Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت مس و دیگر فلزات پایه در ماه های اخیر کاهش یافته و زیان های بزرگ به سرمایه گذاران وارد شده است. در باره افق این بازار دیدگاه های مختلف مطرح است اما ..

ابرهای بسیار تیره در آسمان بازار فلزات پایه!

بورس24 : در سال جاری میلادی تاکنون قیمت مس حدود ۱۲۰۰ دلار در هر تن کاهش یافته و این کاهش علل مختلف دارد. عملکرد بازار دیگر فلزات پایه نیز در ماه های اخیر منفی بوده و سرمایه گذارانی که در اوج قیمت ها وارد بازار شده اند زیانی بزرگی دیده اند.

یکی از علل کاهش قیمت مس تنش های تجاری بین چین و آمریکاست. با آنکه قیمت مس در هفته های اخیر اندکی افزایش یافته اما احتمال تشدید تنش های تجاری بین پکن و واشنگتن که به کاهش تقاضا برای مس در چین منجر می شود از رشد قابل ملاحظه قیمت ها جلوگیری کرده است. اواسط ماه گذشته میلادی قیمت هر تن مس به ۵۷۸۰ دلار رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه اخیر بود. در ماه ژوئن یعنی حدود سه ماه پیش قیمت ها به اوج خود در سال جاری میلادی یعنی 7350 دلار رسیده بود.

از اوایل ماه ژوئیه همزمان با افزایش انتقادهای ترامپ از رویه های تجاری بین چین و آمریکا، کاهش قیمت مس و دیگر فلزات پایه آغاز شد. ترامپ با غیر منصفانه توصیف کردن این رویه ها خواستار تغییر آنها شده و برای وادار کردن چین به قبول این خواسته بر ده ها میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین تعرفه بالا تعیین کرده است. البته او بر کالاهای صادراتی دیگر کشورها نیز تعرفه اعمال کرده اما میزان بالای کسری تجاری آمریکا در معاملات با چین سبب شده چین هدف درخواست های ترامپ برای تغییر رویه تجاری قرار گیرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

چین نیمی از مس جهان را مصرف می کند. تخمین زده می شود امسال ۲۴ میلیون تن مس در جهان مصرف شود. مسلم است که تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا از تولید کارخانه ای چین می کاهد و مصرف مس را کاهش می دهد. کارشناسان معتقدند امسال و سال آینده میلادی بازار مس جهان به ترتیب با ۱۱۷ هزار تن و ۱۹۸ هزار تن مازاد عرضه مواجه شود. آنها می گویند احتمال افزایش قیمت مس به بالاتر از ۶ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۶ هزار و ۳۰۰ دلار در ۶ ماه آینده بسیار کم است زیرا از یک سو احتمال کاهش تقاضا در چین وجود دارد و از سوی دیگر موارد اختلال در عرضه که قبلا پیش بینی شده بود رخ دهد اتفاق نیفتاده است. در واقع مذاکرات کارگران و مدیران معادن مس در شیلی به توافق منجر شده است.

بدین ترتیب در ماه های آینده وضعیت اقتصادی چین و مصرف مس در این کشور مهمترین عوامل موثر بر قیمت هاست. تحلیلگر موسسه وود مک کینزی می گوید: "موج نخست کالاهای چینی که آمریکا بر آنها تعرفه تعیین کرده تاثیر بالایی بر بازار و مصرف مس ندارد زیرا در این کالاها از مس بطور گسترده استفاده نمی شود اما اگر تهدید ترامپ درباره اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای صادراتی چین تحقق یابد مصرف مس در چین یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد."

البته باید به این نکته توجه کرد که مصرف مس در چین می تواند از طریق کاهش نرخ های بهره، افزایش اعطای اعتبارات و اجرای پروژه‌های زیرساختی بیشتر، افزایش پیدا کند. بنابراین سرمایه گذاران باید به سیاست های دولت چین توجه ویژه داشته باشند. موضوع مهم دیگر این است که تصمیم دولت چین مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات قراضه مس از آمریکا به این معناست که مصرف کنندگان مس در چین باید برای تامین مس مورد نیاز خود به بازارهای جهان رجوع کنند.

اعمال تعرفه بر واردات قراضه مس از آمریکا یک دلیل کاهش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات شانگهای است. در ماه های اخیر این ذخیره به سرعت کاهش یافته و به محدوده ۱۵۰ هزار تن رسیده است و همزمان قیمت ها به هفت هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن افزایش پیدا کرده است.

در آینده قیمت و تقاضا برای مس تحت تاثیر آمار و ارقام مربوط به تولید کارخانه ای چین قرار خواهد داشت. انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی برای مس به 25.8 میلیون تن برسد. در ماه های آینده وضعیت بخش تولید و زیرساخت ها در جهان بویژه چین بر قیمت مس و دیگر فلزات پایه تاثیر می گذارد. عامل دیگری که بر قیمت ها موثر است تغییرات شاخص دلار است. شاخص دلار سال گذشته میلادی ۱۱ درصد کاهش یافت اما در سال جاری میلادی رشد کرده و احتمال آنکه به میزان قابل ملاحظه کاهش پیدا کند بسیار کم است. افزایش شاخص دلار عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه است. وجود مازاد عرضه، احتمال رشد شاخص دلار و تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا عوامل اصلی فشار بر قیمت این فلز هستند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24