Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

داد و ستد حامل‌های انرژی و فرآورده‌ها در بازار فیزیکی بورس انرژی تاکنون برای شهریورماه به بیش از ٨٨۵ میلیارد تومان رسیده که از رکورد تاریخی این بازار در اسفندماه سال گذشته ( ٨٢٩ میلیارد تومان ) هم بالاتر است. این خبری است که مدت‌ها بورس انرژی انتظار آن را می‌کشید. شهریورماه رکورد ٩٠٠ میلیارد تومان را تجربه خواهد کرد ولی باید منتظر ماند و دید که آیا بورس انرژی ١٠٠٠ میلیارد تومان ( در ماه ) را تجربه می‌کند ، یا خیر؟ این داده ، خود دلیل معتبری برای توانمندی‌های بورس انرژی برای موفقیت‌های بزرگ‌تر است...

ثبت رکورد تاریخی بورس انرژی

بورس24 : داد و ستد حامل‌های انرژی و فرآورده‌ها در بازار فیزیکی بورس انرژی تاکنون برای شهریورماه به بیش از 885 میلیارد تومان رسیده که از رکورد تاریخی این بازار در اسفندماه سال گذشته ( 829 میلیارد تومان ) هم بالاتر است. این خبری است که مدت‌ها بورس انرژی انتظار آن را می‌کشید. شهریورماه رکورد 900 میلیارد تومان را تجربه خواهد کرد ولی باید منتظر ماند و دید که آیا بورس انرژی 1000 میلیارد تومان ( در ماه ) را تجربه می‌کند ، یا خیر؟ این داده ، خود دلیل معتبری برای توانمندی‌های بورس انرژی برای موفقیت‌های بزرگ‌تر است.

آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا تاکنون نتایج مثبت ممتدی داشته است که هم تولیدکنندگان بزرگ راضی‌تر شده‌اند و هم خریداران از بازار آزاد هم طعم کاهش قیمت‌ها را چشیده‌اند. این شرایط را باید واقعیت‌های بازار آزاد به شمار آورد که عادلانه‌ترین رفتار را برای همگان به ارمغان می‌آورد. هنوز برای اظهارنظر در خصوص دورنمای بازار زود است اگرچه هفته آینده نیز شاهد تقابل نیروهای مثبت و منفی در حاشیه بازار خواهیم بود و تا زمانی که داده‌های مهم بازار با محوریت حجم عرضه و تقاضا مشخص نشود نمی‌توان اظهارنظر قاطع داشت ولی چیزی که مشخص است این است که بازارها میل پیشین به رشد نرخ را از دست داده‌اند و گویا کابوس دلار دست از سر بازارهای فولاد و پتروشیمی برداشته و واقعیت‌های بنیادین همین بازارهاست که آینده نرخ را تعیین خواهد کرد. به نظر می‌رسد بازارها هنوز هم از پتانسیل کاهش نرخ‌های بیشتری برخوردار بوده و البته چیزی که بیش از پیش ایفای نقش خواهد کرد ، موجودی بالای انبارهایی است که از روزهای آینده جبراً به بازار وارد خواهد شد. این موارد پتانسیل رشد چندانی را برای بازار باقی نمی‌گذارد.

هم‌اکنون بازارهای فولاد و پتروشیمی در یک فاز ابهام قرار دارند و تا زمانی که این شرایط به پایان راه نزدیک نشده و واقعیت‌های عرضه و تقاضا مشخص نشود و همچنین ذهنیت‌های نوسان نرخ از بازار رخت بر نبندد نمی‌توان به آینده بازارها توجه داشت ، ولی پتانسیل رشد نرخ به شدت محدود شده است.

یک روز 100 میلیاردی دیگر در بورس انرژی / جابجایی رکورد تاریخی

تاکنون شهریورماه شاهد داد و ستد 885 میلیارد تومان از انواع حامل‌های انرژی بود که همین رقم با این وجود که شهریورماه به پایان نرسیده رکورد تاریخی بازار فیزیکی بورس انرژی را جابجا کرد. این داده به این معناست که بخش مهمی از امیدواری‌ها به بورس انرژی محقق شده و می‌تواند گام‌های بزرگ‌تری را در مسیر توسعه خود بردارد. این خبری بود که ماه‌ها منتظر آن بودیم اگرچه برای دو روز باقی‌مانده تا پایان شهریورماه این رکورد باز هم تقویت خواهد شد و شاید رکورد 900 میلیارد تومانی را هم در هم بشکند.

امروز هم بازار فیزیکی بورس انرژی شاهد داد و ستد 116 میلیارد تومان فرآورده‌ها باشد تا دومین روز بیش از 100 میلیارد تومانی در دو هفته اخیر به ثبت برسد. این معاملات نشان داد که بورس انرژی به جد در فاز پوست‌اندازی قرار داشته و می‌تواند خود را برای رکوردهایی بزرگ‌تر هم آماده کند. فردا هم عرضه‌های جذابی در بازار فیزیکی به ثبت می‌رسد اگرچه می‌توان فردا را مهمترین روز هفته جاری تا پایان شهریورماه به شمار آورد که می‌تواند بخش مهمی از حجم معاملات را به خود اختصاص دهد.

امروز کالاهای حلال 400، 402، 410 و 503 پالایش نفت اصفهان، آیزوفید پالایش نفت شیراز، سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی و هیدروکربن سنگین شرکت معماران تجارت آقتاب در رینگ بین‌الملل عرضه شدند. طی معاملات امروز 27،666 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 1،161 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی مورد معامله قرار گرفتند. امروز شاهد نخستین معامله هیدروکربن سنگین حاصل از بلندینگ شرکت معماران تجارت آفتاب در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بودیم. به گزارش بورس انرژی؛ فردا کالاهای گاز بوتان، پروپان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، برش سنگین، پنتان و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس، متانول پتروشیمی شیراز، ریفورمیت پتروشیمی بوعلی، برش سنگین پتروشیمی شازند، برش سنگین پتروشیمی جم، سی اس او پالایش نفت شازند، آیزوریسایکل تهران، آیزوفید و حلال 404 پالایش نفت شیراز و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. فردا شاهد عرضه بیش از 2،300 تن برش سنگین توسط چهار شرکت پتروشیمی تبریز، بندر امام، جم و شازند در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران خواهیم بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

هیدروکربن سنگین حاصل از بلندینگ کد MT107 معماران تجارت آفتاب در رینگ بین الملل با کد استاندارد 762470525

20000

تن

40000

60000

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

2000

مترمکعب

18887

18887

ریال

پنتان پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

0

تن

-

49500

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

0

تن

-

23321

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

0

تن

-

14620

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

0

تن

-

17907

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

59645.33

22539

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

0

تن

-

17907

ریال

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1008000

لیتر

48580.45

23547

ریال

آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

3000

تن

32715.09

22281

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

2004000

لیتر

58199.17

22229

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

58539.52

22332

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

10000

کیلو وات در هر ساعت

473

473

ریال

بازار فولاد نیز چیزی شبیه به بازار پلیمرهاست یعنی شاهد تداوم افت قیمت‌ها هستیم ولی فولاد حمایت‌های بیشتری از بازار پلیمرها دارد و یکی از مهمترین این حمایت‌ها را می‌توان معاملات در بورس کالا دانست که در نرخ‌های بالایی مورد معامله قرار می‌گیرد. این فرآیند اگرچه در نگاه اول پتانسیل افت بهای فولاد را محدود می‌سازد ولی در کنار آن شاهد هستیم که بازار میل به خرید چندانی از بورس کالا نداشته و سخت‌گیری‌های دولت در مسیر رشد عرضه‌ها در نهایت نرخ‌های فعلی را به شدت می‌شکند. بازار کشش قیمت‌های بالاتر از این ارقام را ندارد ولی دورنمای بازار را باید در روزهای آینده با صراحت بیشتری رصد کرد.

بازار پلیمرها امروز هم کاهشی شود تا سناریوی افت قیمت این بازار واقعاً آغاز شود. این سومین روزی است که شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار پلیمرها هستیم و به احتمال قوی این روند باز هم ادامه داشته و حتی شتاب بیشتری را تجربه کند. هفته آینده نیز اگرچه بازار ابهام دارد ولی پتانسیل افت قیمت‌های آن‌ بزرگ‌تر از توانمندی های رشد نرخ است بنابراین باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم تا شاید حباب شکل گرفته با افزایش قیمت دلار را خنثی کند.

تغییرات برای بازار پلیمرها مثبت است

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغ برداشتن سقف رقابت در بورس کالا تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده و این تصمیم سیاست مثبتی است و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار کمتر شود.

به گزارش نیپنا ، رضا محتشمی‌پور رییس دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی امروز دوشنبه (26 شهریور ماه) در نشستی خبری درباره مصوبه ابلاغ شده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد برداشته شدن محدودیت سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: به دلیل نوع سیاست گذاری ارزی با هجوم تقاضا در بورس مواجه شدیم و بخش بزرگی از محصولات پتروشیمی با بحران قیمت مواجه شدند بر همین اساس مدیریت سهمیه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا واگذار شده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجازه دارد که سهمیه را تنظیم و کنترل کند. البته شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دلیل فقدان ابزارهای کنترلی مورد نیاز در سطح کشور تمایلی برای ورود به حوزه سهمیه بندی ندارد در دوهفته نخست بعد از اجرا فشار زیادی را شاهد بودیم.

وی در مورد مصوبه ستاد تنظیم بازار گفت: با هدف مدیریت بحران تقاضا، ستاد تنظیم بازار مصوبه ای را ابلاغ کرده که بخش مهم مصوبه این است که به جای استفاده از سامانه بهین یاب برای تخصیص سهام متقاضیان از عملکرد سال گذشته استفاده می شود البته سایت بهین یاب حذف نمی شود بلکه مکانیزم تخصیص سهمیه عوض شده و از اول شهریور عملیاتی شده است و سهمیه به بورس اعلام شد.

رییس دفترصنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: بخش مهم دیگر این مصوبه تامین نیاز برخی صنایع حساس عمدتا غذایی مانند آب، آرد، قند و شکر، شوینده، دارویی و لبنیات و نوشابه است و قرار شد که از طریق انجمن های تخصصی و و همچنین کنترل عملکرد سال گذشته فهرستی مجزا تشکیل شود.

محتشمی‌پور در مورد سختی های اجرای مصوبات گفت: اصلاح سهمیه با توجه به شرایط سال گذشته و ابلاغیه برداشتن سقف رقابت در بورس تبعات اجرایی بزرگی را فراهم کرده است اما به نظر من این تصمیم برای کنترل درست بوده و سیاست مثبتی است و با وجود نگرانی افزایش قیمت اجرای این مصوبات منجر به عقب نشینی شدید تقاضای دلالی در بورس شده و پیش بینی می کنیم که التهاب بازار نیز کمتر شود.

محتشمی‌پور در جواب خبرنگاران در مورد دلایل کمبودpvcگفت: بعد از آتش سوزی پتروشیمی آبادان که تولید کنندهPVCبود پتروشیمی غدیر نیز برای جلوگیری از مواجه با آتش سوزی تولید را متوقف کرده و اقدامات ایمنی انجام داد این در حالی بود کهpvcپتروشیمی بندر امام وارد تولید پی وی سی دوره پزشکی شد و بصورت عملی سه واحد تولید کننده از تولید متوقف شدند و بعد از سر گیری تولید کمبود مرتفع شد.

وی خاطرنشان کرد : تمام مصوبات توسط یک مرجع اعلام شده است و تغییر در تصمیمات ناشی از بازخورد بازار بوده و تغییرات برای بازار مثبت است. دستورالعمل ما این است که برای یکماه آینده و قیمت منطقی تعدیل خواهد شد و امکان توقف این رویه وجود دارد و فرصت داریم که در این مسیر اقدام کنیم با وجود افزایش قیمت ارز و افزایش عرضه در بورس با افزایش تقاضای داخل برای محصولات پتروشیمی و همچنین افزایش تقاضا برای صادرات مواجه بودیم که در حال پیگیری است.

رییس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی در مورد واردات محصولات پتروشیمی که در داخل تولید می‌شوند و مجوز صادرات گفت: واردات محصولاتی که تولید داخل دارند برای واردکنندگان صرف اقتصادی ندارد و تا زمانی که نیاز داخل تامین نشود مجوز صادرات داده نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد که ماموریت دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی پیگیری مسائل توسعه صنایع فعال پتروشیمی و توسعه زنجیره و پرداختن به مشکلات زنجیره است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24