Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بسیاری از سرمایه گذاران از کاهش قیمت سهام در بورس های بزرگ متعجب شده اند اما واقعیت این است که عوامل فشار بر بازارها قدرتمندتر شده اند و نیز ..

بررسی علل سقوط شاخص ها و قیمت ها؛ آسمان تیره تر می شود؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت فلزات پایه، نفت و شاخص های مالی در بورس های بزرگ به ویژه آمریکا کاهش یافتند در مقابل شاخص دلار و قیمت طلا افزایش یافت. هفته قبل بازارها تحت تأثیر نگرانی از افق اقتصاد جهان قرار داشتند و سرمایه گذاران بسیار با احتیاط رفتار کردند. در هفته پیش‌رو انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی، قیمت مواد خام و ارزش ارزهای معتبر بسیار بزرگتر باشد زیرا اخبار مهم از اقتصادهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا منتشر می شود و نیز سرمایه گذاران به اخبار سیاسی از جمله تحولات در اروپا و روابط عربستان با اروپا و آمریکا توجه خواهند کرد. در ادامه به تقویم اقتصاد جهان و چند پیش بینی که از سوی تحلیلگران مطرح شده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه تغییرات مصرف شخصی و درآمد شخصی در آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. این دو شاخص بسیار مهم هستند زیرا بر مبنای آنها می توان وضعیت نرخ تورم را پیش بینی کرد. نرخ تورم بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص بالا بردن نرخ های بهره اثر می گذارد. هفته قبل شاخص دلار رشد کرد و یک عامل فشار بر قیمت مواد خام همین بود. همچنان انتظار می رود در ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا برای چهارمین بار در سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. پیش بینی شده این هفته این شاخص دلار افزایش می یابد و اگر چنین شود قیمت مواد خام کاهش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه نرخ بیکاری در آلمان و نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام می شود. همچنین شاخص اعتماد در بخش‌های خدمات و صنعت، شاخص اعتماد مصرف کنندگان و جو تجاری در این منطقه اعلام می شود. بانک مرکزی اروپا قصد دارد از سال آینده سیاست های حمایتی خود را محدود کند البته شرایط اقتصاد منطقه یورو چندان خوب نیست اما این نگرانی وجود دارد که اگر اقتصاد منطقه یورو دچار مشکل شود بانک مرکزی اروپا که اکنون از تمام ابزارهای حمایتی استفاده می کند راهی برای مقابله با رکود نخواهد داشت. اگر سیاست های حمایتی محدود شود بازارهای مالی دچار مشکل خواهند شد. از پیش اصلاح بازارهای مالی آغاز شده و در سه هفته اخیر در اکثر بورس های بزرگ شاخص ها پایین آمده اند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه شاخص فعالیت های تولیدی و خدماتی در چین در ماه جاری میلادی اعلام می شود. در ماه های اخیر این دو شاخص کاهش یافته اند و علت آن تنش های تجاری بین آمریکا و چین است. پیش بینی شده در ماه های آینده شرایط بدتر خواهد شد و نرخ رشد اقتصادی چین کاهش خواهد یافت. البته دولت و بانک مرکزی چین تدابیری برای حفظ ثبات اقتصادی اتخاذ کردند اما بعید است این تدابیر اثرات مورد نظر را در پی داشته باشد. در واقع پیش بینی شده اقتصاد جهان در فصول آینده دچار ضعف می شود و این به معنای فشار بر قیمت مواد خام از جمله فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه همچنین نرخ بیکاری و تورم در منطقه یورو اعلام می شود و اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. هفته گذشته قیمت نفت حدود ۲ دلار کاهش یافت زیرا عربستان وعده داده بر عرضه نفت خود بیافزاید و نیز نگرانی هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان و رشد کندتر تقاضا برای نفت وجود دارد. هنوز مشخص نیست عرضه نفت ایران چه میزان کاهش خواهد یافت. عوامل متعدد بر قیمت نفت تاثیر می گذارند در نتیجه پیش بینی قیمت ها بسیار دشوار است. دو هفته پیش ذخیره نفت آمریکا افزایش یافت اما ذخیره بنزین این کشور کاهش پیدا کرده و این یک عامل رشد قیمت نفت در پایان هفته بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه شاخص کایکسین از فعالیت های تولید کارخانه چین در ماه جاری میلادی اعلام می شود و بانک مرکزی چین درباره نرخ های بهره تصمیم می گیرد. بعید نیست تدابیر حمایتی جدید از سوی این نهاد اتخاذ شود تا تاثیر منفی تنش های تجاری کاهش یابد. اخیرا ارزش یوان در برابر دلار کاهش یافته و این امر به رشد صادرات چین کمک می کند اما این عامل کافی نیست. روز پنجشنبه همچنین گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل اعلام می شود و نیز شاخص فعالیت های تولیدی در ماه جاری در این کشور مشخص خواهد شد. اقتصاد آمریکا نیز از تنش های تجاری لطمه دیده و انتظار می رود شاخص یاد شده کاهش یافته باشد. اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا به رشد ارزش دلار و کاهش قیمت طلا منجر می شود. پیش بینی شده این هفته نیز قیمت طلا بالا خواهد رفت. در سه هفته اخیر قیمت فلز زرد رشد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت بخش تولید کارخانه ای در منطقه یورو و اقتصادهای مهم عضو آن در ماه جاری میلادی اعلام می شود و نیز وزارت کار آمریکا وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته را اعلام می کند. این گزارش بسیار مهم است زیرا وضعیت کلی اقتصاد و افق نرخ تورم را نشان می دهد و بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24