Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در چند هفته آینده میزان کاهش عرضه نفت ایران تحت تاثیر تحریم های آمریکا و چند عامل دیگر بر قیمت ها تاثیر می گذارند. اوپک و آژانس بین المللی انرژی در گزارش های جدید خود ..

دیدگاه دو نهاد بین المللی درباره وضعیت کنونی و آتی بازار نفت

بورس24 : قیمت نفت در روزهای اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و به نزدیکی بالاترین میزان در چهار سال اخیر رسیده است اما اوپک در گزارش ماهانه خود بیش از آنکه نسبت به کاهش عرضه ابراز نگرانی کند درباره کاهش تقاضا هشدار داده است.

این سازمان ۱۵ عضوی در گزارش خود آورده است، داده های اولیه نشان می دهد در ماه گذشته میلادی رشد عرضه نفت در جهان روزانه ۴۹۰ هزار بشکه بوده و میزان تولید به 98.1 میلیون بشکه در روز رسیده است. از دید این سازمان، عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک امسال ۲ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد سال آینده رشد عرضه از سوی این کشورها 2.15 میلیون بشکه خواهد بود.

بنا به اعلام منابع غیر اوپک، تولید نفت این سازمان ماه گذشته به طور متوسط روزانه 32.56 میلیون بشکه بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۲۷۸ هزار بشکه بالاتر است. رشد تولید عمدتاً در عراق، لیبی و نیجریه مشاهده شده و در ایران ونزوئلا میزان تولید کاهش یافته است. در ماه نوامبر یعنی چند هفته دیگر، تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی ایران آغاز می شود و پیش بینی شده این تحریم ها عرضه نفت این کشور را به شدت کاهش خواهد داد. در ونزوئلا بحران اقتصادی و سیاسی از تولید نفت کاسته است و انتظار می رود برای مدتی وضعیت به همین شکل باشد.

از ماه مه تولید نفت عربستان افزایش یافته است. تولید نفت روسیه و امارات نیز بیشتر شده و هدف این اقدام، جبران کاهش عرضه نفت ایران و دیگر کشورهاست اما برخی کارشناسان معتقدند اگر میزان کاهش عرضه زیاد باشد افزایش تولید در سه کشور یاد شده نمی تواند آن را جبران کند. افزایش تولید نفت از سوی دو کشور عضو اوپک و روسیه در حالی رخ داده که از ابتدای سال ۲۰۱۷ اوپک و چند کشور غیر عضو این سازمان از جمله روسیه عرضه نفت خود را کاهش دادند تا از قیمت ها حمایت شود. این توافق موثر بوده و سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها شده است البته روسیه معتقد است افزایش قیمت ها در نهایت زیان اقتصاد جهان است زیرا از نرخ رشد می کاهد.

با آن که بنا به گزارش جدید اوپک، عرضه نفت به بازارهای جهان کاهش نیافته ممکن است رشد تقاضا کمتر از پیش‌بینی‌های قبل باشد. اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال جاری و سال آینده میلادی را کاهش داده و اعلام کرده این دو به ترتیب 1.62 میلیون بشکه و 1.41 میلیون بشکه خواهد بود. وضعیت نگران کننده اقتصاد در برخی کشورهای آمریکای لاتین و خاورمیانه در سه ماهه دوم امسال که تا سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد دلیل کاهش رقم پیش بینی برای رشد تقاضای نفت است. امسال و سال آینده تقاضای جهانی برای نفت به ترتیب 98.82 میلیون بشکه و 100.23 میلیون بشکه خواهد بود.

دیدگاه آژانس بین المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود آورده است، تولید جهانی نفت در ماه گذشته میلادی به رقم بی‌سابقه ۱۰۰ میلیون بشکه در روز رسید. افزایش تولید اوپک توانست کاهش فصلی تولید نفت در کشورهای غیر عضو این سازمان را جبران کند. البته ماه گذشته تولید نفت این کشورها نیز در مقیاس سالانه رشد کرد. ماه گذشته با آن که تولید نفت ایران و ونزوئلا کاهش یافت اما تولید نفت اوپک به رقم 32.63 میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان در 9 ماه اخیر بود. به باور کارشناسان آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک امسال و سال 2019 به ترتیب 2 میلیون و 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. رشد تقاضای جهان برای نفت امسال و سال آینده 1.4 میلیون و 1.5 میلیون بشکه خواهد بود. ضعف تقاضا در اروپا، آسیا و کشورهای نوظهور و نیز رشد قیمت بنزین در آمریکا سبب رشد محدود تقاضا می شود.

فضای کلی حاکم بر بازار نفت مثبت است بدین معنا که پیش بینی می شود در ماه های آینده از عرضه کاسته شود. میزان مازاد ظرفیت تولید در بین کشورهای عضو اوپک زیاد نیست و اگر تقاضا رشد قابل ملاحظه داشته باشد بازار با کسری عرضه مواجه خواهد شد.

در چند هفته آینده یعنی تا 4 نوامبر که تحریم های آمریکا علیه بخش انرژی ایران آغاز می شود بسیاری از ابهام های کنونی از میان خواهد رفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24