Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت فلزات پایه امروز با سرعت بیشتری کاهش یافته و برخی کارشناسان با اشاره به عوامل موثر بر قیمت ها، خبرهای خوبی برای سرمایه گذاران در بازار این فلزات ندارند. ..

سرنوشت سیاه فعالان بازار فلزات پایه!

بورس24 : روند کاهش قیمت فلزات پایه پس از یک وقفه کوتاه مدت، از سر گرفته شده و امروز قیمت ها به شدت کاهش یافته است. در ساعات اخیر قیمت این فلزات بطور متوسط 4 درصد پایین آمده و قیمت مس به محدوده 5800 دلار در هر تن رسیده است. همچنین قیمت روی حدود 6 درصد پایین آمده است.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به عوامل فشار بر قیمت ها پیش بینی کرده اند وضعیت بازار این فلزات برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند. در بین عوامل موثر بر قیمت ها یعنی تغییرات شاخص دلار، وضعیت اقتصاد چین، موجودی انبار و اختلال های احتمالی در عرضه از معادن، دو عامل اول بیشترین تاثیر را بر قیمت‌ها دارند و ما در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

روند کاهش قیمت فلزات پایه از دو ماه پیش آغاز شده یعنی از زمانی که تنش های تجاری بین چین و آمریکا شدت پیدا کرده است. دولت آمریکا در ماه های اخیر سیاست های حمایت گرایانه اتخاذ کرده و علیه کالاهای صادراتی چین، اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر تعرفه اعمال کرده است. واکنش ها به این اقدامات متفاوت بوده و چین به مقابله به مثل پرداخته است. میزان صادرات چین به آمریکا بسیار بالاتر از صادرات آمریکا به چین است و بر همین مبنا بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنش های تجاری برای مدتی طولانی ادامه پیدا خواهد کرد و لطماتی به اقتصاد دو کشور به ویژه چین وارد می کند.

در این میان، اقداماتی که دولت و بانک مرکزی چین برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور انجام می دهند بسیار مهم است و بر بازار فلزات پایه تاثیر بزرگ و مستقیم می گذارد. چندی پیش بانک مرکزی چین اعلام کرد از یوان به عنوان یک ابزار در جنگ تجاری با آمریکا استفاده نمی کند و قصد ندارد برنامه های حمایتی بزرگ برای جبران کاهش صادرات و مصرف داخلی اجرا کند.

در گزارش فصلی این نهاد آمده بود، سیاست های پولی باید با دقت تدوین شوند و نباید واکنش بزرگ به تنش های تجاری با آمریکا نشان داده شود. بانک مرکزی وظیفه بسیار دشوار پیش رو دارد یعنی باید همزمان با کاستن از حجم بدهی‌های غیرقابل بازپرداخت، ترتیبی دهد تا نرخ رشد اقتصاد در محدوده مورد نظر دولت باقی بماند.

دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را 6.5 درصد تعیین کرده است. در دو ماه اخیر همزمان با تشدید فشارهای آمریکا بر چین، بانک مرکزی این کشور برای عمل به وظایف یاد شده با دشواری هایی مواجه شده است. بانک مرکزی چین قصد دارد از ابزارهای مختلف سیاست پولی استفاده کند و به شیوه کارآمدتر بر وضعیت اقتصاد نظارت داشته باشد.

در حال حاضر سه عامل یعنی تنش های تجاری بین چین و آمریکا، بی ثباتی در بازارهای نوظهور و شکنندگی بخش مالی در جهان ریسک هایی هستند که رونق اقتصاد چین را تهدید می کنند و در این میان بانک مرکزی این کشور باید با در نظر گرفتن تمامی عوامل موثر بر شاخص های اقتصادی، تصمیم گیری کند. در هفته ها و ماه های آینده بدون تردید تنش های تجاری سبب ضعف اقتصاد چین می‌شود اما نهاد دولتی برنامه ریزی کلان اقتصادی چین اعلام کرده از طریق تدابیری که اتخاذ خواهد شد نرخ رشد در محدوده مورد نظر دولت باقی خواهد ماند. این خبری مثبت است زیرا یکی از نگرانی های اصلی فعالان بازار فلزات پایه همواره این بوده که نرخ رشد اقتصادی چین به میزانی قابل ملاحظه کاهش یابد. اگر دولت چین بتواند نرخ رشد اقتصاد این کشور را در محدوده مورد نظر خود نگهدارد، تقاضا برای فلزات پایه رشد طبیعی خواهد داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تا روز گذشته نشان داده شده است:

اما عامل دیگری که بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد تغییرات شاخص دلار است. این شاخص که سال پیش 11 درصد کاهش یافته بود امسال رشد کرده و پیش بینی شده این رشد ادامه پیدا خواهد کرد زیرا بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در مسیر بالا بردن نرخ های بهره به حرکت خود ادامه دهد. این نهاد معتقد است وضعیت شاخص های اقتصادی خوب است و دلیلی وجود ندارد سیاست های حمایتی ادامه پیدا کند.

بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و پیش بینی شده ماه آینده و ماه دسامبر نیز نرخ های بالا برده خواهد شد. افزایش نرخ های بهره یک عامل مهم رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

وضعیت بازارهای نوظهور اخیرا به دلیل تنش های تجاری و رشد ارزش دلار نگران کننده شده است و برخی کارشناسان معتقدند اقتصادهای یاد شده در آینده در وضعیت بدتری قرار خواهند گرفت. رشد بالای اقتصادهای نوظهور همواره یکی از عوامل رونق بازار فلزات پایه بوده است. اگر وضعیت اقتصادهای یاد شده بد شود افق بازار فلزات پایه منفی تر خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24