Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت طلا امسال تاکنون بیش از ١٠٠ دلار در هر اونس کاهش یافته و تحقیقات نشان می دهد در سه ماهه چهارم هر سال وضعیت بازار طلا ..

عملکرد سه ماهه طلا چگونه خواهد بود؟ خیلی امیدوار نباشید!

بورس24 : قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۹ درصد کاهش یافته و عوامل مختلف در این کاهش موثر بوده اند. رشد شاخص دلار، کاهش تقاضای فیزیکی برای طلا، رونق بورس های بزرگ و افزایش نرخ های بهره در آمریکا مهمترین این عوامل هستند. برای سرمایه گذاران در بازار طلا این سوال مطرح است که در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی که به تازگی آغاز شده وضعیت بازار فلز زرد به چه شکل خواهد بود؟

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی عوامل موثر بر قیمت ها پرداخت. کارشناسان معتقدند مهمترین عامل، افزایش نرخ های بهره در آمریکاست که سبب رشد ارزش دلار و کاهش جذابیت طلا می‌شود. بانک مرکزی آمریکا امسال تاکنون سه بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در ماه دسامبر نیز این اقدام را انجام دهد.

با آنکه برخی نشانه های ضعف در شاخص های اقتصادی آمریکا نمایان شده اما بانک مرکزی معتقد است اگر نرخ های بهره بالا برده نشود نرخ تورم به سرعت رشد خواهد کرد. وضعیت بازار کار آمریکا در دو سال اخیر خوب بوده و نرخ بیکاری به شدت کاهش یافته است. همچنین سطح دستمزدها در حال افزایش است و با آنکه ترامپ از افزایش نرخ های بهره انتقاد کرده و با آن مخالف است اما پیش بینی می شود بانک مرکزی آمریکا به مسیر خود یعنی افزایش نرخ ها ادامه دهد.

این یک عامل بزرگ فشار بر قیمت طلا است اما حال که سه ماهه چهارم سال آغاز شده این سوال مطرح است که معمولا در سه ماهه پایانی هر سال تغییرات قیمت طلا چگونه است.

از سال 2011 تا 2016 در سه ماهه پایانی هر سال قیمت طلا کاهش یافته است البته سال گذشته قیمت ها ۱۵۰ دلار افزایش یافت. در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ قیمت طلا رشد کرد. در دهه نخست سده حاضر، عوامل مختلف به رشد قیمت فلز زرد کمک کردند. برای مثال نخستین صندوق با پشتوانه طلا یعنی صندوق SPDR در آمریکا در نوامبر سال 2004 تاسیس شد. از سوی دیگر بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تقاضا برای حوزه های امن سرمایه‌گذاری از جمله طلا را بالا برد.

اما در هفت سال اخیر به استثنای سال گذشته میلادی، شرایط متفاوت بود در نتیجه در سه ماهه پایانی هر سال شاهد کاهش قیمت طلا بودیم. برای مثال در سه سال اخیر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بالا برده در نتیجه از جذابیت طلا کاسته شده است بنابراین طبیعی است که قیمت طلا با اوج خود در سال ۲۰۱۱ یعنی ۱۹۰۰ دلار در هر اونس فاصله بسیار زیاد پیدا کرده است.

پیش‌بینی شده بانک مرکزی آمریکا پایان امسال و سال آینده برنامه افزایش نرخ های بهره را ادامه دهد و این به معنای افزایش فشار بر قیمت طلاست. از سوی دیگر عواملی نظیر تنش های تجاری در سه فصل اخیر نتوانسته قیمت طلا را بالا ببرد و احتمالاً در سه ماهه پایانی امسال نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود.

چند روز پیش جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود پس از نشست کمیته سیاستگذاری این نهاد بر لزوم افزایش نرخ های بهره و کاهش سیاست های حمایتی تاکید کرد و در نتیجه سخنان او، قیمت طلا کاهش یافت. اگر ترامپ بر بانک مرکزی آمریکا فشار آورد تا موارد افزایش نرخ های بهره کمتر شود احتمال رشد محدوده قیمت طلا وجود دارد. همچنین در صورتی که رشد بازارهای مالی متوقف شود و شاخص ها اصلاح شوند بخشی از نقدینگی به بازار طلا وارد خواهد شد اما در صورتی که شرایط کنونی ادامه یابد احتمال رشد قیمت فلز زرد در خصوص آینده بسیار کم است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24