر دارد که این مهم سهم شرکت را در تولید روغن های مورد نیاز بخش صنعت افزایش خواهد داد.

با توجه به این که سود 24 میلیارد تومانی عملیاتی در 9 ماهه به دلیل هزینه مالی 44 میلیارد تومانی سوخت شده است، با راه اندازی طرح های توسعه چه میزان به هزینه های مالی شرکت اضافه خواهد شد و دوره برگشت سرمایه آن چگونه خواهد بود؟

منابع مورد نیاز جهت راه اندازی طرح های توسعه شرکت به طور کامل جذب شده و اثرات هزینه مالی آن در صورت های مالی 9 ماهه اعمال شده است. با توجه به این که طرح های توسعه در جریان موجب رفع گلوگاه های تولید و افزایش توان تولید محصولات ویژه است ، پیش بینی می گردد با افزایش توان تولید و اثرات مثبت در سودآوری محصولات ، حداکثر ظرف دو سال آینده سرمایه گذاری صورت گرفته بازگشت داده شود.

شرکت برنامه افزایش صادرات را در گزارش 9 ماهه اعلام کرده است، آیا وضعیت تحریم های جدید اجازه آن را خواهد داد؟

علت اصلی ممنوعیت صادرات مابه التفاوت نرخ ارز تخصیص یافته جهت واردات روغن خام و ارز حاصل از صادرات بوده است که شرکت طی تعاملات صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است با مشخص نمودن و پرداخت مبلغ مابه التفاوت ارزی و وضع قوانین جدید ، فروش صادراتی را فعال نماید. همچنین طی تعاملات صورت گرفته با مشتریان صادراتی راهکارهای مختلفی برای دریافت وجه ناشی از صادرات پیش بینی شده است.

برنامه افزایش سرمایه در دستور کار است؟

مطابق مجوز افزایش سرمایه اخذ شده از سازمان بورس در سال 1396 شرکت افزایش سرمایه 200 درصدی را در دستور کار داشته که میزان 133 درصد آن در سال 1396 از مبلغ 360 میلیارد ریال به 840 میلیارد ریال تحقق یافته است. اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه نیز به هیئت مدیره تفویض شده که شرکت اجرای این مهم را در سال 1398 در دستور کار خواهد داشت.

میزان افزایش نرخ فروش محصولات چقدر بوده است؟

با توجه به تغییر قیمت نهاده های تولید از جمله مواد اولیه روغن خام و نرخ ارز تخصیص یافته به این موضوع به دلیل حاشیه سود پایین این صنعت ، افزایش قیمت فروش محصولات ضروری می باشد . در سال 1396 به دلیل تغییرات نرخ ارز و قیمت های جهانی روغن خام این موضوع توسط شرکت های روغنی پیگیری و نهایتاً در انتهای فروردین ماه مجوز افزایش قیمت 9 درصدی و در انتهای شهریور ماه افزایش 17 درصدی برای محصولات از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اخذ گردید. لذا هر گونه تغییر قیمت در سال 1398 وابسته به تغییر قیمت نهاده های تولید خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24