Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهای فولاد و پلیمرها باز هم در بازار آزاد کاهش یافت اگرچه این رخداد را می‌توان به خبر اعلام اسامی خریداران مربوط دانست ولی در مورد بازار فولاد انتظار از عرضه محصولات همچون میلگرد و پروفیل با قیمت مبادله‌ای ( دلار ۴٢٠٠ تومانی ) دلیل اصلی این افت نرخ بود. دیگر کسی تمایلی به خرید از بورس کالا با حجم بالا و فروش در بازار آزاد ندارد و البته تولیدکنندگان نیز می‌دانند که هم‌صنفی‌هایشان از حجم تولید و حجم فروش مواد اولیه آن‌ها مطلع هستند یعنی در نهایت واسطه‌گری بیشتر دردسر است تا تجارت آن‌هم در شرایطی که نهادهای نظارتی نیز پای کار بازار هستند. آخرین خبرها از برداشته شدن سقف مجاز قیمتی مس و آلومینیوم در بورس کالا حکایت دارد یعنی از فردا بهای این دو فلز بدون سقف رقابت با نوسان آزادانه قیمت‌ها تعیین خواهد شد. هنوز سقف مجاز قیمتی فولاد ١٠ درصد و پتروشیمی ۵ درصد است.

تداوم افت قیمت با سیگنال شفافیت

بورس24 : بهای فولاد و پلیمرها باز هم در بازار آزاد کاهش یافت اگرچه این رخداد را می‌توان به خبر اعلام اسامی خریداران مربوط دانست ولی در مورد بازار فولاد انتظار از عرضه محصولات همچون میلگرد و پروفیل با قیمت مبادله‌ای ( دلار 4200 تومانی ) دلیل اصلی این افت نرخ بود. دیگر کسی تمایلی به خرید از بورس کالا با حجم بالا و فروش در بازار آزاد ندارد و البته تولیدکنندگان نیز می‌دانند که هم‌صنفی‌هایشان از حجم تولید و حجم فروش مواد اولیه آن‌ها مطلع هستند یعنی در نهایت واسطه‌گری بیشتر دردسر است تا تجارت آن‌هم در شرایطی که نهادهای نظارتی نیز پای کار بازار هستند.

آخرین خبرها از برداشته شدن سقف مجاز قیمتی مس و آلومینیوم در بورس کالا حکایت دارد یعنی از فردا بهای این دو فلز بدون سقف رقابت با نوسان آزادانه قیمت‌ها تعیین خواهد شد. هنوز سقف مجاز قیمتی فولاد 10 درصد و پتروشیمی 5 درصد است.

برای فرآورده‌ها اما قیمت‌های پایه با دلار با ارز ثانویه تعیین شد یعنی یک رشد قیمتی جدی نزدیک به 90 درصدی برای این بازار به ثبت رسید. البته غالب داد و ستد فرآورده‌ها در بورس انرژی است اما وکیوم باتوم به عنوان یکی از مهمترین آن‌ها و ماده اولیه اصلی قیر در بورس کالا معامله می‌شود. این رخداد داده مهمی برای افزایش سودآوری پالایشگاه‌هاست ولی مصرف‌کنندگان این نوع خوراک در موضع ضعف و حتی تهدید قرار می‌گیرند. از سوی دیگر بسیاری از تولیدات این واحدها صادر می‌شود بنابراین تأثیر بزرگی بر روند معاملات بر جای نخواهد گذاشت. در هر حال اتفاقی که در این بازار رخ داده بزرگ تر از چیزی است که بتوان کتمان کرد بنابراین دلایل این تصمیم چیز دیگری است. بررسی ها نشان می دهد که قاچاق فرآورده ها به سایر کشورها مهمترین دلیل افزایش جدی نرخ بوده و هدف از آن ورود محموله های مشکوک صادراتی به گردونه صادرات عادی است. البته این رخداد با افزایش حجم عرضه‌ها در بورس انرژی همراه می شود ولی مشخص نیست که آیا تقاضا هم از رشد قیمت‌ها حمایت خواهد کرد و یا خیر. قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز اعلام شد ولی نوسان چندانی نداشت اگرچه این نرخ دیگر برای بازار چندان اهمیتی ندارد.

روز 50 میلیاردی بورس انرژی

50 میلیارد تومان ارزش معاملات امروز بورس انرژی بود یعنی یک روز خوب به ثبت رسید و احتمال تقویت حجم معاملات را مطرح کرده است. این در حالی است که دورنمای بازار پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید مشخص نیست ولی با توجه به تجربیات پیشین پس از یک دوره ضعف معاملاتی ، باز هم روال بازار منطقی تر خواهد شد. هم‌اکنون زمان آن فرارسیده تا شرکت‌های عرضه‌کننده خود پای کار آمده و قیمت‌های خود را در صورت عدم وجود تقاضا کاهش دهند که در نهایت از ساز و کار بازار حمایت خواهد شد. داد و ستد 50 میلیاردی امروز تنها نتیجه ثبت دو معامله مشخص از فرآورده و یک عرضه برق بود. به گزارش بورس انرژی؛ در بازار فیزیکی 10،010 تن میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی در رینگ داخلی عرضه شده و با ارزش بیش از 505 میلیارد و 805 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. فردا دوشنبه مورخ 05/06/97 کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، بوتان، پروپان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندرامام، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، برش سنگین پتروشیمی جم و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ داخلی

6050

تن

50530000

50530000

ریال

میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ داخلی

3960

تن

50530000

50530000

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا

6000

کیلو وات در هر ساعت

400

450

ریال

تداوم افت نرخ در بازار فولاد

گویا باید به پیش بینی‌های قبلی بورس24 باز هم توجه کنیم مخصوصاً در شرایطی که از افت قیمت‌ها به صورت شدید و مستمر صحبت شد و کاهش نرخ به صراحت هشدار داده شد. از آن روزها تاکنون بهای میلگرد در بازار آزاد بیش از 500 تومان کاهش یافته و گویا این روند کاهشی باز هم ادامه خواهد یافت. این شرایط نه تنها تغییری نکرده بلکه با نزدیک‌تر شدن به زمان قانونی برای عرضه میلگرد و پروفیل تولیدی از ورق و شمش معاملاتی در بورس کالا ، نگرانی‌ها باز هم افزایش یافته و خروجی آن را می‌توان در روند کاهشی قیمت‌ها مشاهده کرد. اغلب نرخ‌های میلگرد در بازار تهران و یا از کارخانه کمتر از 4 هزار تومان مخابره می شود و همین سیگنال به معنی آن است که کف روانی و فنی 4000 تومانی در بازار از دست رفته و اهالی بازار قیمت‌ها بر پایه 3000 تومان را به رسمیت شناخته‌اند. این سیگنال اگرچه نگران‌کننده است ولی در کنار خود بهای شمش و قراضه را هم به زیر خواهد کشید. خبر خاصی هم از دستورالعمل نویسی‌های جدید مخابره نشده و گویا وزارت صمت بیش از چیزی که به نظر می رسد به دلار 4200 تومانی وابستگی پیدا کرده و قصد تغییر در این مکانیزم قیمتی را ندارد. این وضعیت به معنی آن است که شاهد تداوم افت قیمت‌ها در بازار آزاد خواهیم بود

نکته دیگر نوسان قیمت آهن اسفنجی در بورس کالاست یعنی این کالا با تداوم عرضه به شرایطی وارد شده که دیگر تقاضای هیجانی برای آن ثبت نمی شود و همچنین رشد قیمت‌های محسوسی را شاهد نیستیم و با قیمت‌های پایه معامله می‌شود. این سیگنال را باید مهم ارزیابی کرد زیرا در صورت تداوم این شرایط ناخودآگاه بهای قراضه فولادی در بازار آزاد کاهش یافته و سرعت افت قیمت شمش و میلگرد تسریع می‌شود. به عنوان نمونه تنها در روز 4 مردادماه 10 هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد که بدون رقابت با قیمت پایه 1201 تومان مورد معامله قرار گرفت. این سیگنال به معنی تبعیت تولیدکنندگان از تداوم عرضه و نشانه ای از ادامه افت قیمت هاست.

کاهش نرخ پلیمری‌ها

امروز هم شاهد افت قیمت‌ها در بازار پلیمرها هستیم و همچوم روز گذشته از دلایل معتبری برخوردار نبود اگرچه شنیده‌ها و اما و اگرهای بازار همگی از تغییرات جدیدی سخن می‌گویند. بازار تقریباً مطمئن شده که قیمت های پایه باز هم بر پایه دلار 4200 تومانی مخابره می شود و شاید سقف مجاز قیمت‌ها تغییر کند. از سوی دیگر اعلام آمادگی بورس کالا برای اعلام گسترده اسامی خریداران نیز به خبر دیگری بود که جذابیت خرید را به شدت در بازار کاهش داد یعنی واسطه ها تمایل کمتری به ادامه مسیر فعالیت خود و خرید از بورس کالا و فروش در بازار داخلی خواهند داشت. حضور نهادهای نظارتی هم هر روز افزایش می یابد ولی این بار به سراغ خریداران پیشین رفته اند و آن‌ها را مورد توجه قرار داده اند. شنیده ها نیز حکایت از افزایش حجم عرضه ها برای هفته جاری دارد مخصوصاً در وضعیتی که حجم عرضه هفته پیش کم بود و آرام آرام شاهد افزایش موجودی انبارهای شرکت های پتروشیمی خواهیم بود یعنی بهترین مسیر همان فروش در بازار داخلی است. از سوی دیگر با توجه به افزایش سقف مجاز قیمت ها در بازار فولاد از 5 درصد به 10 درصد ، شاید این تغییر در بازار پتروشیمی بورس کالا نیز محقق شود. احتمال این تغییر چندان هم مهم و یا دور از دسترس نخواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24