Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اولین روز هفته با نا آرامی قیمتی آغاز شد ، یعنی ثبات چندانی در اغلب بازارها مشاهده نشد. بازار فولاد با کاهش نرخ همراه شد ولی افت قیمت‌ها در بازار پلیمرها محدود و پراکنده بود. بازار آتی نیز به جز سررسید دی‌ماه نزولی بود و سررسید شهریورماه با کف قیمتی نیز معامله شد. این وضعیت چهره مبهم بازارهای کالا در روز ابتدایی هفته بود که نشان می‌دهد روزهای نامتوازنی در انتظار بازار است اگرچه در آینده رخدادهای بیشتری از معاملات خودنمایی خواهد کرد.

افق این بازار کجاست؟

بورس24 : اولین روز هفته با نا آرامی قیمتی آغاز شد ، یعنی ثبات چندانی در اغلب بازارها مشاهده نشد. بازار فولاد با کاهش نرخ همراه شد ولی افت قیمت‌ها در بازار پلیمرها محدود و پراکنده بود. بازار آتی نیز به جز سررسید دی‌ماه نزولی بود و سررسید شهریورماه با کف قیمتی نیز معامله شد. این وضعیت چهره مبهم بازارهای کالا در روز ابتدایی هفته بود که نشان می‌دهد روزهای نامتوازنی در انتظار بازار است اگرچه در آینده رخدادهای بیشتری از معاملات خودنمایی خواهد کرد.

در بازار پلیمرها تمایل محدودی به افت قیمت‌ها بود که نشان می‌دهد این بازار از دام نگرانی‌های معاملاتی تا حدودی خلاص شده ولی نمی‌توان به صراحت از رخدادهای موجود در بازار سخن گفت زیرا پیچیدگی‌های بسیاری داشته و دارد. بازار فولاد ولی با کاهش قیمت‌ها همراه شد و به نظر می‌رسد بازار خود را برای عرضه‌های گسترده در بورس کالا از سوی خریداران شمش و ورق آماده کرده و احتمالاً نگرانی‌های موجود به سرعت به کاهش بیشتر نرخ منتهی خواهد شد. قیمت‌ها از کف 4 هزار تومانی از سوی برخی انواع میلگرد عبور کرده و همین داده به معنی ورود بسیاری از کالاها به قیمت‌های پایین تر از 4 هزار تومان خواهد بود. بورس انرژی هم بیش از حالت طبیعی بی‌خبر بود. خبر مهم امروز انتشار اسامی خریداران در بورس کالاست که می‌تواند به شدت جذابیت واسطه‌گری را کاهش دهد مخصوصاً در وضعیتی که تشکل‌های صنعتی هم ناخودآگاه به رصد معاملات خواهند پرداخت.

انتشار اسامی خریداران در بورس کالا

اسامی و مشخصات خرید مشتریان و خریداران کالا از بورس کالا که طی هفته های اخیر اقدام به تکمیل رضایت نامه افشای اطلاعات خرید کرده اند، طی روزهای آینده با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از طریق سایت بورس کالای ایران اعلام خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق در خصوص افشای اسامی خریداران کالا از بورس کالا در گفت و گو باکالاخبر؛گفت: بورس کالا بیش از هر نهاد و مرجعی طرفدار شفافیت و نظارت در بازارهای متشکل است و در این راستا همواره اطلاعات برای نهادهای تصمیم ساز نظارتی و حاکمیتی بطور مستمر ارسال می شود.

محمد حسنی سعدی افزود: ارسال اطلاعات خریداران از ابتدای آغاز فعالیت بورس کالا تا به امروز برای نهادهای نظارتی و حاکمیتی ارسال شده است. در این باره سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وابسته به وزارت صنعت و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور وابسته به وزارت اقتصاد هم اکنون بطور هفتگی اطلاعات معاملات شامل خریداران و فروشندگان کالا را از بورس کالا دریافت می‌کنند.

حسنی سعدی ادامه داد: همچنین در سامانه بهین یاب وزارت صمت با وجود اعلام خریداران تأیید شده به بورس کالا اما در بازگشت معاملات دوباره تحت فایلی از اطلاعات خریداران و فروشندگان معامله صورت گرفته به این وزارتخانه ارسال می‌شود. بر همین اساس اطلاعات خریداران و فروشندگان کالا همواره در دسترس سیاست گذاران وجود داشته و در کنار آنها نیز برخی نهادها بطور جداگانه اطلاعات مورد نیاز را از بورس کالا دریافت می‌کنند که با تلفیق صلاحیت سنجی خریداران و بررسی‌های جامع‌تر می‌توانند به اطلاع عموم مردم برسانند.

وی اعلام کرد: با این حال، با توجه به دریافت رضایت نامه از مشتریان و خریداران کالا طی هفته های اخیر از بورس کالا جهت افشای اسامی و اطلاعات خرید آنها، طی روزهای آینده اسامی این خریداران از طریق سایت رسمی بورس کالای ایران منتشر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران در پایان اظهار داشت: بورس کالا یک بازار است و در حوزه بررسی صلاحیت سنجی و اعلام سهمیه خریداران قبل از معرفی به بورس کالا و همچنین نوع مصرف مشتریان پس از خرید از بورس ورود نمی کند و این امر در حیطه اختیارات نهادهای دیگر است.

انتظار از رکوردشکنی خردادی بورس انرژی محق نشد

ارزش معاملات مردادماه نتوانست رکورد تاریخی بیش از 800 میلیارد تومانی بورس انرژی را بشکند ولی در نهایت موجب شد تا این بازار خود را برای خودنمایی‌های بزرگ‌تری آماده کند یعنی می‌توان به رشد معاملات در شهریورماه خوش‌بین بود. این در حالی است که هنوز تأثیرگذاری تحریم‌ها بر بورس انرژی نه اثبات شده و نه رد می‌شود ولی کاهش نسبی حجم معاملات در روزهای اخیر شاید به نگرانی‌های جدیدی منجر شود که خروجی آن‌ها در نهایت کاهش حجم معاملات در این بازار رسمی بود. به نظر می رسد هنوز هم توانمندی‌های بورس انرژی به اثبات نرسیده است. با پایان معاملات هفته گذشته در مجموع حدود 250 هزار تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 7،273 میلیارد ریال طی مرداد ماه در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. امروز تنها یک عرضه مهم در بورس انرژی به ثبت رسید که مورد معامله قرار نگرفت یعنی ارزش داد و ستد بازار فیزیکی این بورس برای روز شنبه صفر است.

فردا؛ عرضه برق توسط نیروگاه پرند مپنا در تابلوی فیزیکی بورس انرژی

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 03 شهریورماه 97)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله بیش از 1،500 قرارداد معادل 36،000 کیلووات ساعت به ارزش 17 میلیون و 280 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه روزانه شهریورماه با قیمت 480 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش بورس انرژی؛ در آغاز جلسه معاملاتی امروز، در بازار عمده فروشی نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/06/30، 97/06/31, 97/07/01و 97/07/02 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 97/07/28 و نمادهای بار پیک ماهانه، بار پایه ماهانه، میان باری ماهانه و کم باری ماهانه 97/09/01 در بازار مصرف کنندگان بزرگ برق (بازار خرده فروشی برق)گشایش یافتند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/06/07پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

همچنین ‌فردا در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 10،000 کیلووات برق توسط شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا برای دوره تحویل هفتگی عرضه خواهد شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند در رینگ بین الملل

0

تن

-

220

پریمیوم دلاری (بانک مرکزی)

اولین روز هفته با کاهش قیمت فولاد

انتظار برای عرضه محصولاتی که با دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌شود هر روز چهره جدید و خطرناک‌تری از بازار را ترسیم می‌کند یعنی تا چند روز آینده کالاهایی که با شمش و ورق با دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری شده اند به بورس کالا وارد خواهند شد و همین داده به معنی کاهش جدی نرخ در بازار است. امروز هم رقمی کمتر از 100 تومان از بهای میلگرد کاسته شد و احتمالاً این روند ادامه خواهد داشت یعنی باید منتظر هفته‌ای نگران‌کننده در بازار آزاد باشیم. تجمیع این موارد به افت قیمت‌ها دامن می‌زند مخصوصاً در شرایطی که واحدهای نوردی پیشرو در حال تحویل شمش‌های معامله‌شده در بورس هستند و به آرامی خود را برای عرضه محصول در بورس آماده می‌کنند. مهمترین پاشنه آشیل این رویکرد شرایط مصرف و تقاضاست یعنی مشخص نیست که چه افرادی خرید خود را از بورس انجام داده و آیا صاحبان پروانه‌های ساختمانی در اقصی نقاط ایران می‌توانند فولاد مورد نیاز خود را از بورس تأمین کنند و یا خیر. این مطلب اگر شفاف شود یعنی انتظار از تقاضای گسترده در بورس کالا فراهم شود به معنی آن است که قیمت‌ها سریع‌تر از حالت معمول به سمت افت نرخ حرکت خواهد کرد.

یک بام و دو هوای فولاد در بازار آزاد و بورس کالا

بازار فولاد گویی خیال آرام شدن ندارد و هر روز آبستن رخداد تازه‌ای در پی بالا گرفتن تنش‌ها بر سر عرضه محصولات فولادی با نرخ دلار 4200 تومانی در بورس کالا است.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته معاملاتی منتهی به چهارشنبه 31 مردادماه 1397 نحوه عرضه فولاد در تالار صنعتی بورس کالا کماکان به محل بحث کارشناسان، فعالان و دست‌اندرکاران این بازار با وزارت صمت اختصاص داشت و رصد اغلب رسانه‌ها نشان می‌داد پایگاه‌های خبری، سایت‌ها، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و … همچنان توجه ویژه‌ای به سرنوشت نامعلوم سیاست‌های دستوری وزارت صمت در خصوص چگونگی عرضه فولاد در بورس کالا و رانت حاصل از اختلاف قیمت بورس و بازار دارند.

شنبه هفته گذشته مورخ 27 مردادماه در جریان جلسه شورای عالی بورس -که ریاست آن را وزیر اقتصاد بر عهده دارد- با محوریت بررسی محاسبه قیمت‌های پایه در بورس کالا، عرضه محصولات دو صنعت مهم پتروشیمی و فولادی به دلیل مغایرت محاسبه قیمت‌های پایه با بسته جدید ارزی تا اطلاع ثانوی متوقف شد. این تصمیم در پی اعتراض برخی کارشناسان و فعالان بازار مبنی بر مغایرت قیمت‌های پایه در بورس کالا با دلار 4200 تومانی با بسته جدید ارزی و جلوگیری از ادامه رانتی سنگین چند صد میلیارد تومانی گرفته شد و بلافاصله پس از انتشار این خبر مورد حمایت اکید رسانه‌ها، انجمن تولیدکنندگان فولاد و سنگ‌آهن، برخی نمایندگان مجلس، کارشناسان و … قرار گرفت.

اما در حالی که این شورا عرضه فولاد در بورس کالای ایران را تا زمان تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات از دلار 4200 تومانی به دلار بازار ثانویه لغو کرد، چند روز بعد ستاد تنظیم بازار نتیجه‌ای برعکس تصمیمات شورای عالی بورس اتخاذ و مطابق آن مقرر شد تمامی عرضه‌ها در بورس کالا بر همان مبنای قبلی یعنی ارز 4200 تومانی و نه بر اساس ارز بازار ثانویه از سر گرفته شود؛ تنها با این تفاوت که دامنه نوسان محصولات فولادی از 5 درصد به 10 درصد افزایش یابد.

بر این اساس بیست و نهم مرداد عباس یعقوبی مدیر عملیات بازار بورس کالا از تغییر سقف نوسان قیمت محصولات فولادی با توجه به ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار خبر داد و اعلام کرد از سه‌شنبه سی‌ام این ماه سقف مجاز نوسان قیمت پایه محصولات فولادی از 5 به 10 افزایش می‌یابد.

بدین ترتیب سه‌شنبه هفته گذشته فولاد خوزستان با عرضه شمش و تختال، فولاد مبارکه با عرضه چند نوع از ورق‌های تولیدی و فولاد کاوه جنوب کیش با عرضه شمش بلوم در معاملات تالار صنعتی حضور یافتند و به غیر از تختال باقی عرضه‌ها تا 10 درصد رشد قیمت را در پایان معاملات تجربه کردند.

در این میان البته عرضه‌های تیرآهن و میلگرد ذوب آهن و سبد میلگرد مخلوط تولیدی فولاد سپید فراب کویر در جریان معاملات سه‌شنبه لغو شدند. گفته می‌شود با توجه به شرایط موجود در بازار فولاد، فقط تعاونی‌های دارای کد بهین‌یاب می‌توانند در این روزها از بورس کالا خرید داشته باشند و چون سه‌شنبه تعاونی‌ها نتوانستند مدارک لازم را برای حضور در عرصه معاملات ارائه دهند، این عرضه‌ها لغو شد.

در مجموع همانطور که در گزارش‌های پیشین به دفعات نسبت به پیامدها و تبعات سیاست‌های دستوری وزارت صمت در جریان معاملات بورس کالا اشاره شده بار دیگر تاکید می‌شود ادامه این روند تنها عایدی چند صد میلیارد ریالی را در جیب دلالان و رانت جویان می‌ریزد و کمکی به تعادل قیمت‌ها در بازار آزاد و مدیریت این بازار نخواهد کرد.

اما اصرار سیاست‌گذار و تحلیل و نظرات ارائه شده از سوی ایشان نشان از ادامه این سیاست‌های دستوری تا زمان نامعلوم در بورس کالا به رغم مخالفت‌های گسترده در بیرون از وزارت صمت دارد. به طوری که هفته گذشته شریعتمداری وزیر صنعت وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عرضه محصولات فولادی و نیز دیگر انواع عرضه‌ها در بورس کالا بار دیگر تاکید کرد: محصولات فولای و انواع دیگر کالا‌های عرضه شده در بورس براساس دلار رسمی انجام خواهد شد و خریداران موظف خواهند شد حداقل ۷۵ درصد محصولات بعدی را در بورس و با همان دلار رسمی عرضه کنند. شریعتمداری همچنین گفت: به رئیس بورس کالا اعلام کردیم، اسامی خریداران را اعلام کند تا شائبه حضور دلالان در رسانه‌ها پایان پذیرد اما تعلل بورس کالا در این مورد تعجب برانگیز است.

در سمت مقابل نیز حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد اطلاعات درخواستی وزیر صنعت، معدن و تجارت را برایشان ارسال کردیم اما انگار هنوز به رویت ایشان نرسیده است. وی در خصوص درخواست وزارت صمت برای اعلام فهرست خریداران برخی محصولات (پتروشیمی و فولادی) و رفع شائبه حضور دلالان، افزود: به محض دریافت این درخواست با مراجع قضایی مکاتبه کردیم تا مجوز قانونی لازم را کسب کنیم؛ چراکه مطابق قانون برای حمایت از رقابت پذیری بازار و جلوگیری از دستکاری قیمت، اعلام میزان مصرف و تولید روزانه و ریز مسائل مالی شرکت‌ها به یکدیگر و سایر کارگزاران و فعالان ممنوع است و به طور طبیعی مقام قضایی با توجه به نیاز به شفافیت و حمایت از تولید، درباره جزییات اعلام عمومی و زمان آن تصمیم گیری می‌کند.

به گفته سلطانی نژاد اما تا زمانی که پاسخ استعلام از قوه قضاییه دریافت شود برای تسریع در این اقدام، اطلاعات کامل معاملات را به وزارت صنعت ارائه شده تا میزان پایبندی خریداران به تعهدات خریدشان‌ راستی آزمایی شود. به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پیش رو مناقشات پایان ناپذیر بازار فولاد، بورس کالا و وزارت صنعت بر سر نحوه قیمت‌گذاری فولاد در بورس چه می‌شود و بنظر می‌رسد تا آن زمان بازار آزاد نیز در بلاتکلیفی و سردرگمی بسر برده و قیمت‌ها جهت مشخصی را از خود نشان نخواهند داد.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

در بازار چین شایعاتی در خصوص جلو افتادن زمان کاهش محدودیت تولید زمستانه از یک نوامبر به یک سپتامبر دهان به دهان می‌چرخد. در واقع در اوج رکورد تقاضا، شاهد کاهش تولید بعضا تا 50 درصد برخی واحدها از چند روز دیگر و برای یک دوره طولانی مدت 7 ماهه در ناحیه تانگشان چین خواهیم بود. این موضوع موجب شد کنترل قیمت فولاد از دست بازار خارج شده و قیمت ورق گرم و میلگرد را 4.9 و 4.1 درصد بالا برد. همچنین بیلت تانگشان و سایر نواحی چین نیز همچنان صعودی است. به اعتقاد فعالان بازار این خبر می‌تواند در ادامه هفته محرک قیمت فولاد و گندله و کنسانتره آهن بوده و برعکس سنگ آهن را برای محدوده‌های کم عیارتر تحت فشار قرار دهد.

بیم و امید بازار پلیمرها

کاهش پراکنده قیمت‌ها در روز شنبه همگام با کاهش جدی حجم داد و ستد در بورس کالا به معنی آن است که بازار از سیگنال‌های جانبی بیش از رخدادهای واقعی تأثیر می‌پذیرد و این داده به معنی خودنمایی مجدد نهادهای نظارتی و همچنین ترس از نگهداری کالاست. به صورت دقیق‌تر بازار جیراً به سمت فروش متمایل شده و حتی نگران رشد جدی عرضه‌ها در بورس کالاست تا جایی که جذابیت نگهداری کالا کاهش می‌یابد. این داده را باید مهم ارزیابی کرد زیرا اجازه رشد قیمت‌ها را نداده ولی این موارد مقطعی ، محدود و گذاراست و تا زمانی که این داده‌ها ایفای نقش کند تنها با بازاری مبهم روبه‌رو هستیم که در نهایت باز هم به سمت داده‌های واقعی در این بازار حرکت خواهد کرد. این فرآیند به احتمال قوی با تکانه‌های جدیدی از رشد قیمت‌ها همراه می‌شود ولی واقعیت‌های بازار را بهتر است در روزهای آینده رصد کنیم چون رخدادهای روز شنبه نمی‌تواند ملاک واقعی بازار برای هفته پیش‌رو باشد.

سقوط آزاد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

کاهش محسوس حجم معامله پلیمرها خبر اصلی بازار در هفته گذشته بود که می‌تواند تأثیرات خطرناکی بر نوسان قیمت‌ها برجای بگذارد. اختلاف بین بورس کالا و وزارت صمت تاکنون فقط صنعت را آزرده‌خاطر کرده است.

به گزارش کارگزاری آبان؛ هفته گذشته زمان عجیبی در تاریخچه فعالیت بازار پلیمرها بود زیرا هفته‌ای بسیار کم خبر ولی بسیار پرحاشیه تجربه شد. در ابتدا اختلاف نظر بین شورای عالی بورس و وزارت صمت به دلیل ابهام در بخشنامه‌های ابلاغی موجب شد تا دو روز عرضه فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس کالا متوقف شود اگرچه برای روز سه‌شنبه یعنی آخرین روز کاری در هفته گذشته شاهد بازگشایی بازار و تجمیع عرضه‌ها بودیم. در نهایت عرضه‌های محصولات پتروشیمی در روز سه‌شنبه برای بازار اصلاً کافی نبود و تنها نزدیک به 47 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا عرضه شد که رقم بسیار محدودی به شمار می‌رود. به صورت دقیق‌تر این شرایط موجب شد تا حجم معامله پلیمرها به کمترین رقم در سال جاری کاهش یابد. البته در مورد عرضه‌ها باید گفت که این رقم به قدری کم است که اگر کاهش حجم عرضه‌ها در روزهای ابتدایی هر سال را در نظر نگیریم ، این رقم یکی از کمترین حجم عرضه‌ها در چند سال اخیر به شمار خواهد رفت.

اختلاف بین شورای عالی بورس و دقیق‌تر بورس کالا و وزارت صمت بر سر تفسیر دستورالعمل‌ها موجب شد تا بازار به صورت واقعی در بلاتکلیفی فرو رود که اولین خروجی آن کاهش جدی عرضه‌ها در بورس کالا بود که در نهایت مصرف‌کننده واقعی مواد اولیه، مهمترین بازنده این شرایط بوده است. هنوز نمی‌توان به صراحت گفت که آینده این اختلافات چه خواهد شد آن‌هم در وضعیتی که دولت و مخصوصاً وزارت صمت بر موضع خود یعنی دلار 4200 تومانی تأکید داشته و خبر موثقی از تغییر این ساز و کار منتشر نشده است. این در حالی است که حتی فولاد که قرابت بیشتری با پلیمرها دارد نیز از گردونه قیمت‌گذاری دستوری در امان نبوده ولی تمام تلاش‌های واحدهای فولادی و نتایج آن به این‌جا ختم شده که فرمول قیمت‌گذاری بدون تغییر باقی مانده و بر دلار 4200 تومانی تأکید شده ولی سقف مجاز رشد قیمت‌ها از 5 درصد به 10 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر شایعات از احتمال آزادشدن نرخ مس و آلومینیوم در بورس کالا خبر می‌دهد ولی این گمانه‌زنی‌ها که البته از احتمال بالاتری برخوردار است هم تأیید نشده و تنها در حد یک گمانه‌زنی باقی مانده است.

در بازار آزاد در هفته گذشته شاهد روند افزایشی قیمت‌ها بودیم اگرچه در روزهای ابتدایی هفته چند تکانه از افت قیمت‌ها به ثبت رسید ولی در نهایت روال عمومی بازار صعودی ارزیابی می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار به صورت واقعی از کمبود عرضه‌ها رنج می‌برد و تا زمانی که حجم عرضه‌ها در بورس کالا متعادل نشود این وضعیت ادامه خواهد یافت. تا زمانی که حجم عرضه‌ها در بورس کالا به حد مورد نیاز نرسد؛ بازار داخلی به ثبات نرسیده و این وضعیت قیمتی ادامه داشته یعنی تداوم این شرایط به افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد و تقویت فاصله قیمتی بین بورس و بازار منتهی خواهد شد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت:

  • اختلاف بین شورای عالی بورس و وزارت صمت که در نهایت به توقف دو روزه معاملات فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس کالا منتهی شد.
  • کاهش جدی حجم معاملات در بورس کالا که موجب شد یکی از سخت‌ترین هفته‌های معاملاتی در سال جاری به ثبت برسد.
  • افت 18.25 درصدی حجم عرضه پلیمرها و ثبت رقم 46 هزار و 942 تن که کمترین رقم از روزهای ابتدایی سال جاری تاکنون است.
  • افت 23.76 درصدی حجم تقاضای پلیمرها ( متعاقب کاهش عرضه‌ها ) و ثبت رقم 365 هزار و 227 تن که کمترین رقم از اواخر خردادماه تاکنون است.
  • کاهش 20.63 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و داد و ستد 46 هزار و 942 تن که کمترین رقم معاملاتی از روزهای آغازین سال جاری تاکنون است.
  • ثبت 7.78 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ها که رقم بالایی محسوب می شود.
  • معامله 95.64 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که نشان می‌دهد التهاب در این بازار فروکش نکرده است.
  • نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد اگرچه جهت‌گیری غالب قیمت‌ها به سمت رشد نرخ بوده است.
  • حضور واحدهای نظارتی و تعزیراتی در بازار آزاد پلیمرها که فروش را جذاب‌تر از قبل ترسیم کرده و همچنین تکانه‌های مهمی از کاهش قیمت‌ها را به صورت مقطعی ایجاد کرد.
  • تداوم قیمت‌گذاری با دلار 4200 تومانی آن هم در وضعیتی که اختلاف بین وزارت صمت و شورای عالی بورس هم تغییری در این مکانیزم ایجاد نکرده است.
  • افزایش 22.22 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 50 هزار و 482 تن که رقم بالا و مطلوبی به شمار می‌رود.
  • کاهش 84.67 درصدی تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم 30 هزار و 769 تن که خود یک رخداد مهم به شمار رفته و نشان می‌دهد با افزایش عرضه‌ها جذابیت واسطه‌گری و سفته‌بازی به شدت کاهش می‌یابد و موجب شد تا همچون ماه‌های قبل حجم تقاضا از حجم عرضه‌ها در این گروه کالایی کمتر شود.
  • افت 39.08 درصدی حجم معاملات ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 23 هزار و 874 تن که کمترین رقم از اواخر خردادماه تاکنون است.
  • داد و ستد 47.29 درصدی حجم عرضه‌ محصولات شیمیایی در هفته گذشته که نشان‌دهنده آرامش بیشتر در این بازار است اگرچه واقعیت‌های بازار محصولات شیمیایی با بازار پلیمرها اختلافاتی عمیق دارد.
  • انتظار برای مخابره تصمیم‌های جدید برای تعیین فرمول قیمتی در بورس کالا اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خبر موثق جدیدی مخابره نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24