Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر روند رشد شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام متوقف یا معکوس شده و تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران در باره مجموعه از عوامل منفی ..

ورق بازارها برمی گردد؟ احتمال اصلاح بیشتر هست!

بورس24 : روز گذشته شاخص های مالی در اقتصادهای بزرگ جهان کاهش یافتند و عامل آن، پیش بینی های منفی درباره افق اقتصاد جهان است. به نظر می رسد در ماه های اخیر عوامل رونق بازارها حداکثر تاثیر خود را گذاشته اند و به تدریج این اثر از دست می رود. از پیش هشدارهایی درباره ضعف اقتصاد جهان تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله تنش های تجاری و محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا مطرح شده است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز از ۵۰۰ اقتصاددان نشان می دهد دو عامل یاد شده سبب نگرانی این اقتصاددان ها شده است. در ابتدای سال جاری میلادی تقریبا تمامی اقتصاددان ها معتقد بودند وضعیت اقتصاد جهان خوب باقی خواهد ماند اما در نظرسنجی جدید دیدگاه ها تغییر کرده است. این اقتصاددان ها پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی ۴۴ اقتصاد بزرگ را کاهش داده اند البته نظر آنها درباره نرخ رشد ۲۳ اقتصاد بدون تغییر بوده و تنها پیش بینی نرخ رشد 3 اقتصاد بالا برده شده است.

خطر سیاست های حمایت گرایانه که اعمال تعرفه یک بخش آن است در ماه های اخیر افزایش یافته است. اکنون اقتصاددان ها معتقدند رشد اقتصادی ۷۰ درصد ۴۴ اقتصاد بزرگ به اوج خود رسیده به این معنا که در فصول آینده کاهش خواهد یافت. اقتصاددان ارشد بانک اچ اس بی سی می گوید: "یک تحول در حال حاضر در اقتصاد جهان رخ داده است یعنی اقتصاد آمریکا نرخ رشد بالا دارد در حالی که رشد دیگر اقتصادها یا ثابت مانده یا در حال کاهش است. این شرایط بر اقتصادهای نوظهور تاثیر منفی داشته و خواهد داشت. تنش های تجاری و کاهش برنامه های حمایتی پولی در آمریکا به زیان اقتصاد جهان است."

مشاهده می شود که نگرانی درباره آینده از ریسک‌پذیری سرمایه گذاران در بازارهای مالی کاسته و شاخص ها در حال کاهش هستند. تعداد زیادی از اقتصاددانان معتقدند تنش های تجاری بین آمریکا و چین عامل اصلی رکود اقتصادی بعدی در جهان است البته کاهش شاخص های مالی نیز یک نتیجه محدود شدن سیاست‌های حمایتی است.

اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال اکانامیکس می گوید: "نکته نخست این است که جنگ تجاری هیچ برنده ای ندارد. اگرچه در ابتدا برخی اقتصادها از این جنگ سود می برند اما در نهایت تمامی جهان شرایط بدتری نسبت به قبل خواهد داشت و تاثیرات منفی آن پایدار خواهد بود." ترامپ تاکنون تعرفه های بر کالاهای صادراتی چین اعمال کرده و تهدید کرده در آینده نزدیک در تمامی ۵۶۰ میلیارد دلار کالاهای صادراتی کشور تعرفه اعمال خواهد کرد. چین نیز اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده است.

اقتصاددان ها معتقدند سیاست های آمریکا در قبال چین در سال های آینده تهاجمی تر خواهد شد. از سوی دیگر افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب می شود سال آینده نرخ رشد اقتصاد این کشور کاهش پیدا کند. اقتصاددان ارشد اسکاتیابانک می گوید: "ریسک زیان به خود در آمریکا در حال افزایش است. در حال حاضر تلاش های ترامپ برای کاهش کسری تجاری در معاملات با چین یک ریسک بزرگ برای رونق اقتصاد جهان محسوب می شود زیرا این تلاش ها از طریق اعمال تعرفه علیه کالاهای صادراتی چین در حال انجام است. چین اقدامات مشابه علیه کالاهای صادراتی آمریکا انجام داده است."

با آنکه رشد اقتصاد جهان امسال امیدبخش است و در سطح 3.8 درصد خواهد بود اما اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری رویترز معتقدند سال آینده میلادی این نرخ به 3.6 درصد کاهش خواهد یافت. این رقم نسبت به پیش بینی صندوق بین المللی پول یعنی 3.7 درصد پایین تر است. با آنکه وضعیت ایتالیا و برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ریسک هایی برای اقتصاد اروپا پدید آورده است، نکته مهم این است که بعید است بانک مرکزی اروپا در پایان سال جاری میلادی برنامه خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را تمدید کند و این به معنای کاهش حمایت ها از اقتصاد این منطقه است.

در نظرسنجی رویترز پیش بینی نرخ رشد اکثر اقتصادها از چین تا ترکیه و از آفریقا تا آمریکای لاتین کاهش داده شده است. در ماه های اخیر به طور ناگهانی جریان سرمایه به اقتصادهای نوظهور متوقف شده و این یک خبر بسیار منفی برای این اقتصادهاست. اقتصادهای یاد شده بدهی های عظیم به ارزهای خارجی دارند و نیز رونق اقتصاد آنها به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است.

بدین ترتیب پیش بینی شده در فصول آینده نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش می یابد و در صورت تحقق این پیش بینی، شاهد ضعف در بازار مواد خام و بازارهای مالی خواهیم بود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24