Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بازار معاملات مسکن در تهران از اواخر پاییز سال گذشته وارد رونق شد و معاملات در ماه های پایانی سال ٩۶ بیش از ٢۵ درصد افزایش پیدا کرد. در سایر شهرهای کشور نیز اگر چه رونق معاملات مسکن با تاخیر یک فصلی نسبت به تهران، از رکود بطور کامل خارج شد اما در بهار امسال میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در آنها بیش از ١٠ درصد افزایش یافت. مشاوران املاک در تشریح رونق معاملات به وام خرید مسکن اشاره می کنند که سبب شد از سال گذشته تا کنون میل به خرید آپارتمان در شهرهای مختلف افزایش پیدا کند.

معاملات مسکن با چه ابزاری رونق گرفت؟

بورس24 : بازار معاملات مسکن در تهران از اواخر پاییز سال گذشته وارد رونق شد و معاملات در ماه های پایانی سال 96 بیش از 25 درصد افزایش پیدا کرد. در سایر شهرهای کشور نیز اگر چه رونق معاملات مسکن با تاخیر یک فصلی نسبت به تهران، از رکود به طور کامل خارج شد اما در بهار امسال میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در آن ها بیش از 10 درصد افزایش یافت.

مشاوران املاک در تشریح رونق معاملات به وام خرید مسکن اشاره می کنند که سبب شد از سال گذشته تاکنون میل به خرید آپارتمان در شهرهای مختلف افزایش پیدا کند.

در 5 ماهه اول امسال 90 هزار متقاضی خرید مسکن در شهرهای مختلف کشور توانستند با وام های اوراق و یکم، صاحب خانه شوند. این آمار بدان معنا است که در هر ماه بیش از 10 هزار خریدار مسکن از وام بانکی استفاده کرده اند. مقایسه آمار استفاده از وام خرید مسکن در شهرهای کشور با کل معاملات مسکن کشوری در هر ماه از یک واقعیت مثبت در بازار ملک پرده بر می دارد و آن درصد پوشش بانکی خریداران مسکن است.

در 5 ماهه اول امسال به طور متوسط ماهانه 35 هزار معامله خرید خانه در هر ماه در شهرهای کشور انجام شده است که با احتساب پرداخت بیش از 10 هزار فقره وام خرید مسکن در هر ماه مشخص می شود از هر سه خریدار مسکن در کشور، یک نفر در سال جاری موفق شده از تسهیلات بانکی خرید مسکن استفاده کند.

در سال های 95 و 96، از هر 4 تا 5 نفر، یک نفر می توانست از تسهیلات بانکی استفاده کند. آن زمان حجم معاملات خرید مسکن کمتر از میزان فعلی بود اما کمبود در تعداد تسهیلات بانکی و نبود تنوع تسهیلات به لحاظ وام اوراق و وام یکم باعث شده بود میزان پوشش بانکی تقاضای خرید مسکن کمتر از زمان حال باشد.

تعداد تسهیلاتی که در 5 ماه اول امسال برای خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شد 70 درصد نسبت به 5 ماه اول پارسال افزایش پیدا کرده است.

مقایسه قدرت خرید وام های مسکن در سال جاری نسبت به 5 سال پیش حکایت از آن دارد که قدرت خرید وام ها از زیر 10 درصد به بالای 40 درصد رسیده است.

سقف وام بدون سپرده خرید مسکن (وام اوراق) در فاصله سال های 92 تا 97، 6 برابر شده و از 20 میلیون به 120 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. سقف وام خرید مسکن برای خانه اولی ها نیز 8 برابر شده و از 20 میلیون تومان به 160 میلیون تومان تبدیل شده است.

در طول سال های 85 تا 92، ارزش ریالی وام خرید مسکن افزایش پیدا نکرد و در سطح 20 میلیون تومان ثابت مانده بود در حالی که متوسط قیمت مسکن در این فاصله، حداقل دو برابر شد.

در سال جاری دو گروه از خریداران مسکن در اولویت پوشش تسهیلات هستند. گروه اول خانه اولی ها و گروم دوم نیز خریداران واحدهای نوساز در بافت فرسوده به حساب می آیند.

طی دو سال اخیر تا کنون بیش از 80 هزار خانه اولی در شهرهای سراسر کشور توانستند با استفاده از وام یکم صاحب خانه شوند.

در ماه های گذشته از سال 96 ماهانه بیش از 3 هزار خانه اولی با دریافت وام از صندوق پس انداز مسکن یکم، اقدام به خرید خانه (آپارتمان) می کند.

بیش از 200 هزار نفر در حال حاضر در صندوق پس انداز مسکن یکم، افتتاح حساب کرده و سپرده گذاری کرده اند که متوسط مبلغ سپرده هر کدام از آنها 21 میلیون تومان است. با این میزان سپرده، هر خانه اولی بطور متوسط بعد از 18 ماه می تواند به وام مدنظر خود دسترسی پیدا کند.

همچنین یک سوم از کسانی که با وام یکم اقدام به خرید مسکن می کنند، زوجینی هستند که با وام زوجین این کار را انجام می دهند.

وام زوجین به لحاظ سقف ریالی، دو برابر وام های انفرادی است.

در تهران به هر خانه اولی 80 میلیون تومان از محل صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می شود اما اگر زن و شوهر هر کدام به شکل جداگانه سپرده گذاری و افتتاح حساب کنند، سقف وام به 160 میلیون تومان افزایش پیدا می کند.

قدرت پوششی وام یکم در شهرهای با جمعیت زیر 200 هزار نفر، بالای 70 درصد بهای خرید یک واحد مسکونی متراژ متوسط (100 متر مربع) است و در تهران تا قبل از جهش قیمت مسکن، 40 درصد برآورد می شد.

حمایت دوم با استفاده از تسهیلات مسکن، از خریداران واحدهای نوساز در بافت های فرسوده به عمل می آید. نرخ سود وام یکم در بافت فرسوده 2 واحد درصد کمتر است و برای دریافت این وام در بافت، نیازی به خانه اولی بودن نیست بلکه هر فردی که دارای سابقه مالکیت مسکن است می تواند در بافت فرسوده، از وام یکم استفاده کند. در بافت های فرسوده همچنین طول دوره بازپرداخت تسهیلات اوراق خرید مسکن، 15 سال است اما در سایر مناطق شهری این شاخص 12 سال است.

در 5 ماه اول امسال جذابیت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده باعث استقبال 40 درصدی (رشد پرداخت تسهیلات نوسازی) در بافت شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24