Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل بورس کالا از تغییر فرمول قیمت‌گذاری در این بازار حمایت کرد گویا دیگر دلار ۴٢٠٠ تومانی حتی برای خود بورس هم جذابیت ندارد. این سیگنال را باید مهم ارزیابی کرد زیرا حکایت از رخدادهای زیرپوستی بسیاری دارد که احتمالاً در خلال جلسات مختلف بازگو شده است. هنوز این داده تأثیر خود را بر بازار بر جای نگذاشته و البته نمی‌توان تنها از مسیر همین سیگنال برای دورنمای بازار تعیین تکلیف کرد. البته اگر بستر عمومی در بازار به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل باشد این خبرها و گمانه‌زنی‌ها از کاهش نرخ حمایت می‌کند و بالعکس اگر بازار سمت و سوی افزایشی داده باشد ، این داده را صعودی تفسیر می‌کند. در هر حال اگر چنین رخدادی به ثبت برسد به معنای آن است که بازار چهره افزایشی برجسته‌تری خواهد داشت ولی بیش از همه به نفع تولیدکننده اصلی در صنایع بالادستی خواهد بود که دیگر با خیال راحت قیمت‌های فروش خود را با آزادی عمل بیشتر در بورس کالا به ثبت می‌رساند.

نگرانی از تغییر فاز جدید بازارها

بورس24 : مدیرعامل بورس کالا از تغییر فرمول قیمت‌گذاری در این بازار حمایت کرد گویا دیگر دلار 4200 تومانی حتی برای خود بورس هم جذابیت ندارد. این سیگنال را باید مهم ارزیابی کرد زیرا حکایت از رخدادهای زیرپوستی بسیاری دارد که احتمالاً در خلال جلسات مختلف بازگو شده است. هنوز این داده تأثیر خود را بر بازار بر جای نگذاشته و البته نمی‌توان تنها از مسیر همین سیگنال برای دورنمای بازار تعیین تکلیف کرد. البته اگر بستر عمومی در بازار به سمت کاهش قیمت‌ها متمایل باشد این خبرها و گمانه‌زنی‌ها از کاهش نرخ حمایت می‌کند و بالعکس اگر بازار سمت و سوی افزایشی داده باشد ، این داده را صعودی تفسیر می‌کند. در هر حال اگر چنین رخدادی به ثبت برسد به معنای آن است که بازار چهره افزایشی برجسته‌تری خواهد داشت ولی بیش از همه به نفع تولیدکننده اصلی در صنایع بالادستی خواهد بود که دیگر با خیال راحت قیمت‌های فروش خود را با آزادی عمل بیشتر در بورس کالا به ثبت می‌رساند.

لزوم تغییر در سیاست‌های قیمت‌گذاری ارزی

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: سیاست قیمت گذاری در بورس کالا بر اساس ارز مرجع کالاهای اساسی و ایجاد محدودیت در کشف قیمت کالاهای واسطه ای باید متناسب با سیاست های جدید ارزی دولت تغییر کند.

حامد سلطانی نژاد در گفتگو با خبرگزاری مهرگفت: سیاست محدودسازی قیمت ها در بورس کالا به صورت مصنوعی کمک چندانی به وضعیت بازار نمی کند و تنها باعث می شود فرصت های آربیتراژی زمینه برخی سو استفاده ها را فراهم کند.

وی ادامه داد: در مورد کالاهای مختلف از جمله محصولات پتروشیمی، مقاطع و ورق های فولادی علیرغم اینکه تولید کنندگان قیمت هایی پایین تر از قیمت های جهانی را در بورس کالا به عنوان قیمت پایه پذیرفتند، کنترل قیمت کالاهای واسطه ای به کنترل قیمت کالاهای مصرفی منجر نشده است و تنها فرصت های آربیتراژی را برای برخی از افرادی که تولید کننده نما هستند ایجاد کرد.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: اکنون که دولت محترم در سیاست جدید ارزی خود فقط ۲۵ کالای اساسی را مشمول دریافت ارز رسمی نموده جا دارد سیاست تعیین قیمت های پایه محصولات و سقف رقابت در بورس کالا بر اساس سیاست جدید ارزی تغییر کرده و کالاها به قیمت واقعی خود به فروش برسد.

وی با اشاره به جلسه روز دوشنبه فعالان بازار پتروشیمی افزود: در جلسه روز دوشنبه که با حضور وزرای صمت و نفت و صنایع بالا دستی، انجمن های پایین دستی پتروشیمی و همچنین فعالان صنایع لبنی، آب معدنی و آشامیدنی، نساجی و سایر فعالان بازار پتروشیمی تشکیل شد، صنایع پایین دستی تضمین کردند که در صورت آزادسازی نرخ ارز مینای قیمت های پایه، شاهد رشد ناگهانی و افزایش هیجانی در بازار کالاهای نهایی نباشیم.

وی در پایان گفت: سامانه بهین یاب که مبنای تخصیص سهمیه به خریداران محصولات پتروشیمی از بورس است نیازمند اصلاحاتی است که پیشنهاد ما برای بهبود آن ملاک قرار دادن مواردی همچون خریدهای سال های گذشته، کنترل لیست بیمه کارکنان و کنترل مصرف برق واحد تولیدی است که بهبود نسبی در تشخیص خریداران واقعی و تخصیص سهمیه های خرید ایجاد خواهد کرد.

آتی و ابهامات آن

هنوز هم سکه افزایشی است و این به معنی تداوم پتانسیل رشد در بازار آتی خواهد بود آن هم در وضعیتی که سرعت رشد قیمت‌ها در بازار نقدی بسیار سریع‌تر از بازار آتی بوده یعنی هنوز هم این بازار جای رشد جدی دارد. بازار آتی داستان‌های خاص خود را دارد و در شرایطی که قیمت‌ها کمتر از نرخ‌های مرسوم است نه تنها معامله‌ای شکل نمی‌گیرد بلکه بازار هم میل به تغییر قیمتی را رها کرده است. سقف و کف دو درصدی چیزی از بازار باقی نگذاشته و این شرایط در کنار رشد مداوم قیمت‌ها در بازار نقدی تنها به تجمیع داده‌های افزایشی منجر می‌شود. در بازار نقدی هم سیگنال مشخصی برای افت قیمت‌ها وجود ندارد ولی نرخ‌های فعلی نیز از هیچ ثباتی برخوردار نیستند. وضعیت کلی در بازار نقدی سکه خودنمایی مجدد حباب قیمتی است و تا زمانی که اوضاع به حالت طبیعی بازنگردد باز هم نگرانی و بیم و امید از نوسان قیمت‌ها وجود خواهد داشت. بازار به نقاط عجیبی نزدیک می‌شود آن هم در شرایطی که نه بویی از بهبود به مشام رسیده و نه داده‌های موجود از وخامت بیشتر اوضاع خبر می‌دهد. این شرایط در نهایت کابوس بازارهایی همچون سکه خواهد بود زیرا بازار هنوز پتانسیل چند جرقه رشد قیمتی احتمالی را در بر دارد ولی هیچ بعید نیست که با یک خبر مربوط و یا نامربوط قیمت‌ها تغییر فاز داده و کاهشی شود. این شرایط در نهایت ادامه یافته ولی هنوز کابوس بازار فرا نرسیده است.

در شرایطی که هیچ خبر جدیدی اتفاق نیفتاده و احتمالاً سکه‌های بیشتری به دلایل مختلف به بازار تزریق شود و خریداران دیگر خریدهای خود را به اتمام برسانند آن وقت زمان سقوط آزاد قیمت‌هاست و چیزی نزدیک به 700 هزار تومان حباب قیمتی پتانسیل خنثی شدن دارد. این وضعیت از هم‌اکنون آرام آرام در حال خودنمایی است و همین نگرانی را می‌توان حس کرد ولی صحبت‌های سیاسی اخیر این ترس را اندکی خنثی کرده است.

باز هم یک روز خوب در بورس انرژی

داد و ستد بیش از 40 میلیارد تومان از انواع حامل‌های انرژی موجب شد تا جریان مثبت پیشین باز هم در بورس انرژی خودنمایی می‌کند و می‌تواند به حجم معاملات جذاب پیشین نزدیک‌تر شود. تداوم رشد حجم معاملات در این بازار چندان هم غیرمنطقی نیست. روز سه شنبه ر بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، حلالهای 400، 402، 410، 502، 503 و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، سی اس او پالایش نفت شازند، قطران ذوب آهن اصفهان و میعانات پتروشیمی رازی در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل عرضه شدند. طی معاملات روز سه شنبه 14،018 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 403 میلیارد و 927 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت. به گزارش بورس انرژی؛ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای میعانات گازی پالایش گاز ایلام و قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. روز چهارشنبه شاهد عرضه بیش از 12 هزار تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی خواهیم بود.

مهمترین معاملات روز سه شنبه در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

3000

مترمکعب

452.75

426.82

دلار (بانک مرکزی)

قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی

200

تن

24717

22470

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

2035

تن

30521

27747

ریال

حلال 502 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

504000

لیتر

33321

30292

ریال

حلال 503 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1512000

لیتر

28403

25821

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا

6000

کیلو وات در هر ساعت

400

450

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

2200

مترمکعب

19456

19456

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

2000

مترمکعب

19456

19456

ریال

متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی

1485

تن

15907

14461

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

2004000

لیتر

30217

27470

ریال

میعانات گازی پتروشیمی رازی در رینگ داخلی

40

تن

11721

10656

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1008000

لیتر

26527

24116

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

10000

کیلو وات در هر ساعت

473

473

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

2000

کیلو وات در هر ساعت

470

470

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

2000

کیلو وات در هر ساعت

469

469

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

2000

کیلو وات در هر ساعت

483

483

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

1008000

لیتر

26774

24340

ریال

پلیمرها باز هم صعودی شد

بازار پلیمرها به کمک ضعف عرضه در بازار داخلی باز هم وارد فاز رشد نرخ شد یعنی در وضعیتی که بازار به عرضه بیشتری نیاز دارد ، پتانسیل تأ‌مین آن به نسبت کاهش حجم معاملات هفته گذشته در بورس کالا تضعیف شده که در نهایت به رشد قیمت‌ها منجر شد. حجم معاملات در هفته جاری نیز تاکنون به بیش از 56 هزار تن رسیده که این رقم تفاوت چندانی با هفته قبل ندارد و این بدان معناست که بازار باز هم شرایط صعودی را حفظ خواهد کرد. این در حالی است که نرخ‌های موجود در بازار به قدری بالاست که پتانسیل رشد بیشتر قیمت ها را محدود می‌کند ولی اگر تغییری در مکانیزم‌های معاملاتی رخ دهد به معنای آن است که هم عرضه در بازار افزایش یافته و هم تکانه‌های قیمتی ناشی از فعالیت‌های واسطه‌گری محدود خواهد شد. این وضعیت کلی مثبت ارزیابی می‌شود ولی نمی‌توان چیزی در مورد آینده بازار گفت.

باز هم کاهش قیمت‌های فولادی‌ها

کاهش نرخ در بازار فولاد استمرار پیدا کرده و گویا چیزی جلودار آن نیست. اگر این شرایط یعنی سخت‌گیری دولت بر قیمت 4200 تومانی دلار در بورس کالا و رفتارهای نظارتی تداوم یافته و شنیده‌ها هر روز از کشف یک محموله جدید چند هزار تنی خبر بدهد دلیلی برای حمایت از بازار وجود نخواهد داشت و البته دقیق‌تر موجودی بالای انبارها به معنی نگرانی‌های جدیدتری خواهد بود که ممکن است گریبان گیر بسیاری شود. شرایط به هیچ عنوان متعادل نیست و نه خریدار و نه فروشنده هیچ کدام تکلیف خود را نمی داند. این شرایط تنها به عمیق تر شدن رکود و کاهش بیشتر قیمت‌ها ختم می شود و سرنوشت جذابی را برای بازار فولاد به همراه نخواهد داشت.

سرنوشت بازار مشخص نیست و حتی قطعیتی در مورد قیمت‌های معاملات در بورس کالا هم وجود ندارد گرچه تغییر فاز قیمتی به این معنی است که سخت‌گیری‌های نظارتی هم کاهش خواهد یافت. حتی اگر ملاک قیمت‌گذاری در بورس کالا از دلار 4200 تومانی به ارز ثانویه که نزدیک و یا کمتر از 8 هزار تومان است نیز تغییر کند باز هم به معنی رشد قیمت‌ها در بازار آزاد نخواهد بود زیرا موجودی انبارها به نسبت بالاست ولی این تغییر در صورت اجرایی شدن نیز در ابتدا اول جرقه رشد نرخ را موجب شده و سپس بازار را به تعادل می رساند. برآورد دقیقی نیز از حجم صادرات وجود ندارد و هرگونه کاهش حجم صادرات به معنی افزایش عرضه در بازار داخلی است و باز هم تکانه منفی جدیدی در بازار خواهد بود. نرخ‌های جهانی هم از پتانسیل رشد چندانی برخوردار نیست و البته افزایش عرضه ارز به بازار ثانویه هم خود دلیل دیگری بر کاهش قیمت در این بازار خواهد بود که در نهایت سیگنال منفی جدیدی ایجاد می‌کند.

وضعیت بازار و دورنمای نرخ روشن نیست ولی چیزی که از رفتار فعالان بازار و داده‌های معاملاتی به دست می‌آید خبر از رشد قیمت‌ها نمی دهد و احتمالاً این وضعیت باز هم به کاهش نرخ منتهی خواهد شد. موارد فوق به معنی عدم رشد نرخ نیست ولی جریان تقاضا در بازار نه تنها قوی نیست بلکه همین تقاضای موجود نیز مردد خواهد بود و نمی‌تواند ملاک قیمت‌گذاری جذابی به شمار رود. عرضه شمش در بورس و یا بازار هم نشان می‌دهد که میل به سمت کاهش قیمت‌هاست مگر آن که در روزهای آینده تغییر مهمی ثبت شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24