Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر کاهش یافته و برخی کارشناسان با اشاره به عواملی که سبب این وضعیت شده به سرمایه گذاران توصیه کرده اند ..

چرا باید درباره افق اقتصاد و بازار فلزات پایه نگران بود؟

بورس24 : پایین باقی ماندن قیمت فلزات پایه نشانه ای نگران کننده از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در فصول آینده است. در حال حاضر قیمت این فلزات در پایین ترین میزان از چند ماه یا چند سال اخیر قرار دارد و این بدان معناست که رونق اقتصاد جهان در سال جاری میلادی، سال آینده ادامه پیدا نخواهد کرد. از پیش هشدارهایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان مطرح شده است. به ویژه نهادهای تحلیلگر از جمله صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده اند مجموعه ای از عوامل سبب خواهد شد اقتصاد جهان در معرض ریسک هایی قرار گیرد. در ادامه به دو ریسک مهم اشاره می کنیم.

نخستین ریسک، رشد شاخص دلار است که حاصل افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. بانک مرکزی آمریکا از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون یعنی در دوران ریاست جمهوری ترامپ ۵ بار نرخ های بهره را بالا برده و قصد دارد امسال دو بار دیگر و سال آینده سه بار نرخ های بهره را بالا ببرد. این اقدام نه تنها به رشد ارزش دلار و فشار بر شرکت های بورسی آمریکا منجر می شود بلکه سبب حرکت سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور به سمت آمریکا و ضعف اقتصادهای یاد شده می شود.

کاهش ارزش ارزهای ملی در اقتصادهای نوظهور مدت هاست آغاز شده و از آنجا که بسیاری از این اقتصادها به ارزهای خارجی استقراض کرده اند اکنون که ارزش ارزهای ملی کاهش یافته این اقتصادها در معرض ریسک های بزرگ قرار گرفته اند. بانک های مرکزی در این اقتصادها مجبور هستند برای حمایت از ارزش پول ملی نرخ های بهره را بالا ببرند و این به معنای کاهش نرخ رشد اقتصاد است. ارزش دلار از پایین‌ترین میزان در سال جاری میلادی که در ماه فوریه مشاهده شد ۱۰ درصد رشد کرده است. ترامپ بارها از کاهش ارزش دلار انتقاد کرده اما تا زمانی که بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی پولی در حرکت است این انتقادها نتیجه‌ای ندارد و به کاهش ارزش دلار منجر نمی شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

البته برخی تحلیلگران معتقدند رشد ارزش دلار به پایان رسیده و احتمال آن که روند افزایش ارزش این ارز در ماه های آینده با سرعت قبل ادامه پیدا کند بسیار کم است زیرا از یک سو ارزش یورو و پوند در حال رشد است و از سوی دیگر تاثیر افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تدریج کمتر خواهد شد. همچنین اگر در ماه های آینده از ریسک هایی که اقتصاد جهان را تهدید می کند کاسته شود، بانک های مرکزی اروپا و ژاپن سیاست های حمایتی خود را محدود خواهند کرد و این به کاهش ارزش دلار منجر می شود. سال پیش که امیدواری های زیادی به رونق اقتصادی جهان وجود داشت شاخص دلار ۱۱ درصد کاهش یافت.

دومین ریسک، کاهش رشد اقتصادی چین است. تنش های تجاری چین با آمریکا و تمایل دولت چین به اجرای برنامه های اصلاحی از نرخ رشد اقتصاد این کشور می کاهد البته باید دید میزان کاهش چقدر است. اگر نرخ رشد اقتصاد چین امسال در محدوده 6.5 درصد باشد مشکلات بزرگ برای اقتصاد جهان و بازار فلزات پایه بوجود نخواهد آمد.

دیروز و امروز چهارمین دور مذاکرات تجاری بین هیات های تجاری چین و آمریکا در جریان است البته کارشناسان معتقدند نباید انتظار داشت این مذاکرات به نتیجه برسد. دو طرف تاکنون مواضع تند علیه یکدیگر اتخاذ کرده اند و قصد دارند بر میزان بالاتری از کالاهای صادراتی طرف مقابل تعرفه اعمال کنند. تنش های تجاری از دو ماه پیش با اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به این کشور آغاز شده و اخیرا شدت پیدا کرده است. هر گاه امیدهایی به رفع تنش ها پدید می آید قیمت فلزات پایه افزایش می یابد. تقاضای چین برای فلزات پایه در نیمه نخست سال جاری میلادی رشد بالاتر از انتظار داشت اما در هفته های اخیر قیمت این فلزات به سرعت کاهش یافته است. چین 50 درصد و آمریکا 8 درصد مس جهان را مصرف می کند. تخمین زده شده که امسال 24 میلیون تن مس در جهان مصرف خواهد شد.

دولت چین اعلام کرده اجازه نخواهد داد هیچ عاملی توازن اقتصاد این کشور را بر هم بزند. در ماه گذشته میلادی میزان سرمایه گذاری چین در زیرساخت ها به شدت افزایش یافت و پیش بینی شده تدابیر دیگری نیز برای کمک به تحقق رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال جاری میلادی اتخاذ شود. اما کارشناسان معتقدند در هر حال تنش های تجاری به اقتصاد چین و آمریکا لطمه وارد خواهند کرد. در واقع افزایش تعرفه سبب کاهش مبادلات تجاری، رشد نرخ تورم و فشار بر مصرف کنندگان دو کشور می شود و از نرخ رشد اقتصادی می کاهد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24