Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : نوسان قیمت دلار و سکه در بازار آزاد محدود شده و همین سیگنال تاکنون به کاهش نرخ در بازارهای فولاد و پلیمرها کمک کرده است. این وضعیت به معنی آن است که دیگر سیگنالی هیجانی به بازار تزریق نشده و از طرف دیگر منتظر افزایش عرضه‌ها در بورس کالا خواهیم بود. سخت‌گیری‌های صادراتی نیز کار خود را کرده و دیگر جذابیت صادرات به کشور عراق و یا افغانستان همچون گذشته وجود ندارد ، بنابراین سیگنال‌های کاهشی می‌تواند باز هم ادامه یابد. بازار پلیمرها نیز امروز کاهشی بود که این سیگنال هم نشان می‌دهد که این بازار مواد اولیه هم به آزادسازی قیمت‌ها روی‌خوش نشان داده و گویا با کاهش قیمت‌ها به استقبال بازار رفته است. این وضعیت را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا دورنمای قیمت‌ها را جذاب‌تر نشان داده و با توجه به عدم داد و ستد گسترده و وجود تقاضای مازاد از هفته قبل ، می‌توان به افزایش عرضه‌ها خوش بین بود. دورنمای بازار را البته باید در هفته آینده رصد کرد زیرا هفته جاری اغلب بازارها نیمه تعطیل هستند. این وضعیت کلی نشان از آغاز یک دوره آرامش جدید در بازارها دارد.

بازار فولاد با آزادشدن قیمت‌ها کاهشی شد

بورس24 : نوسان قیمت دلار و سکه در بازار آزاد محدود شده و همین سیگنال تاکنون به کاهش نرخ در بازارهای فولاد و پلیمرها کمک کرده است. این وضعیت به معنی آن است که دیگر سیگنالی هیجانی به بازار تزریق نشده و از طرف دیگر منتظر افزایش عرضه‌ها در بورس کالا خواهیم بود. سخت‌گیری‌های صادراتی نیز کار خود را کرده و دیگر جذابیت صادرات به کشور عراق و یا افغانستان همچون گذشته وجود ندارد ، بنابراین سیگنال‌های کاهشی می‌تواند باز هم ادامه یابد.

بازار پلیمرها نیز امروز کاهشی بود که این سیگنال هم نشان می‌دهد که این بازار مواد اولیه هم به آزادسازی قیمت‌ها روی‌خوش نشان داده و گویا با کاهش قیمت‌ها به استقبال بازار رفته است. این وضعیت را باید بسیار مهم ارزیابی کرد زیرا دورنمای قیمت‌ها را جذاب‌تر نشان داده و با توجه به عدم داد و ستد گسترده و وجود تقاضای مازاد از هفته قبل ، می‌توان به افزایش عرضه‌ها خوش بین بود. دورنمای بازار را البته باید در هفته آینده رصد کرد زیرا هفته جاری اغلب بازارها نیمه تعطیل هستند. این وضعیت کلی نشان از آغاز یک دوره آرامش جدید در بازارها دارد.

آزادسازی نرخ فولاد با رشد قیمت‌هایی کمتر از انتظار

امروز عرضه محصولات فولادی با رشد قیمتی کمتر از حد انتظار روبه‌رو شد یعنی بازار فولاد آن‌گونه که باید و شاید با رشد نرخ همراه نشد و تنها نزدیک به 30 درصد متوسط افزایش قیمت‌ها بود. این شرایط به آن معنی است که بازار آزاد فولاد احتمالاً با تداوم افت قیمت‌ها همراه می‌شود و دیگر دلیلی برای التهاب بی‌دلیل در این بازار باقی نخواهد ماند. این وضعیت کلی نشان می‌دهد که بازار فولاد فاصله‌ای با ثبات قیمتی ندارد.

به گزارش ویکی پلاست، امروز بهای میلگرد در بازار آزاد 50 تومان کاهش یافت که دومین روز کاهشی قیمت‌ها از زمان اعلام آزادسازی نرخ در بورس کالاست. این بدان معناست که بازار توجه چندانی به بحث آزادسازی نرخ نداشته و با کاهش قیمت در بازار آزاد و احتمال رشد نرخ در بورس کالا، بازار به شدت به سمت ثبات قیمتی حرکت می کند ولی خروجی آن تاکنون برای بازار آزاد افت نرخ بوده است.

در معاملات بورس کالا شاهد بودیم که اغلب عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت اگرچه بیشترین رشد نرخ برای شمش با 43 درصد رشد و کمترین آن برای ورق گرم با 20 درصد افزایش بوده است. این مطلب بدان معناست که متوسط رشد قیمت‌ها در بورس کالا برای مصنوعات فولادی کمتر نزدیک به 30 درصد بوده است و اوج رشد قیمت‌ها 39 درصد بود.

این داده نشان می‌دهد که بازار فولاد با فرض فاصله قیمتی بین بورس و بازار با عدم رشد افسارگسخته نرخ از باز شدن سقف مجاز قیمت‌ها استقبال کرد. این شرایط احتمال تداوم کاهش نرخ در بازار آزاد را تقویت می کند.

گفتنی است سقف مجاز رشد قیمت فولادی ها قبلا 15 درصد بود که این رشد امروز به 30 درصد رسید. در صورتی که همین شرایط برای بازار پلیمرها به ثبت برسد شرایط ایده‌آل خواهد بود. به صورت دقیق‌تر این مدلی که احتمال وقوع آن در صورت عرضه های بالای 75 هزار تن هفتگی پلیمرها برای بورس محصولات پتروشیمی هم دور از انتظار نیست یعنی قیمت‌های ثبت شده در بازار پلیمرها کاهش خواهد یافت.

بازار فیزیکی بورس انرژی امروز نزدیک به 20 میلیارد تومان ارزش معاملات معاملات داشت که برای روز شنبه عدد قابل قبولی به شمار می آید اگرچه هنوز برای تقویت حجم معاملات شهریورماه زمان باقی است. امروز کالاهای آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی عرضه شدند. طی معاملات امروز 3،000 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 198 میلیارد و 732 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی مورد معامله قرار گرفتند.

به گزارش بورس انرژی؛ فردا کالاهای حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه، حلال 404 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و آیزوفید پالایش نفت تهران، حلال 404 پالایش نفت شیراز، سی او پالایش نفت آبادان و پلاتفرمیت پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل عرضه خواهند شد. فردا شاهد اولین عرضه آیزوفید پالایش نفت تهران در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران خواهیم بود.

امروز در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سمپنا 971"، تعداد 000،20 قرارداد به ارزش بیش از 64 میلیارد و 392 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

لازم به ذکر است، در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 50 هزار کیلووات کالای برق توسط نیروگاه‌‌های طوس، ارومیه و علی‌آباد گلستان عرضه گردید که 34 هزار و 500 کیلووات از این حجم به ارزش 8 میلیارد و 331 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. شایان ذکر است امروز نخستین عرضه و معامله کالای برق نیروگاه علی‌آباد گلستان در این بازار صورت پذیرفت.

امروز بازار برق بورس انرژی ایران نیز شاهد معامله بیش از 1000 قرارداد معادل 24000 کیلووات ساعت به ارزش 11 میلیون و 760 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بار پایه روزانه شهریور ماه با قیمت 490 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی برق نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/07/21، 97/07/22و 97/07/23 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 97/08/19گشایش یافتند. همچنین در بازار عمده فروشی برق نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/06/28 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آن ها آغاز گردید.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

180

مترمکعب

466.17

466.17

دلار (بانک مرکزی)

برق شرکت تدبیر سازان سرآمد-نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه

16000

کیلو وات در هر ساعت

440

440

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

2400000

لیتر

58904.175

22229

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1000

تن

53837.82

26534

ریال

برق شرکت نیروی آذرخش-نیروگاه علی آباد گلستان

8500

کیلو وات در هر ساعت

415

420

ریال

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

10000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

سقوط آزاد تقاضا در بورس کالا با واقعی‌شدن قیمت‌ها

معاملات امروز بورس کالا نشان می‌دهد که با آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران قیمت‌های کشف شده در بورس به قیمت‌های بازار نزدیک شده است.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته، پس از سه ماه انتظارِفعالان صنایع و کارشناسان اقتصادی، سرانجام وزارت صنعت مصوبه آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران را ابلاغ کرد تا قیمت‌های کشف شده در بورس کالا به نرخ‌های واقعی نزدیک شده و از تب تقاضا برای خرید محصول ارزان قیمت کاسته شود. در این بین برخی افراد که مخالف واقعی شدن قیمت‌ها به نفع خود و بهره‌برداری از نرخ‌های ارزان و اجباری هستند، سعی کردند با تخریب مصوبه کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت مدام از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رقابت شدید گروه فولادی‌ها با تصمیم جدید وزارت صمت سخن بگویند. اما امروز و در نخستین جلسه معاملاتی محصولات فولادی در بورس کالا مشاهده می‌کنیم که منطق اقتصادی همواره به وجود آورنده تعادل در اقتصاد بوده و است.

بررسی معاملات امروز به وضوح نشان می‌دهد که قیمت‌های کشف شده در بورس کالا به قیمت‌های بازار نزدیک شد و با نزدیک شدن نرخ‌های عرضه شده در بورس کالا و واقعی شدن قیمت‌ها، امکان سوء استفاده از بین رفته است. همچنین با وجود آزادسازی سقف رقابت، قیمت‌های امروز بورس کالا باز هم به کف بازار نرسید و پایین‌تر از آن معامله شد و این امر نوید تعادل هر چه بیشتر قیمت‌های فولاد در روزهای آینده را می‌دهد.

نگاهی به تابلوی معاملات

بررسی جدول معاملات امروز بورس کالا در گروه فولادی‌ها بیانگر رقابت منطقی و متعادل مصرف کنندگان در قبال عرضه‌ها است. همچنین نکته قابل توجه، سقوط حجم تقاضا برای خرید محصولات است که همه این موارد اثرات مطلوب اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار فولاد را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار معاملات، امروز سبد میلگرد ۱۲ تا ۳۲-A۳ ذوب آهن اصفهان با قیمت پایه ۲۷۰۹۵ ریال به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که در پایان با قیمت میانگین پایانی ۳۶۹۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم معادل ۳۶ درصد رقابت معامله شد. تیرآهن این فولادساز نیز از ۳۰۵۳۵ به ۳۶۸۰۳ ریال رسید که ۲۱ درصد رقابت داشت.

ورق گرم B فولاد مبارکه نیز از قیمت پایه ۲۸۳۲۶ به میانگین قیمت پایانی ۳۵۷۸۹ رسید تا با وجود آزادسازی سقف رقابت تنها ۲۶ درصد افزایش یابد. ورق گرم C فولاد مبارکه نیز از ۲۸۱۹۵ به ۳۳۸۰۵ ریال به ازای هر کیلوگرم رسید که حدود ۲۰ درصد رشد یافته است. شمش بلوم فولاد خوزستان نیز از قیمت پایه ۲۳۹۳۷ ریال به ۳۴۳۰۲ ریال رسید که این محصول نیز معادل ۴۳ درصد رقابت داشته است.

بر اساس معاملات امروز بورس کالا، سبد میلگرد مخلوط پرشین فولاد آریا از ۲۷۰۹۵ به ۳۵۲۲۱ ریال رسید که ۳۰ درصد رشد داشت و سبد میلگرد مخلوط مجتمع فولاد خراسان هم از ۲۷۰۹۵ به ۳۷۲۸۲ ریال رسید و ۳۸ درصد رقابت داشت.

با همه این تفاسیر، ادعای آن دسته از مخالفان واقعی شدن قیمت‌ها به بهانه حمایت از تولید که مدام از رشد افسار گسیخته قیمت فولاد با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت سخن می‌گفتند، تنها در نخستین روز معاملاتی باطل شد و نه تنها امروز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد فولاد نیستیم، بلکه اخبار از کاهش قیمت‌ها و ادامه این روند حکایت دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24