Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش عملکرد برخی بازارها مثبت بود و قیمت تعدادی از مواد خام رشد کرد. البته شاخص ها در بعصی بازارهای مالی کاهش یافتند. در هفته پیش رو دو عامل سبب خواهد شد ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ احتمال اصلاح در شاخص ها و قیمت ها

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ کاهش یافتند اما قیمت نفت و برخی فلزات پایه افزایش یافت. همچنین شاخص دلار اندکی بالا رفت و بر همین مبنا فشارهایی بر قیمت مواد خام وارد شده است. روز جمعه آخرین روز معاملاتی ماه جاری میلادی بود و از فردا سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ آغاز می شود. معمولا در سه ماهه پایانی هر سال آرامش بر بازارها حاکم می شود و سرمایه گذاران به جمع‌بندی فعالیت های خود طی ماه های قبل و برنامه ریزی برای سال آینده می پردازد اما امسال به دلایل مختلف از جمله تنش های تجاری، رشد شاخص دلار، افزایش نرخ های بهره در آمریکا، وضعیت نگران کننده اقتصادهای نوظهور و میزان بالای نقدینگی در اقتصاد جهان، شرایط بحرانی و نگران کننده است.

در هفته پیش‌رو بازارهای چین هستند و این عامل سبب آرامش نسبی در بازار فلزات پایه می شود. عملکرد بازار فلزات پایه در ماه جاری که امروز پایان می یابد عموما منفی بوده است. امروز سه گزارش از اقتصاد چین منتشر شد که دو گزارش مربوط به وضعیت تولید کارخانه ای و خدمات بود و نشان داد شاخص فعالیت ها کاهش یافته است و این بدان معناست که رشد فعالیت‌ها کند شده و پیش‌بینی می شود فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

فردا وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص می شود. انتظار می رود شاخص ها کاهش یافته باشند زیرا تنش های تجاری به این بخش لطماتی وارد کرده است. البته شاخص دلار نسبت به قبل در سطوح بالاتر قرار دارد زیرا بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی به حرکت خود ادامه دهد. هفته پیش شاخص دلار رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز رشد کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه شاخص بهای تولیدکننده در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، شاخص وضعیت تجاری در آمریکا در ماه جاری و تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل اعلام می شود. هفته گذشته قیمت نفت افزایش یافت زیرا به زمان آغاز تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا نزدیک می شویم و تاکنون عربستان و روسیه نتوانسته اند تضمین دهند که کاهش عرضه نفت ایران را جبران خواهند کرد. پیش بینی هایی درباره رشد قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه مطرح شده و بعید نیست این پیش‌بینی‌ها تحقق یابد. نشست هفته پیش اوپک و چند تولیدکننده دیگر نفت از جمله روسیه که قرار بود در آن درباره افزایش تولید نفت تصمیم گیری شود بدون نتیجه پایان یافت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر عرضه نفت ایران به بازارهای جهان به میزان قابل ملاحظه کاهش یابد بازار نفت در ماه‌های آینده دچار کسری عرضه خواهد شد. بعید نیست آمریکا برای برخی خریداران نفت ایران معافیت از تحریم در نظر بگیرد زیرا رشد قیمت نفت به افزایش قیمت بنزین در آمریکا منجر می شود و این عامل به زیان ترامپ و حزب جمهوری خواه است. انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا ماه نوامبر یعنی چند هفته دیگر برگزار می شود و اگر قیمت بنزین بالا باقی بماند نامزدهای حزب دموکرات در این انتخابات پیروز خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه وضعیت بخش خدمات در اقتصادهای بزرگ اروپا و آمریکا در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. این بخش نسبت به بخش تولید کارخانه ای وضعیت بهتری دارد اما تنش های تجاری بر این بخش نیز اثر گذاشته است. در این روز همچنین تغییرات خرده فروشی در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. ضعف در برخی شاخص های اقتصادی این منطقه سبب شده بانک مرکزی اروپا برنامه های حمایتی خود را ادامه دهد در نتیجه ارزش یورو تحت فشار است. سیاست های بودجه‌ای دولت جدید ایتالیا نیز یک عامل ضعف ارزش یورو محسوب می‌شود. عملکرد بازارهای مالی اروپا در هفته های اخیر مثبت نبوده و بعید نیست این وضعیت ادامه پیدا کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته قبل مشخص می شود. بازار کار آمریکا شرایط مثبت دارد و یک دلیل تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره همین است. هنگامیکه که وضعیت بازار کار خوب است، سطح دستمزدها، مصرف و قیمت کالاهای مصرفی بالا می رود و برای مهار نرخ تورم ضروریست نرخ های بهره بالا برده شود. این عامل افزایش ارزش دلار را در پی دارد و سبب فشار بر قیمت طلا می شود. هفته پیش قیمت فلز زرد کاهش یافت و احتمالا این هفته نیز چنین خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه چند گزارش از اقتصاد آلمان منتشر می شود اما مهمترین گزارش، گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی است. مثبت بودن این گزارش سبب رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت مواد خام می شود اما بورس حمایت می شود.

اگر آنطور که پیش بینی شده شاخص دلار این هفته رشد کند و نشانه های بیشتری از ضعف در اقتصادهای بزرگ نمایان شود احتمال منفی شدن عملکرد بازارها وجود دارد.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24