Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بمب خبری امروز دستور توقف عرضه فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود که در بازار پلیمرها تأثیر بیشتری برجای گذاشت ولی بازار فولاد توجه چندانی به آن نکرد. در بازار پلیمرها به رغم تمایل به افت قیمت‌ها ولی باز هم چند جرقه افزایشی مشاهده شد اگرچه نمی‌توان در مورد آینده این تصمیم با اعتماد صحبت کرد. خبرهایی در مورد تغییر شرایط معاملاتی در بازار فولاد بورس کالا نیز دست به دست می‌شود ولی تنها پیشنهاداتی مطرح شده و قرار است وزارت صمت به صورت رسمی پاسخ دهد که زمان بر است. خبری از عرضه‌های جدید نیست و نرخ‌های پایه فردا بر پایه دلار ۴٢٠٠ تومان محاسبه خواهد شد.

ایست دوباره به بازار کالا!

بورس24 : بمب خبری امروز دستور توقف عرضه فولاد و محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود که در بازار پلیمرها تأثیر بیشتری برجای گذاشت ولی بازار فولاد توجه چندانی به آن نکرد. در بازار پلیمرها به رغم تمایل به افت قیمت‌ها ولی باز هم چند جرقه افزایشی مشاهده شد اگرچه نمی‌توان در مورد آینده این تصمیم با اعتماد صحبت کرد. خبرهایی در مورد تغییر شرایط معاملاتی در بازار فولاد بورس کالا نیز دست به دست می‌شود ولی تنها پیشنهاداتی مطرح شده و قرار است وزارت صمت به صورت رسمی پاسخ دهد که زمان بر است. خبری از عرضه‌های جدید نیست و نرخ‌های پایه فردا بر پایه دلار 4200 تومان محاسبه خواهد شد.

از پیشنهادات این نشست سقف مجاز قیمتی 10 درصدی ، تغییر قیمت‌های صادراتی پایه از نرخ‌های دریای سیاه به قیمت‌های صادراتی کشورمان و محدود سازی رویکرد تعزیراتی به عرضه های تیر و مرداد از پیشنهادات مطرح شده بود. همچنین پیشنهاد شد اصلاح قیمت پایه بورس کالا برای میلگرد ، تیرآهن و ورق گرم به ۱.۱۱ برابر شمش تغییر کند. این نرخ برای ورق سرد ۱.۱۴ برابر و برای پروفیل ۱.۱۰ برابر باشد.

بازار فولاد هنوز هم کاهشی است و گویی وزارت صمت بیش از سایر بخش‌ها به فولاد متمرکز شده و حتی اجازه پیشنهاد قیمتی بالاتر از 4200 تومان را هم نمی دهد و یا در برابر این پیشنهاد مقاومت می‌کند. دورنمای این بازار هم مبهم است و مشخص نیست که چه آینده‌ای در برابر آن خودنمایی می‌کند ولی جریان غالب قیمتی در بازار فولاد هنوز هم کاهشی است.

جزئیات توقف عرضه در بورس کالا

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با اشاره به دلیل توقف عرضه امروز مواد پلیمری در بورس کالا گفت: این تصمیم به دلیل مغایرت دستورالعمل اخیر وزارت صنعت با عرضه کالا برمبنای نرخ ارز آزاد گرفته شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس در گفت‌وگوبا خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با تأیید توقف عرضه کالاهای پذیرش شده در بورس کالا گفت: این تصمیم به دلیل مغایرت قیمت کالاهای عرضه شده در بورس کالا با دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت برمبنای نرخ آزاد گرفته شده و تمامی کالاهای قابل عرضه در این بازار را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان زمان مشخصی برای پایان این تصمیم تعیین کرد، ادامه داد:‌ تا زمانی که وزارت صنعت مغایرت مذکور را تصحیح نکند، این تصمیم پابرجا خواهد بود.

این مقام مسئول در برابر این پرسش که آیا عرضه کالاها و محصولات مبتنی بر ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس انرژی نیز مشمول تصمیم اخیر شورای عالی بورس خواهد شد، عنوان کرد: هرگونه کالایی که مشمول قیمت دستوری باشد، تا اطلاع ثانوی امکان عرضه در بورس کالا و یا بورس انرژی‌ را نخواهد داشت.

خدابخش گفت: هرآنچه در حال حاضر پیرامون تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر عدم عرضه کالا در بورس‌ها گرفته شده ناشی از متغیرهای خارج از بورس بوده و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع مغایرت‌ها تعیین و تکلیف کند.

رشد پراکنده آتی سکه

بهای سکه نقدی در بازار آزاد کاهشی بود و خبرها از تحویل سکه‌های پیش فروش شده مخابره می شود یعنی می توان به تداوم کاهش نرخ امیدوار بود. این در حالی بود که فاصله قیمتی بین آتی و نقدی هنوز هم وجود دارد یعنی نمی‌توان گفت که رأساً کاهش قیمت‌های نقدی به افت نرخ در بازار آتی منتهی می‌شود. البته شرایط فعلی در بازار در حال تغییر است یعنی از این پس دیگر خوش بینی‌ها به بازار آتی چندان هم منطقی نیست و بازار احتمالاً وارد فاز اصلاح خواهد شد اگرچه رشد قیمت‌ها امروز هم چندان منطقی نبود ولی برای سررسیدهای طولانی مدت شاهد هستیم که ذهنیت بازار هنوز کاهشی نیست که نکته مهمی به شمار می‌رود.

آرامش نسبی در بورس انرژی

داد و ستد 15 میلیارد تومانی امروز بازار فیزیکی بورس انرژی نشان داد که هنوز هم این بازار رسمی از آرامش نسبی سود می‌برد اگرچه احتمال محدودیت‌های جدی در برابر حجم معاملات به دلیل اختلاف نظر بخشنامه ای وجود دارد یعنی بورس انرژی در نهایت تفاوتی با بورس کالا در خصوص محدودیت عرضه ها با دلار 4200 تومانی نخواهد داشت. در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای بوتان، پروپان، گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، سی او پالایش نفت آبادان، برش سنگین پتروشیمی شازند، حلال های 402، 502 و 503 پتروشیمی بیستون در رینگ داخلی و زغال سنگ شرکت زغال سنگ پرورده طبس در رینگ بین الملل عرضه شدند. امروز شاهد معامله 6،239 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 153 میلیارد و 656 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بودیم. امروز برای نخستین بار حلال های 402، 502 و 503 پتروشیمی بیستون در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه شدند که با رقابت خریداران، تمامی حجم عرضه مورد معامله قرار گرفت. به گزارش بورس انرژی؛ فردا در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای میعانات گازی پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

زغال سنگ شرکت زغال سنگ پروده طبس در رینگ بین الملل

0

تن

 

157.84

یورو( بانک مرکزی)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

23730

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

24360

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

60

تن

24234

24234

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

198

تن

17939

17939

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

17939

17939

ریال

سی او پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

3500

تن

23172

21066

ریال

حلال 503 پتروشیمی بیستون در رینگ داخلی

888000

لیتر

25821

23474

ریال

حلال 402 پتروشیمی بیستون در رینگ داخلی

504000

لیتر

24973

22703

ریال

حلال 502 پتروشیمی بیستون در رینگ داخلی

504000

لیتر

27538

25035

ریال

تداوم کاهش قیمت پلیمرها با طعم نظارت و جرقه رشد

امروز هم بازار آزاد پلیمرها با افت قیمت‌ها همراه بود تا جایی که از روز چهارشنبه می‌توان جریان غالب در این بازار را کاهشی ارزیابی کرد. با توجه به کاهش محدود حجم معامله پلیمرها در بورس کالا باید بازار نه تنها آرامش قیمتی بلکه رشد نرخ داشته باشد ولی هنوز هم رنگ و بوی رفتار نظارتی و عبور و مرور تعزیرات چهره اصلی این بازار را ترسیم کرده و میل به فروش کاهش نیافته است. این وضعیت کلی به این معنی است که هنوز واقعیت‌های قیمتی خودنمایی نکرده ولی تا زمانی که عرضه از کالاهای موجود در انبار انجام می‌گیرد روند کاهشی قیمت‌ها تداوم خواهد یافت. البته این روند کاهشی شاید بعد از بحث‌های امروز در مورد عرضه و یا عدم عرضه در بورس کالا به حاشیه رانده شود و باز هم بازار به سمت رشد قیمت‌ها متمایل گردد ولی این شرایط کلی تاکنون برای خریداران خوش یمن بوده است. در صورتی که پایه قیمتی در بورس کالا تغییر کند مشخص نیست که چه رخدادی در بازار خودنمایی خواهد کرد.

این رخدادها مخصوصاً در بازار پلیمرها مؤثر بود ولی در نهایت جریان غالب قیمتی را با چند تکانه همراه کرد و واقعیت‌های بازار در روز آینده خودنمایی می‌کند.

ورود جدی نهادهای نظارتی به بازار پتروشیمی

هفته گذشته زمانی برای رکورد بیشترین نسبت معامله عرضه‌ها در تاریخ بورس کالا بود یعنی اکثریت قریب به اتفاق عرضه‌ها در گروه پلیمرها و محصولات شیمیایی مورد معامله قرار گرفته که چهره واقعی التهاب در بازار است. به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته 98.5 درصد از عرضه پلیمرها در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که این رقم بالاترین درصد داد و ستد عرضه پلیمرها در تاریخ بورس کالاست و نشان می‌دهد نه تنها التهاب در این بازار کاهش پیدا نکرده بلکه هر عرضه‌ای به تنهایی پتانسیل معامله دارد. در بازار محصولات شیمیایی نیز نزدیک به 95 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که این رقم نیز بزرگ‌ترین نسبت معاملات در تاریخ بازار شیمیایی بورس کالاست.

در هفته گذشته حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی و پلیمرها توأمان کاهش یافته که سیگنال جدیدی برای افزایش نرخ در بازار داخلی است اگرچه واقعیت‌های بازار شواهد دیگری را هم مطرح می‌کند.

شایعه تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و حتی فولاد هنوز هم بر سر زبان‌هاست ولی تا این لحظه هیچ خبر قطعی در مورد این مکانیزم مخابره نشده و به نظر می‌رسد هفته پیش‌رو ، قیمت‌های پایه باز هم با دلار 4200 تومانی نرخ‌گذاری شود. این شرایط به دل‌زدگی بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی منجر شد تا جایی که تمایلی به عرضه نداشته و حتی برخی از کارشناسان از کلید واژه تنبیه بازار از سوی پتروشیمی‌ها یاد کرده‌اند. به صورت دقیق‌تر اگر شرکت پتروشیمی کالای تولیدی خود را در بازار داخلی به فروش برساند گویی به ازای هر دلار 4200 تومان اخذ کرده ولی اگر همین کالا را صادر کند و ارز حاصل از آن را در سامانه ارزی نیما و بازار ثانویه ارز به فروش برساند گویا دلار را با قیمتی نزدیک به 8 هزار تومان معامله می‌کند. این به معنی آن است که مزیت‌های صادراتی بزرگی پیش روی شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفته و تمایلی به عرضه در بازار داخلی و بورس کالا ندارند. از سوی دیگر اختلاف قیمت‌ها بین بورس و بازار بسیار زیاد است و اغلب کالاها در بازار داخلی بیش از 40 درصد گران‌تر از نرخ‌های تمام شده در بورس کالاست اگرچه برای برخی کالاها این رقم بسیار بالاتر است. همین نکته به معنی شائبه فروش مستقیم پتروشیمی‌ها به بازار است آن‌هم در وضعیتی که در بازار داخلی اکثر گریدها وجود داشته ولی در بورس کالا این‌گونه نیست.

ورود دستگاه‌های نظارتی به ساز و کار معاملاتی در بازار پلیمرها جدی تر شده و همین مطلب در کنار پلمب چند انبار موجب شده تا مالکین مواد اولیه میل بیشتری به فروش پیدا کرده و یا تلاش کنند کالاهای خود را در انبار کارخانه‌ها به امانت سپرده و حتی هزینه انبارداری پرداخت کنند. این رویکرد بسیار خطرناک است زیرا می‌تواند به دردسرهای جدیدی برای واحدهای تولیدی منجر شده و مشکلات آن‌ها را دو چندان کند. ذات نظارت جدی دستگاه‌های حاکمیتی همچون تعزیرات و حتی نهادهای امنیتی جدی تر از چیزی است که به نظر می رسد و با توجه به تغییر مقطعی در ساز و کار قانونی در شرایط فعلی نمی‌توان گفت که چه سرنوشتی در انتظار محتکران خواهد بود. به نظر می‌رسد حضور دستگاه‌های نظارتی در بازار جدی تر از هفته گذشته برای هفته جاری نیز خودنمایی کند. دلیل کاهش قیمت‌ها در روز چهارشنبه نیز همین نکته یعنی تمایل بیشتر به فروش بود.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته‌ای که گذشت:

  • رشد نسبی قیمت‌ پلیمرها در طول هفته گذشته که در پایان هفته قبل با کاهش نرخ شدیدی همراه شد.
  • عدم تغییر در مکانیزم قیمت‌‌گذاری در بورس کالا که به معنی اعلام مجدد قیمت‌های پایه با دلار 4200 تومانی است.
  • کاهش توأمان حجم معامله پلیمرها و محصولات شیمیایی در بورس کالا اگرچه وضعیت داد و ستد ترکیبات شیمیایی جذاب به نظر می‌رسد.
  • تداوم روند کاهشی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا که احتمال کاهش بیشتر عرضه‌ها را مطرح می‌کند.
  • افت 2.247 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 57 هزار و 418.5 تن که کمترین رقم در 10 هفته اخیر است.
  • کاهش 11.39 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت تقاضای 479 هزار تنی در هفته گذشته که همین رقم پنجمین تقاضای بالای تاریخ بازار پلیمرها در بورس کالاست.
  • کاهش 1.03 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 56 هزار و 363.54 تن که کمترین رقم معاملاتی در 10 هفته گذشته است.
  • داد و ستد 98.51 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که این رقم بالاترین درصد معاملات در تاریخ بورس کالاست.
  • ثبت 8.34 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ پلیمرها در بورس کالا که سومین رقم بالای نسبت ثبت تقاضای هفتگی در تاریخ بورس کالاست.
  • نگرانی اهالی بازار از تداوم کاهش حجم معاملات در بورس کالا که می‌تواند به التهاب موجود در بازار آزاد دامن زده و رشد قیمت‌ها را تداوم بخشد.
  • نگرانی جدی اهالی بازار از سخت‌گیری‌های نظارتی و ورود دستگاه‌های دولتی به بازار پلیمرها و حتی پلمب بسیاری از انبارها از ظن احتکار.
  • تلاش بسیاری از اهالی بازار برای انتقال مواد اولیه از انبار به کارخانه‌های مختلف از ترس برخوردار نهادهای نظارتی که دلیل کاهش قیمت‌ها در روز چهارشنبه را همین نکته می‌توان دانست.
  • کاهش 24.97 درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه 41 هزار و 303 تن که کمترین رقم در 4 هفته اخیر است.
  • افت 29.29 درصدی حجم تقاضا که به دلیل کاهش عرضه‌ها و تضعیف بستر خودنمایی تقاضا شکل گرفته است.
  • ثبت دومین رکورد تاریخی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا با تقاضای 200 هزار و 761 تن.
  • کاهش 24.07 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 39 هزار و 192 تن که کمترین حد در 3 هفته اخیر بوده ولی در کل رقم جذابی به شمار می‌رود.
  • داد و ستد 94.89 درصدی حجم عرضه‌ها در بورس کالا که برای بازار محصولات شیمیایی بزرگ‌ترین رقم در تاریخ این بازار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24