Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته پیش قیمت برخی فلزات پایه، نفت و طلا افزایش یافت و یک دلیل آن کاهش شاخص دلار بود. حال سوال مهم این است که آیا رشد قیمت ها و شاخص ها ..

سرمایه گذاران نگرانند؛ امکان تداوم رونق بازارها وجود دارد؟

بورس24 : هفته گذشته قیمت نفت و برخی فلزات پایه افزایش یافت البته نوسان قیمت ها اندک بود. در بازار فلزات گرانبها، قیمت ها اندکی رشد کرد و شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ افزایش یافتند. سرمایه گذاران درباره افزایش تنش های تجاری بین چین و آمریکا نگران هستند و نیز نشانه هایی از ضعف در شاخص های اقتصادی چین، منطقه یورو و آمریکا مشاهده شده است. در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و محتوای گزارش ها در کنار اخبار سیاسی و تجاری بر بازارهای گوناگون تاثیر خواهند داشت. در ادامه به تقویم اقتصادی جهان در روزهای آینده و نیز چند پیش بینی اشاره می کنیم.

فردا نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی و شاخص تولید کارخانه ای امپایر استیت نیویورک در ماه جاری اعلام می شود. بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود تغییری در نرخ های بهره ایجاد نکرد. این درحالیستکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد هفته آینده در نشست خود نرخ های بهره را برای سومین بار در سال جاری میلادی بالا ببرد. البته هفته پیش شاخص دلار کاهش یافت زیرا برخی داده ها از اقتصاد آمریکا منفی بود اما شاخص دلار امسال رشد کرده و این یک عامل فشار بر قیمت مواد خام است. تحلیلگران معتقدند در چند ماه آینده احتمال افزایش قابل ملاحظه شاخص دلار کم است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه روزی آرام خواهد بود زیرا گزارش های متعدد در اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود. در هفته های اخیر شاخص های مالی در بورس های اروپایی و آمریکا رشد قابل ملاحظه نداشته اند زیرا سرمایه گذاران درباره موضوعات مختلف به ویژه تنش های تجاری بین چین و آمریکا و نیز ضعف در اقتصادهای نوظهور نگران هستند. برخی اقتصاددان ها معتقدند رشد شاخص ها ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا عوامل رونق تاثیر خود را از پیش گذاشته اند و از این پس بر میزان ریسک ها افزوده خواهد شد در نتیجه احتمال کاهش شاخص ها وجود دارد. همچنین تاثیر افزایش نرخ های بهره بر دلار کمتر خواهد شد. اگر شاخص دلار کاهش یابد رونق بورس آمریکا ادامه پیدا می کند و قیمت برخی مواد خام افزایش خواهد یافت البته تغییرات ارزش دلار تنها یکی از عوامل موثر بر بازارهاست.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد انگلستان منتشر می شود و در آمریکا وضعیت بخش مسکن در ماه گذشته میلادی اعلام خواهد شد. اخیرا ضعف هایی در این بخش از اقتصاد آمریکا مشاهده شده و یک دلیل کاهش ارزش دلار همین است. برخی کارشناسان معتقدند در ماه های آینده نشانه های بیشتری از ضعف در شاخص های اقتصادی آمریکا نمایان می شود. روز چهارشنبه همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. در هفته های گذشته کاهش این ذخیره به رشد قیمت نفت کمک کرده است البته پیش بینی آینده بازار این ماده خام آسان نیست زیرا ابهام هایی درباره عوامل موثر بر قیمت ها وجود دارد. تغییرات شاخص دلار، میزان کاهش عرضه از سوی ایران و ونزوئلا، میزان رشد عرضه از سوی عربستان و روسیه و تغییرات ذخیره نفت آمریکا برخی عوامل مهم هستند که بر قیمت ها اثر می گذارند. دیدگاهی متفاوت درباره آینده بازار نفت ارائه شده است. برخی معتقدند قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می رسد و برخی معتقدند عرضه کافی است و احتمال رشد کمتر از انتظار تقاضا سبب می شود فشارهایی بر قیمت ها وارد شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته و شاخص اعتماد مصرف کنندگان در این کشور در ماه جاری میلادی اعلام می شود. در هفته های اخیر انتشار برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا شده اما بالا رفتن نرخ های بهره در آمریکا از افزایش قابل ملاحظه قیمت فلز زرد جلوگیری کرده است. در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده قیمت طلا افزایش خواهد یافت اما بعید است رشد آن قابل ملاحظه باشد قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۱۲۰ دلار کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه روزی مهم است زیرا وضعیت بخش خدمات و تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود. در ماه های اخیر شاخص این فعالیت ها پایین آمده بدین معنا که رشد فعالیت‌ها کند شده است بعید نیست این روند ادامه یابد و به همین دلیل بانک مرکزی اروپا برنامه‌های حمایتی خود را بدون تغییر حفظ کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24