Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عرضه‌ها در بورس کالا از سر گرفته شد ولی هنوز مکانیزم قیمتی همان دلار ۴٢٠٠ تومانی است یعنی معاملات فردا با همین مکانیزم انجام می‌گیرد. ذوب آهن اصفهان نیز برای تأمین مالی خود ٢٠٠ میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی منتشر کرده که در روز اول بیش از ٧٠ درصد آن مورد معامله قرار گرفت...

عرضه در بورس کالا آزاد شد / تأمین مالی ٢٠٠ میلیاردی ذوب آهن

بورس24 : عرضه‌ها در بورس کالا از سر گرفته شد ولی هنوز مکانیزم قیمتی همان دلار 4200 تومانی است یعنی معاملات فردا با همین مکانیزم انجام می‌گیرد. ذوب آهن اصفهان نیز برای تأمین مالی خود 200 میلیارد تومان اوراق سلف استاندارد موازی منتشر کرده که در روز اول بیش از 70 درصد آن مورد معامله قرار گرفت.

پس از کش و قوس‌های فراوان بین شورای عالی بورس و وزارت صمت در نهایت عرضه‌ها با مکانیزم قبلی به بورس کالا بازگشت و تنها تغییر در آن افزایش سقف مجاز قیمتی از 5 درصد به 10 درصد برای معاملات فولاد بوده است. این مطلب به معنی آن است که عرضه‌های پیش روی فولاد و پتروشیمی ها همگی بر پایه دلار 4200 تومانی انجام می‌گیرد. بررسی‌های بورس24 اما نشان داد احتمال تغییر فرمول قیمتی برای مس و آلومینیوم وجود دارد یعنی احتمال تعیین قیمت‌های پایه این دو فلز با قیمت دلار ثانویه محتمل است. اگرچه برخی منابع تغییر فرمول قیمتی این دو فلز از دلار 4200 تومانی به دلار ثانویه را جدی ارزیابی کردند ولی مصرف‌کنندگان این کالا این تغییر فرمول را عجیب برشمرده و گفته‌اند که هیچ توافقی در این خصوص انجام نگرفته است. تجمیع این موارد نشان می‌دهد که قدرت‌نمایی دو قطب یعنی شورای عالی بورس و وزارت صمت در یک راستا قرار گرفته یعنی هیچ کدام نمی‌توانند بر دیگری برتری یابند ولی اگر قرار باشد قیمت‌گذاری در بورس کالا اصلاح شود مس و آلومینیوم بیشترین جذابیت و احتمال را در بر خواهند داشت. بازار کوچکتر این دو فلز در کنار رانت‌های عجیب در صنعت مس و مخصوصاً وارداتی بودن نزدیک به دو سوم ماده اولیه تولید آلومینیوم مواردی است که احتمال آزادسازی این قیمت‌ها را تقویت کرده است. در روز گذشته از احتمال آزادسازی نرخ آلومینیوم در بورس کالا سخن گفته بودیم و اگر چنین اتفاقی محقق شود بورس24 اولین رسانه‌ای است که در این مورد تحلیل ارائه کرده است.

در بازار فولاد اما هنوز شاهد تداوم افت قیمت‌ها هستیم که نشان می‌دهد این بازار با شناختی که از خود و بزرگانش دارد چندان هم به آزادسازی قیمت‌ها خوش‌بین نیست و از هم‌اکنون خود را برای کاهش نرخ و هجوم محصولات ارزان‌قیمت آماده کرده اگرچه سخت‌گیری‌های تعزیرات و نهادهای نظارتی هنوز هم ادامه دارد یعنی کاهش قیمت‌ها هنوز هم توجیه داشته و دارد. این در حالی است که بهای فولاد در روز دوشنبه اگرچه از مبادی کاهشی اعلام شد ولی بستر معاملاتی در بازار برای تحویل از انبار چندان هم به افت نرخ متمایل نبود. شاید در آینده تکانه‌های مثبتی از رشد قیمت فولاد تجربه شود ولی چیزی که مشخص خواهد بود ، جریان کاهشی در این بازار است. هنوز بهای میلگرد برای انواع مرسوم آن در بازار تهران بیش از 4000 تومان است یعنی اگر روند مورد انتظار محقق شود باید قیمت این کالا را کمتر از 4000 تومان انتظار داشت. بازار هم از این ذهنیت بی‌اطلاع نیست و با کاهش نرخ و تلاش برای افزایش حجم فروش در تلاش است تا خود را از دام کالاهایی که هر روز با افت نرخ همراه هستند برهاند. در این وضعیت بهترین استراتژی تبعیت از جریان غالب قیمتی است مخصوصاً در وضعیتی که انتظار چندانی برای اصلاح شیوه قیمت گذاری در بورس کالا دیده نمی‌شود و گویی بازار تداوم کشف نرخ با دلار 4200 تومانی را به رسمیت شناخته است. همین مطلب یعنی بخش بزرگی از بازار خود را برای تبعیت از رویکرد غالب در بازار آماده کرده و آن چیزی نیست جز ذهنیت کاهش نرخ که نگران‌کننده است. اگر بازار یقین کند که کاهش نرخ جدی است حجم عظیمی از کالا را روانه بازار خواهد کرد و بر شتاب افت قیمت‌ها افزوده خواهد شد.

بازار پلیمرها پر ابهام

سخت‌گیری‌های نظارتی در بازار پلیمرها نه تنها تمام نشده بلکه زوایای بیشتری به خود گرفته و تعداد بنگاه‌هایی که پلمب می‌شود هم هر روز افزایش می‌یابد. دیگر بازار پلیمرها چیزی شبیه به بازار نیست و باید از ترس و نگرانی در این حوزه یاد کرد آن هم در شرایطی که بورس کالا عرضه‌ای نداشته و اولین عرضه پلیمرها فردا به ثبت می‌رسد. این شرایط موجب شده تا بسیاری از کالاها اعلام نرخ نشود یعنی واقعیت‌های این بازار به شدت مخدوش و حتی مخفی است و نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر قاطعی داشت. معاملات فردا واقعیت‌های این بازار را بیش از پیش روشن خواهد کرد اگرچه هر عرضه‌ای که به ثبت برسد به احتمال قریب به یقین معامله خواهد شد ولی حضور نهادهای نظارتی احتمالاً عرصه را بر واسطه‌ها به شدت تنگ کرده تا جایی که احتمال چشم‌پوشی از واسطه‌گری را مطرح می‌کند. این وضعیت به احتمال قوی به معنی کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد است ولی عواقب آن را باید در هفته آینده رهگیری کرد.

یک روز خوب دیگر در بورس انرژی

داد و ستد نزدیک به 44 میلیارد تومانی امروز در بورس انرژی نشان داد که این بازار هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌تواند چهره بهتری از خود را برای مردادماه به اثبات برساند اگرچه هنوز تا رکوردهای تاریخی این بازار فاصله داریم مگر آن‌که فردا بتواند زمان های از دست رفته را جبران کند. عرضه‌های فردا چندان پرحجم نیست و نمی‌تواند مردادماه مورد انتظار ما را برآورده سازد تا شاید شهریورماه باز هم دوران خودنمایی این بازار باشد. در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، پنتان، سوخت کوره سبک و برش سنگین پتروشیمی تبریز و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل عرضه شدند. امروز شاهد معامله 20،161 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 439 میلیارد و 568 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بودیم. به گزارش بورس انرژی؛ فردا در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، برش سنگین پتروشیمی تبریز و پنتان پلاس پتروشیمی جم در رینگ داخلی و بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد. این نخستین عرضه بنزین پیرولیز پتروشیمی شازند در رینگ بین الملل بازار فیزیکی است.

پذیرش هیدروکربن سبک حاصل شرکت ساینا شیمی بهشت

کالای هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB9 تولیدی شرکت ساینا شیمی بهشت با مشاوره عرضه شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در جلسه کمیته عرضه بورس انرژی ایران موردپذیرش قرار گرفت و امید نامه آن بر روی سایت بورس انرژی ایران منتشر شد.

بر این اساس، حجم تعهد عرضه کالای هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB9 به میزان 24.000 تن سالانه بوده که با تناوب عرضه دو هفتگی در تابلو سایر حامل‌های انرژی بازار فیزیکی اضافه می‌شود. شایان‌ذکر است، شرکت ساینا شیمی بهشت به همراه شرکتهای پتروزیست البرز، پالایش نفت اطلس جهان دیزل و البرز شیمی پس از اخذ تاییدیه از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فهرست عرضه‌کنندگان بورس انرژی ایران قرار دارند.

شرکت ساینا شیمی بهشت در شهرک صنعتی شکوهیه قم به فعالیت می‌پردازد. این تولیدکننده علاوه بر هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB9 ، کالاهای هیدرو کربون سبک و سنگین را نیز در فهرست عرضه خود دارد. علاوه بر این شرکت ساینا شیمی بهشت کدهای دیگری از هیدروکربن های سبک و سنگین را نیز تولید می‌نماید که امید است در آینده نزدیک محصولات فوق هم به فهرست کالاهای قابل‌عرضه شرکت مذکور در بورس انرژی ایران اضافه گردند. لازم به ذکر است، کالای مذکور اصولا به عنوان یک ماده سوختی و در مواردی به عنوان یک روانکار صنعتی کاربرد دارد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

گاز مایع پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل

10000

تن

-59

-15

پریمیوم دلاری (بانک مرکزی)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

4125

تن

15943

14494

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

200

تن

17452

17452

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

27170

22642

ریال

پنتان پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

162

تن

49500

49500

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

1520

تن

30521

27747

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

4004

تن

22127

22127

ریال

انتشار 200 میلیارد تومان اوراق برای تأمین مالی ذوب آهن اصفهان

مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال از امروز در بورس کالای ایران آغاز می شود.

به گزارش کالاخبر؛ براساس اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان ، امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۹۷ در نماد «عذوب ۳» به تعداد ۸۱۷هزار و ۶۹۴ قرارداد و با قیمت ۲میلیون و ۴۴۵هزار و ۹۰۰ ریال در هر قرارداد صد کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری از ساعت ۱۰ لغایت ۱۱:۳۰ انجام خواهد شد و معاملات ثانویه آن نیز از تاریخ سوم شهریورماه ۹۷ تا ۲۹مردادماه سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.

این حجم اوراق سلف موازی تیرآهن به منظور تامین سرمایه در گردش ذوب آهن اصفهان منتشر خواهد.

همچنین کل حجم عرضه اولیه این اوراق ۱۱۷ هزارو ۱۸۷ تن به شرط آنکه ارزش اوراق از ۳۰۰۰ میلیارد ریال بیشتر نباشد و انتشار این اوراق در دو مرحله انجام خواهد شد که مرحله اول ۲۰۰۰ میلیارد ریالی و مرحله دوم ۱۰۰۰ میلیارد ریالی انجام می شود که امروز مرحله نخست انتشار اوراق است.

براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷.۵ درصد سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۸.۵ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند ، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۸.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت ذوب آهن نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه » اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود.

معامله 1427 میلیارد اوراق ذوب در روز اول

مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال درحالی از امروز به مدت دو روز کاری در بورس کالای ایران آغاز شده که در پایان معاملات امروز بیش از ۱۴۲۷ میلیارد ریال از این اوراق توسط خریداران معامله شد.

براساس اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان ، امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه ۹۷ در نماد «عذوب ۳» به تعداد ۸۱۷هزار و ۶۹۴ قرارداد و با قیمت ۲میلیون و ۴۴۵هزار و ۹۰۰ ریال در هر قرارداد صد کیلوگرمی، از طریق شرکت کارگزاری امین آوید انجام شد که بیش از ۵۸۳ هزار و ۵۹۰ ورقه از این اوراق به فروش رسید و مابقی اوراق سلف عرضه شده توسط این مجتمعفولادی فردا از ساعت ۱۰ لغایت ۱۱:۳۰ عرضه خواهد شد.

شایان ذکر است، معاملات ثانویه اوراق سلف موازی تیرآهن که به منظور تامین سرمایه در گردش ذوب آهن اصفهان منتشر شده است،از تاریخ سوم شهریورماه ۹۷ تا ۲۹مردادماه سال ۹۸ ادامه خواهد داشت.

همچنین کل حجم عرضه اولیه این اوراق به شرط آنکه ارزش اوراق از ۳۰۰۰ میلیارد ریال بیشتر نباشد، تعداد ۱۱۷ هزارو ۱۸۷ تن بوده و در دو مرحله انجام خواهد شد که مرحله اول ۲۰۰۰ میلیارد ریال اوراق منتشر شده و مرحله دوم آن ۱۰۰۰ میلیارد ریال اوراق عرضه خواهد شد.

براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷.۵ درصد سالیانه به صورت روز شمار برابر است.

همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۸.۵ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند ، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۸.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت ذوب آهن نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۹ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه » اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۹ درصد خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24