Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش رو برای فعالان بازارهای مختلف هفته ای بسیار مهم است زیرا انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود و نتیجه این انتخابات بر بازارهای مختلف ..

سه شنبه آینده تکلیف خیلی چیزها معلوم می شود!

بورس24 : سه شنبه آینده انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار می شود و از دید تحلیلگران، این انتخابات اهمیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مختلف دارد. در واقع نتیجه این انتخابات بر تصمیم گیری های سیاسی، اقتصادی و تجاری آمریکا اثرات فراگیر دارد و سبب می شود برنامه شرکت ها و مصرف‌کنندگان تغییر کند. نکته مهم اینکه تحولات اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان بر اقتصادهای بزرگ دیگر اثر می گذارد. اگر جمهوریخواهان کنترل خود بر کنگره را حفظ کنند یا افزایش دهند ترامپ قادر خواهد بود برنامه های خود را در حوزه های مختلف با قدرت بیشتری ادامه دهد اما اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند ترامپ در حرکت خود با موانع گوناگون مواجه می شود و احتمال آنکه استیضاح شود وجود دارد.

روز سه شنبه آینده رای‌دهندگان آمریکایی برای انتخاب هر ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان و ۳۵ نماینده مجلس سنا که ۱۰۰ نماینده دارد پای صندوق های رای خواهند رفت. در حال حاضر در هر دو مجلس کنگره جمهوریخواهان اکثریت را در اختیار دارند و یکی از دلایل آن که ترامپ از ابتدای سال گذشته تاکنون توانسته برنامه های خود را اجرا کند همین است.

معمولا انتخابات‌های میان‌دوره‌ای کنگره تاثیرات بزرگ بر بازارهای آمریکا و جهان ندارد اما این بار موضوع فرق می کند. در ادامه به اثراتی که نتیجه انتخابات در سه حوزه مختلف دارد اشاره می کنیم

بازارهای مالی. کسب اکثریت در مجلس نمایندگان از سوی دموکرات‌ها تاثیر منفی بر بورس آمریکا دارد زیرا سبب افزایش ابهام ها و ریسک سیاسی می شود. دموکرات‌ها از قبل اعلام کرده اند اگر اکثریت را در مجلس نمایندگان کسب کنند تمام تلاش خود را خواهند کرد تا برنامه های ترامپ را معکوس کنند البته تاثیر احتمال پیروزی آنها از پیش بر بورس آمریکا گذاشته شده و ماه گذشته شاهد کاهش شدید شاخص های مالی در بورس این کشور بودیم.

نکته دیگر اینکه به احتمال بسیار زیاد جمهوری‌خواهان همچنان اکثریت را در مجلس سنا حفظ خواهند کرد در نتیجه اقدامات دموکرات‌ها نمی تواند فراگیر باشد با این حال پیروزی دموکرات‌ها احتمال تصویب نشدن برنامه دوم کاهش مالیات ها و استیضاح ترامپ را بالا می برد و از ریسک‌پذیری سرمایه گذاران خواهد کاست. از سوی دیگر اگر جمهوری خواهان اکثریت را در هر دو مجلس سنا و نمایندگان حفظ کنند بورس رشد خواهد کرد زیرا احتمال کاهش مجدد مالیات ها بیشتر می شود البته نقش بانک مرکزی آمریکا بسیار بزرگ است.

این نهاد قصد دارد در مسیر بالا بردن نرخ های بهره به حرکت خود ادامه دهد و این یک عامل فشار بر اقتصاد و بورس است. بانک مرکزی آمریکا امسال تاکنون سه بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد ماه آینده میلادی نیز این اقدام را انجام دهد. با آنکه ترامپ بارها از افزایش سریع نرخ های بهره انتقاد کرده اما بانک مرکزی معتقد است شرایط اقتصادی خوب است و برای جلوگیری از رشد نرخ تورم ضروریست نرخ بهره بالا برده شود.

از سوی دیگر پیروزی جمهوریخواهان به تداوم سیاست های حمایت گرایانه ترامپ و اعمال تعرفه های جدید علیه کالاهای وارداتی به آمریکا کمک خواهد کرد و این خبری بد برای اقتصاد جهان است. از پیش تاثیر منفی اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا بر کالاهای صادراتی چین مشاهده شده است و نهادهای تحلیل‌گر بارها هشدار داده اند که جنگ تجاری به کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان منجر می شود و سبب کاهش شاخص های مالی در بورس های بزرگ خواهد شد. کارشناسان معتقدند واکنش اولیه پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره مثبت است اما این پیروزی تبعات منفی گسترده خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شد است:

شاخص دلار. برای بسیاری از فعالان بازارها این سوال مطرح است که تاثیر نتیجه انتخابات بر شاخص دلار چه خواهد بود. تحلیلگران معتقدند اگر جمهوریخواهان در انتخابات پیروز شوند دلار حمایت می شود. با توجه به تنش های تجاری حاصل از اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر کالاهای صادراتی چین و افزایش هزینه مواد اولیه، دلار یک حوزه امن سرمایه‌گذاری محسوب می شود. از پیش شاخص دلار تحت تاثیر این دو عامل و نیز افزایش نرخ های بهره در آمریکا رشد کرده است.

اما اگر دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان کسب کنند ارزش دلار تحت فشار قرار می گیرد زیرا ریسک سیاسی در آمریکا بیشتر می شود و احتمال معکوس شدن برنامه های ترامپ بالا می رود. دموکرات ها معتقدند سیاست های ترامپ تماما اشتباه است و باید متوقف شود. از سوی دیگر با پیروزی دموکرات ها احتمال موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا به شدت کاهش خواهد یافت و نیز هنگامی که تداوم برنامه های حمایتی دولت آمریکا با موانعی مواجه شود بانک مرکزی این کشور مجبور نیست نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد در نتیجه ارزش دلار تحت فشار قرار می گیرد.

اقتصادهای نوظهور. رشد ارزش دلار در ماه های اخیر یک عامل مهم کاهش قیمت مواد خام و وضعیت بد اقتصادهای نوظهور بوده است. اگر به هر دلیل دلار تحت فشار قرار گیرد ریسک هایی که متوجه اقتصادهای یاد شده و جهان است کمتر می شود. این اقتصادها دچار بحران ارزی شده اند زیرا دلار تقویت شده و استقراض اقتصادهای نوظهور به دلار بوده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24