Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در روزهای اخیر رشد اخیر قیمت فلزات پایه متوقف و گاه معکوس شده است. درباره آینده دیدگاه های مختلف مطرح است اما کارشناسان معتقدند ..

افق بازار فلزات پایه مبهم است؛ احتمال کاهش قیمت ها

بورس24 : قیمت فلزات پایه هفته قبل عموماً کاهش یافت و امروز نوسان قیمت ها محدود بوده است. البته میزان کاهش قیمت ها زیاد نبود اما اگر شرایط کنونی تغییر نکند بعید نیست روند کاهش قیمت ها ادامه یابد. هفته گذشته شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز روند افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر ادامه پیدا خواهد کرد زیرا بانک مرکزی آمریکا معتقد است وضعیت اقتصادی کشور مطلوب است و ضروری است سیاست های حمایتی محدود شود. در مقابل در منطقه یورو، ژاپن و انگلستان بانک های مرکزی در حال اجرای برنامه های انبساطی هستند که سبب ایجاد فشار بر ارزش یورو، ین و پوند خواهد شد.

ماه گذشته میلادی قیمت فلزات پایه افزایش یافته بود زیرا هنوز تحلیل های مربوط به شرایط اقتصادی جهان در فصول آینده منتشر نشده بود و نیز نشانه های ضعف در اقتصاد آمریکا و چین خیلی مشهود نبود. در هفته های اخیر تاثیر تنش های تجاری بین آمریکا و چین که سبب ضعف اقتصاد دو کشور و جهان است مشهودتر شده است.

این هفته چندین گزارش مهم از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین و آمریکا منتشر می شود و بعید نیست محتوای این گزارش ها اثبات کند اقتصاد دو کشور یاد شده به سمت ضعف در حرکت است. ترامپ در ماه های اخیر فشار بیشتری بر چین وارد کرده تا این کشور رویه های تجاری خود را که به ادعای او غیرعادلانه است تغییر دهد اما به نظر می رسد چین قصد ندارد به درخواست آمریکا عمل کند. ترامپ تاکنون بر حدود ۲۶۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا تعرفه اعمال کرده و پیش بینی شده به زودی بر تمامی کالاهای صادراتی چین و آمریکا که حدود ۵۷۰ میلیارد دلار است تعرفه اعمال خواهد شد.

چین در واکنش به این اقدامات تدابیر تلافی جویانه اتخاذ کرده و نکته مهم این است که اثرات جنگ تجاری بین دو کشور در آینده بیشتر خواهد شد زیرا تعرفه های جدید به رشد قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا منجر می شود و نرخ تورم را بالا می برد در نتیجه بانک مرکزی آمریکا مجبور است همچنان نرخ های بهره را بالا ببرد و این به معنای کاهش نرخ رشد اقتصادی است.

از سوی دیگر کاهش صادرات چین بر اقتصاد این کشور که صادرات محور است و اقتصادهای آسیایی که صادرکنندگان مواد خام یا کالاهای واسطه ای به چین هستند فشار وارد خواهد کرد. با آنکه هشدارهای متعدد درباره اثرات منفی جنگ تجاری مطرح شده اما آمریکا قصد دارد به این جنگ ادامه دهد در نتیجه سال آینده نرخ رشد اقتصاد هر دو کشور کاهش خواهد یافت و وضعیت اقتصادهای نوظهور نیز نگران کننده خواهد بود.

البته دولت چین تدبیری برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کرده است. برای مثال پروژه های زیرساختی جدید تعریف شده و نیز سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی پایین آورده شده است. پیش بینی شده امسال اقتصاد چین 6.5 درصد و سال آینده 6.2 درصد رشد خواهد کرد. برای اقتصاد آمریکا نیز پیش بینی شده نرخ رشد به تدریج کاهش می یابد طوری که احتمال بروز رکود در سال ۲۰۲۰ بالای ۷۰ درصد است.

رشد سود شرکت های صنعتی چین ماه گذشته میلادی برای پنجمین ماه پی در پی کاهش یافت زیرا فروش کالا کم شده است. کاهش سود شرکت ها سبب کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و افت نرخ رشد اقتصادی می شود. افزایش سود وام ها، کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز که یک موتور مهم رشد اقتصاد چین است و کاهش سرمایه گذاری در زیرساخت ها برخی از عوامل اصلی کاهش رشد سود شرکت های تولیدی چین هستند البته دولت چین قصد دارد از ابزارهای مختلف برای حفظ رشد اقتصاد در محدوده مورد نظر خود استفاده کند اما درباره آینده ابهام هایی وجود دارد و ابهام دشمن رونق اقتصاد است.

آنچه بیان شد درباره اقتصاد آمریکا نیز صادق است بدین معنا که سود شرکت‌های بورسی این کشور در حال کاهش است زیرا هزینه ها بالا رفته و نیز مصرف کنندگان ترجیح می دهند با احتیاط رفتار کنند. از سوی دیگر در آمریکا نرخ های بهره در حال افزایش است و بدون تردید اگر این بالا رفتن ادامه پیدا کند نرخ رشد کاهش خواهد یافت. مجموعه این عوامل در کنار تحقق نیافتن پیش بینی ها درباره اختلال در عرضه فلزات پایه بر قیمت ها فشار وارد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24